Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 53Ek/514/2019 zo dňa 24.04.2019

Druh
Uznesenie
Dátum
24.04.2019
Oblasť
Podoblasť
Iné
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Navrhovateľ
00891452
Odporca
47769599
Spisová značka
53Ek/514/2019
Identifikačné číslo spisu
6119257105
ECLI
ECLI:SK:OSBB:2019:6119257105.1
Súd
Okresný súd Banská Bystrica
Sudca
Mgr. Ing. Katarína Janíková


Text


Súd: Okresný súd Banská Bystrica
Spisová značka: 53Ek/514/2019
Identifikačné číslo súdneho spisu: 6119257105
Dátum vydania rozhodnutia: 25. 04. 2019
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: Mgr. Ing. Katarína Janíková
ECLI: ECLI:SK:OSBB:2019:6119257105.1

Uznesenie
Okresný súd Banská Bystrica v exekučnom konaní oprávneného: Stredná odborná škola technická
Čadca, Okružná 693, 02201 Čadca, IČO: 00891452, proti povinnému: Redizon s.r.o., Čierne 1190,
02313 Čierne, IČO: 47769599, o vymoženie 406,00 Eur s prísl., o návrhu na vykonanie exekúcie takto

r o z h o d o l :

Súd návrh oprávneného na vykonanie exekúcie o d m i e t a .

o d ô v o d n e n i e :

1. Oprávnený sa návrhom na vykonanie exekúcie doručeným súdu dňa 4.4.2019 domáhal od povinného
vymoženia istiny vo výške 406,00 Eur s prísl. na základe exekučného titulu - rozsudku Okresného súdu
Čadca, sp. zn. 8Cb/2/2018 zo dňa 12.4.2018 a ktorý nadobudol vykonateľnosť dňa 6.10.2018.

2. Okresný súd Banská Bystrica po preskúmaní návrhu na vykonanie exekúcie zistil nedostatky návrhu
a preto dňa 9.4.2019 vyzval oprávneného, aby v lehote 10 dní odo dňa doručenia výzvy odstránil vady
návrhu na vykonanie exekúcie:
- doručil súdu exekučný titul sp. zn. 8Cb/2/2018 zo dňa 12.4.2018, ktorý bude spĺňať náležitosti § 35
ods. 1,2 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej ,,zákon o e-Governmente“) a
zároveň § 48 ods. 6 Exekučného poriadku Nakoľko ide o elektronický dokument, je , potrebné ho súdu
doručiť ako elektronický dokument, ktorý bude podpísaný osobou, ktorá ho vydala. Pôvodný elektronický
dokument nesmie byť podpísaný podávajúcim súdnym exekútorom,
- doručil doložku právoplatnosti a vykonateľnosti k sp. zn. 8Cb/2/2018 zo dňa 12.4.2018, ktorý bude
spĺňať náležitosti § 35 ods. 1,2 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti
orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
(ďalej ,,zákon o e-Governmente“) a zároveň § 48 ods. 6 Exekučného poriadku. Nakoľko ide o elektronický
dokument, je potrebné ho súdu doručiť ako elektronický dokument, ktorý bude podpísaný pečaťou
súdu. Pôvodný dokument nesmie byť podpísaný podávajúcim súdnym exekútorom. Súd oprávneného
zároveň poučil, že inak návrh na vykonanie exekúcie odmietne. Výzva na odstránenie vád návrhu bola
oprávnenému doručená dňa 9.4.2019. Oprávnený návrh na vykonanie exekúcie v stanovenej lehote
nedoplnil v súlade s výzvou.

3. Oprávnený doručil dňa 20.4.2019 súdu exekučný titul (najskôr v pdf. formáte a následne aj podpísané
p. Kajánekom) a doložku právoplatnosti a vykonateľnosti, ktoré neboli podpísané osobou, ktorá ich
vydala, t. j. exekučný titul sudkyňou a doložka právoplatnosti a vykonateľnosti pečaťou súdu, ale boli
podpísané p. Františkom Kajánekom a to jeho občianskym preukazom s elektronickým podpisom.
4. Podľa § 52 ods. 1 zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti a o zmene
a doplnení ďalších zákonov (ďalej len ,,Exekučný poriadok“), ak sú v návrhu na vykonanie exekúcie
chyby v písaní alebo iné zrejmé nesprávnosti, v dôsledku ktorých je návrh nejasný alebo neúplný, súd
vyzve toho, kto návrh na vykonanie exekúcie podal, aby v lehote nie kratšej ako päť pracovných dní
od doručenia výzvy chyby v písaní alebo iné zrejmé nesprávnosti odstránil, a poučí ho, že inak návrh



na vykonanie exekúcie odmietne. Ak bol návrh podaný prostredníctvom exekútora, opraviť sa musí
prostredníctvom toho istého exekútora.
5. Podľa § 52 ods. 2 Exekučného poriadku chyby v písaní alebo iné zrejmé nesprávnosti sa musia
odstrániť prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, inak sa na opravu neprihliada.

6. Dňa 1.4.2017 nadobudol účinnosť zákon č. 2/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný
poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a
dopĺňajú niektoré zákony.

7. Podľa súčasnej právnej úpravy Exekučného poriadku zakotvenej v jeho ustanovené § 48 ods. 7
sa návrh na vykonanie exekúcie sa podáva elektronickými prostriedkami do elektronickej schránky
súdu prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, ktorý sa zverejní na webovom
sídle ministerstva. Listiny, ktoré je potrebné pripojiť k návrhu na vykonanie exekúcie, sa podávajú
elektronickými prostriedkami do elektronickej schránky súdu spolu s návrhom na vykonanie exekúcie,
pričom v spojitosti s § 25 ods. 3 zákona o e-Governmente sa prílohy k elektronickému podaniu pripájajú
vždy ako samostatný elektronický dokument, pričom ak príloha existuje len v listinnej podobe a podľa
osobitného predpisu sa vyžaduje jej predloženie v origináli alebo v úradne osvedčenej kópii, pripojí sa
k elektronickému podaniu ako elektronický dokument, ktorý vznikol zaručenou konverziou (§ 35 ods.
2). Z uvedeného vyplýva, že návrh na vykonanie exekúcie sa autorizuje podľa § 23 ods. 1 zákona o
e-Governmente, pričom elektronickú formu exekučného titulu a verejných listín stanovuje priamo § 48
ods. 6 Exekučného poriadku, podľa ktorého exekučný titul a verejné listiny sa pripájajú k návrhu na
vykonanie exekúcie ako pôvodný elektronický dokument, ktorý je autorizovaný osobou, ktorá ho vydala,
alebo ako elektronický dokument, ktorý vznikol zaručenou konverziou pôvodného dokumentu v listinnej
podobe. Elektronickú formu iných neverejných listín, ktoré sa predkladajú súdu ako orgánu verejnej
moci, Exekučný poriadok priamo neupravuje vo svojich ustanoveniach, preto je potrebné použiť právnu
úpravu zákona o e-Governmente.
8. Súdna prax vyžaduje predloženie exekučného titulu v jeho originály, a za predpokladu ak existuje
len v listinnej podobe a vyžaduje sa jeho predloženie v originály alebo v úradne osvedčenej kópii,
pripojí sa k elektronickému podaniu ako elektronický dokument, ktorý vznikol zaručenou konverziou
(§ 35 ods. 2 zákona o e-Governmente). Zaručenou konverziou je konverzia s cieľom zachovania
právnych účinkov pôvodného dokumentu a jeho použiteľnosti na právne úkony vykonaná postupom
pre zaručenú konverziu podľa štvrtej časti zákona o e-Governmente. V zmysle uvedeného zaručená
konverzia prichádza do úvahy len za predpokladu, že elektronická verzia exekučného titulu nie je priamo
autorizovaná pôvodcom, a to z dôvodu zachovania právnych účinkov na vykonanie právnych úkonov v
rovnakom rozsahu ako pôvodný (originálny) listinný dokument, z ktorého zaručenou konverziou vznikol.
9. Keďže oprávnený v stanovenej lehote návrh na vykonanie exekúcie v súlade s výzvou súdu nedoplnil
a teda možno mať za preukázané, že oprávnený nedoložil exekučný titul v súdom požadovanej
elektronickej forme, v dôsledku čoho je návrh neúplný, súd návrh oprávneného na vykonanie exekúcie
podľa § 52 ods. 1 Exekučného poriadku odmietol.

Poučenie:

Proti tomuto rozhodnutiu je prípustné podať sťažnosť v lehote 15 dní od doručenia uznesenia na
Okresnom súde Banská Bystrica.

Sťažnosť môže podať ten, v koho neprospech bolo uznesenie vydané.
Sťažnosť len proti dôvodom uznesenia nie je prípustná.

V sťažnosti musí byť uvedené, ktorému súdu je určená, kto ju podáva, proti ktorému uzneseniu smeruje,
v akom rozsahu sa napáda, v čom sa toto uznesenie alebo postup súdu považuje za nesprávny a čoho
sa sťažovateľ domáha.

V sťažnosti možno uvádzať nové skutočnosti a dôkazy, ak je to so zreteľom na povahu a okolnosti sporu
možné a účelné.