Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 7Er/552/2015 zo dňa 26.04.2023

Druh
Uznesenie
Dátum
26.04.2023
Oblasť
Podoblasť
Iné
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Navrhovateľ
31364501


Text


Súd: Okresný súd Stará Ľubovňa
Spisová značka: 7Er/552/2015
Identifikačné číslo súdneho spisu: 8515204974
Dátum vydania rozhodnutia: 27. 04. 2023
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Alena Mašlárová
ECLI: ECLI:SK:OSSL:2023:8515204974.2

Uznesenie
Okresný súd Stará Ľubovňa v exekučnej veci oprávneného: Železnice Slovenskej republiky, IČO:
31364501, so sídlom Klemensova 8, 813 61 Bratislava, proti povinným: 1. N. J., nar. XX.XX.XXXX, A.
XXX, XXX XX A., 2. Z. J., nar. XX.XX.XXXX, A. XXX, XXX XX A., v konaní o vymoženie 168,63 eur s
príslušenstvom, takto

r o z h o d o l :

I. Súd u r č u j e, že došlo k zastaveniu starej exekúcie.

II. Súdny exekútor n e m á nárok na náhradu paušálnych trov.

o d ô v o d n e n i e :

1. Dňa 30.10.2015 bola tunajšiemu súdu doručená žiadosť súdneho exekútora o udelenie poverenia
na vykonanie exekúcie, a to na základe návrhu oprávneného na vykonanie exekúcie zo dňa
14.10.2015, doručeného súdnemu exekútorovi dňa 27.10.2015 a exekučného titulu - rozsudku pre
zmeškanie Okresného súdu Stará Ľubovňa č.k. 5C/281/2014-42 zo dňa 14.07.2015. Súd udelil súdnemu
exekútorovi dňa 24.11.2015 poverenie pod číslom 5710 039068.

2. V priebehu exekučného konania podal súdny exekútor súdu podnet na zastavenie exekúcie a to
z dôvodu nemajetnosti povinných v 1. a 2. rade, pretože povinní nevlastnia žiadny hnuteľný alebo
nehnuteľný majetok, ktorý by postačoval aspoň na úhradu trov exekúcie. Súdny exekútor uviedol, že v
priebehu exekúcie vykonal viaceré lustrácie, ktoré nemajetnosť povinných preukazujú.

3. JUDr. Ing. Štefanovi Vargovi, súdnemu exekútorovi so sídlom Exekútorského úradu v Trebišove,
Pribinova 1, zanikol dňa 1. júna 2020 výkon funkcie exekútora v zmysle § 16 ods. 1 písm. a) zákona
NR SR č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene
a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov. Za jeho náhradníčku Slovenská komora
exekútorov vymenovala súdnu exekútorku JUDr. Denisu Kvasňovskú (Regináčovú Mihalovú), so sídlom
Exekútorského úradu v Košiciach, Moyzesova 34.

4. Podľa § 1 ods. 2 zákona č. 233/2019 Z.z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoUNEK“), na účely tohto zákona sa starou exekúciou rozumie
exekúcia začatá pred 1. aprílom 2017 a vedená podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

5. Podľa § 2 ods. 1 ZoUNEK, stará exekúcia sa týmto zákonom zastavuje, ak
a) uplynula rozhodná doba a nejde o starú exekúciu podľa odseku 2,
b) oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu alebo dedičské konanie po oprávnenom
alebo povinnom bolo zastavené z dôvodu, že nezanechal žiadny majetok alebo zanechal len majetok
nepatrnej hodnoty,
c) zastavenie starej exekúcie navrhol oprávnený alebo



d) dôvod na zastavenie starej exekúcie vyplýva z osobitného predpisu upravujúceho konkurzné konanie;
na tento účel platí, že stará exekúcia sa zastavila vznikom dôvodu na jej zastavenie.

6. Podľa § 2 ods. 2 ZoUNEK, stará exekúcia sa podľa ods. 1 písm. a.) nezastavuje, ak ide o
a) vymoženie pohľadávky na výživnom,
b) uspokojenie práva na nepeňažné plnenie vrátane uspokojenie práva na peňažné plnenie, ak sú
vymáhané v tom istom exekučnom konaní,
c) vymoženie pohľadávky vzniknutej pri realizácii spoločných programov Slovenskej republiky a
Európskej únie financovaných z fondov Európskej únie podľa osobitného predpisu,
d) vymoženie plnenia priznaného rozhodnutím inštitúcie, orgánu, úradu a agentúry Európskej únie,
e) vymoženie plnenia priznaného rozhodnutím správneho orgánu vo veci porušenia pravidiel
hospodárskej súťaže podľa osobitného predpisu,
f) starú exekúciu, v ktorej bol v posledných 18 mesiacoch predo dňom, keď sa má stará exekúcia podľa
tohto zákona zastaviť, dosiahnutý výťažok spolu aspoň vo výške 15 eur,
g) starú exekúciu, v ktorej je povinným ten, koho majetkové pomery ako dlžníka nemožno usporiadať
podľa osobitného predpisu upravujúceho konkurzné konanie.

7. Podľa § 3 ods. 1 a 2 ZoUNEK, rozhodnou dobou je doba piatich rokov. Rozhodná doba plynie odo dňa
doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi, ak § 4 neustanovuje inak;
na zmenu exekútora sa neprihliada. Ak v rozhodnej dobe nedošlo k vymoženiu celého vymáhaného
nároku, platí, že sa nezistil majetok, ktorý by stačil aspoň na úhradu trov starej exekúcie.

8. Podľa § 5 ZoUNEK, ak sa stará exekúcia zastavila, exekútor vyhotoví upovedomenie o zastavení
starej exekúcie, ktorého vzor zverejní Slovenská komora exekútorov po dohode s Ministerstvom
spravodlivosti Slovenskej republiky na svojom webovom sídle v strojovo čitateľnom elektronickom
formáte. Upovedomenie o zastavení starej exekúcie obsahuje
a) označenie oprávneného a povinného,
b) spisovú značku exekútora a spisovú značku súdu,
c) dátum doručenia prvotného poverenia na vykonanie starej exekúcie exekútorovi,
d) zákonné ustanovenie, podľa ktorého došlo k zastaveniu starej exekúcie, slovné vyjadrenie dôvodu
zastavenia starej exekúcie a stručný opis skutočností, ktoré zastavenie starej exekúcie odôvodňujú,
e) výšku vymoženej pohľadávky oprávneného a výšku vymožených trov oprávneného,
f) výšku vymožených trov exekútora v členení na odmenu exekútora, náhradu hotových výdavkov,
náhradu za stratu času a daň z pridanej hodnoty, ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty;
ustanovenia o konečnom vyúčtovaní sa nepoužijú,
g) výzvu na úhradu paušálnych trov starej exekúcie exekútora vzniknutých v súvislosti so zastavením
starej exekúcie podľa tohto zákona, ak exekútor paušálne trovy uplatňuje,
h) poučenie oprávneného o možnosti a o lehote na podanie námietok proti upovedomeniu o zastavení
starej exekúcie a poučenie o vykonateľnosti podľa § 6 ods. 3.

9. Podľa § 6 ods. 4 ZoUNEK, exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov, ak
a) oprávnenému zaslal upovedomenie o zastavení exekúcie po uplynutí lehoty podľa § 5 ods. 3 alebo
b) ide o starú exekúciu, ktorá nebola zapísaná v centrálnom registri exekúcií.

10. Podľa § 6 ZoUNEK, trovy starej exekúcie exekútora pozostávajú z trov exekútora, ktoré si pred
zastavením starej exekúcie z prijatého alebo vymoženého plnenia oprávnene ponechal, a paušálnych
trov vo výške 35 eur; ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty, zvyšuje sa výška paušálnych
trov o daň z pridanej hodnoty, ktorú je exekútor povinný platiť podľa osobitného predpisu. Na úhradu
iných trov starej exekúcie, ako trov uvedených v prvej vete, nemá exekútor nárok. Paušálne trovy znáša
oprávnený. Exekútor vyzve oprávneného na zaplatenie paušálnych trov v upovedomení o zastavení
starej exekúcie, ak exekútor paušálne trovy uplatňuje. Upovedomenie o zastavení starej exekúcie s
výzvou na úhradu paušálnych trov, na základe ktorej neboli paušálne trovy uhradené do 60 dní od
ukončenia exekučného konania, je exekučným titulom. Potvrdenie o vykonateľnosti sa nevyžaduje.

11. Podľa § 8 ods. 2 ZoUNEK, ak exekútor nezašle oprávnenému upovedomenie o zastavení starej
exekúcie v lehote podľa § 5 ods. 3, súd mu aj bez návrhu uznesením uloží, aby upovedomenie o
zastavení starej exekúcie vyhotovil a zaslal oprávnenému v určenej lehote, alebo súd uznesením určí,



že došlo k zastaveniu starej exekúcie. Exekučné konanie sa končí právoplatnosťou uznesenia súdu o
určení, že došlo k zastaveniu starej exekúcie.

12. Podľa § 10 ods.1 ZoUNEK, ak tento zákon neustanovuje inak, na postup podľa tohto zákona sa
použije Exekučný poriadok, okrem ustanovenia § 53 ods. 3 písm. g).

13. Podľa § 243d ods. 3 zákona č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný
poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení účinnom do 31.3.2017, exekútor je povinný
do 30. júna 2016 vykonať zápis všetkých právoplatne neskončených exekúcií, v ktorých mu súd vydal
poverenie na vykonanie exekúcie, do registra exekúcií; táto povinnosť platí aj pre zástupcu, náhradníka
a nástupcu exekútora.

14. Vychádzajúc z citovaných zákonných ustanovení súd konštatuje, že predmetná exekúcia v zmysle
ZoUNEK je starou exekúciou. Keďže ide o starú exekúciu súd skúmal, či nedošlo k zastaveniu exekúcie
v zmysle § 2 ods. 1 ZoUNEK. V danom prípade súd nezistil dôvody v zmysle § 2 ods. 2 ZoUNEK,
pre ktoré by nemohla byť stará exekúcia zastavená. Vzhľadom na to, že v predmetnej veci došlo k
uplynutiu rozhodnej doby a teda existuje dôvod pre zastavenie starej exekúcie v zmysle § 2 ods. 1 písm.
a) ZoUNEK a vzhľadom na skutočnosť, že poverený súdny exekútor nevydal upovedomenie o zastavení
starej exekúcie, v súlade s § 8 ods. 2 ZoUNEK súd určil, že došlo k zastaveniu starej exekúcie.

15. Zákon 233/2019 Z.z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých
zákonov upravuje niektoré dôvody na zastavenie starej exekúcie (§ 2 ods. 1) zo zákona, t.j. priznáva
niektorým skutkovým okolnostiam odôvodňujúcim zastavenie starej exekúcie účinky priamo zákon.
Vznik takejto relevantnej okolnosti je dôvodom pre zastavenie starej exekúcie, ktorá sa zastavuje priamo
vznikom tejto okolnosti (t.j. v okamihu vzniku tejto skutočnosti sa stará exekúcia zastavuje) a preto
akýkoľvek návrh, či už hmotnoprávnej alebo procesnoprávnej povahy, nemôže mať vplyv na vedenie
takéhoto „zastaveného“ exekučného konania.

16. Pre úplnosť súd uvádza, že ak pred účinnosťou ZoUNEK existoval dôvod pre zastavenie starej
exekúcie vyplývajúci z ustanovenia § 57 ods. 1 EP v znení účinnom do 31.03.2017 a nadobudnutím
účinnosti ZoUNEK vznikol dôvod na zastavenie starej exekúcie alebo tento dôvod vznikol po
nadobudnutí účinnosti ZoUNEK a k uvedenému okamihu nebolo rozhodnuté o zastavení exekučného
konania, stará exekúcia sa zastavuje ex lege podľa ZoUNEK. Predmetná exekúcia nebola k 01.01.2020
zastavená rozhodnutím súdu, teda nastali účinky podľa ust. § 2 ods. 1 písm. a) ZoUNEK. Nemajetnosť
povinného sama o sebe vedenú exekúciu nezastavuje, a v čase, keď je vo veci daný dôvod zastavenia
exekúcie ex lege podľa ZoUNEK, už nie je daný dôvod na skúmanie dôvodov na zastavenie exekúcie
ex offo podľa Exekučného poriadku. Jednou z relatívnych výnimiek zastavenia exekúcie uplynutím
rozhodnej doby (ust. § 2 ods. 1 písm. a) ZoUNEK), v dôsledku ktorých sa rozhodná doba predlžuje,
je rozhodovanie súdu o zastavení starej exekúcie podľa Exekučného poriadku (ust. § 4 ods. 2 písm.
b) ZoUNEK). To znamená, že ak súd ku dňu, keď sa má stará exekúcia zastaviť podľa ust. § 2 ods. 1
písm. a) ZoUNEK uplynutím rozhodnej doby, rozhoduje o zastavení starej exekúcie podľa Exekučného
poriadku, rozhodná doba sa predlžuje tak, že neuplynie skôr ako 12 mesiacov od právoplatnosti
rozhodnutia, ktorým súd rozhodoval o zastavení starej exekúcie podľa Exekučného poriadku. Relatívna
výnimka v ust. § 4 ods. 2 písm. b) ZoUNEK sa nemôže vzťahovať na všetky situácie, kedy súd posudzuje,
či má starú exekúciu zastaviť, keďže takýto výklad by nedával zmysel a bol by v rozpore s účelom
ZoUNEK. Systematickým, ako aj teleologickým výkladom ust. § 4 ods. 2 písm. b) ZoUNEK je nesporné,
že táto relatívna výnimka sa týka iba situácií, kedy návrh na zastavenie starej exekúcie podal povinný.
Táto relatívna výnimka sa logicky nemôže aplikovať ani vtedy, keď niekto, kto nie je účastníkom konania,
podá podnet na zastavenie exekúcie (vrátane súdneho exekútora) ale ani v situácií, keď návrh na
zastavenie podá samotný oprávnený, pretože ak aj oprávnený má za to, že stará exekúcia sa má
zastaviť, použitie výnimky by viedlo k úplne nelogickému záveru a takýto výklad je argumentom reductio
ad absurdum potrebné odmietnuť. Návrh oprávneného na zastavenie exekúcie je totiž ďalším z dôvodov,
na základe ktorých sa stará exekúcia zastavuje zo zákona (ust. § 2 ods. 1 písm. c) ZoUNEK). Ak je
návrh oprávneného na zastavenie exekúcie dôvodom zastavenia starej exekúcie ex lege podľa ZoUNEK,
bolo by nelogické a absurdné, aby takýto návrh súčasne spôsoboval predĺženie rozhodnej doby a teda
nezastavenie starej exekúcie ex lege podľa ZoUNEK. Je teda jednoznačne možné dospieť k záveru,
že stará exekúcia by sa v dôsledku predĺženia rozhodnej doby podľa ust. § 4 ods. 2 písm. b) ZoUNEK
nezastavila ex lege podľa § 2 ods. 1 písm. a) ZoUNEK uplynutím rozhodnej doby iba v prípade, ak by súd



v čase, keď by sa mala stará exekúcia zastaviť podľa ZoUNEK, rozhodoval o zastavení starej exekúcie
podľa Exekučného poriadku na návrh povinného.

17. Vzhľadom na to, že v predmetnej veci došlo k uplynutiu rozhodnej doby, nakoľko poverenie na
vykonanie exekúcie bolo súdnemu exekútorovi doručené dňa 30.05.2016 a teda existuje dôvod pre
zastavenie starej exekúcie v zmysle § 2 ods. 1 písm. a) ZoUNEK a vzhľadom na skutočnosť, že poverený
súdny exekútor nezaslal oprávnenému upovedomenie o zastavení starej exekúcie v lehote podľa § 5
ods. 3 ZoUNEK, v súlade s § 8 ods. 2 ZoUNEK súd určil, že došlo k zastaveniu starej exekúcie.

18. O nároku na náhradu paušálnych trov súdneho exekútora súd rozhodol v zmysle § 6 ods. 4 písm.
a) ZoUNEK a nepriznal súdnemu exekútorovi nárok na náhradu paušálnych trov, keďže upovedomenie
o zastavení starej exekúcie nebolo zaslané oprávnenému v zákonom stanovenej lehote.

19. Vzhľadom na vyššie uvedené dôvody a citovanú zákonnú úpravu súd rozhodol tak, ako je to uvedené
vo výrokovej časti tohto rozhodnutia.

Poučenie:

Proti uzneseniu súdu prvej inštancie vydanému súdnym úradníkom, ktoré treba doručiť, je prípustná
sťažnosť.

Sťažnosť môže podať ten, v koho neprospech bolo uznesenie vydané v lehote 15 dní od doručenia
uznesenia na súde, ktorý napadnuté uznesenie vydal.

V sťažnosti sa popri všeobecných náležitostiach podania (§ 127 Civilného sporového poriadku) uvedie,
proti ktorému uzneseniu smeruje, v čom sa postup alebo uznesenie súdu považuje za nesprávne a čoho
sa sťažovateľ domáha.

O sťažnosti rozhoduje súd prvej inštancie spravidla bez nariadenia pojednávania.