Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 51C/8/2022 zo dňa 06.03.2022

Druh
Uznesenie
Dátum
06.03.2022
Oblasť
Podoblasť
Neodkladné opatrenia
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Odporca
37813005
Spisová značka
51C/8/2022
Identifikačné číslo spisu
5121207199
ECLI
ECLI:SK:OSZA:2022:5121207199.2
Súd
Okresný súd Žilina
Sudca
JUDr. Michaela Perďochová
Odkazované predpisy


Text


Súd: Okresný súd Žilina
Spisová značka: 51C/8/2022
Identifikačné číslo súdneho spisu: 5121207199
Dátum vydania rozhodnutia: 07. 03. 2022
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Michaela Perďochová
ECLI: ECLI:SK:OSZA:2022:5121207199.2

Uznesenie
Okresný súd Žilina v spore navrhovateľa: mal. Z. J., nar. XX.XX.XXXX, bytom B. XXXX/XX, XXX XX
C. G. M., zast. zákonným zástupcom: B. J., nar. XX.X.XXXX, bytom B. XXXX/XX, XXX XX C. G. M.,
proti odporcovi: Základná škola, Clementisova 616/1, Kysucké Nové Mesto, IČO: 37813005, so sídlom
Clementisova 616/1, 024 01 Kysucké Nové Mesto, o návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia,
takto

r o z h o d o l :

I. Návrh na nariadenie neodkladného opatrenia z a m i e t a.

II. Odporcovi náhradu trov konania o nariadene neodkladného opatrenia n
e p r i z n á v a .

o d ô v o d n e n i e :

1. Navrhovateľ sa návrhom na nariadenie neodkladného opatrenia doručeným tunajšiemu súdu dňa
12.05.2021, domáhal vydania neodkladného opatrenia, ktorým by súd uložil odporcovi povinnosť
zdržať sa protiprávneho konania a upustiť od jeho trvania. Navrhovateľ žiadal tiež, aby odporca
navrhovateľovi neobmedzoval vstup do školského zariadenia bez platného zákonného dôvodu, a aby
mu bolo umožnené bez akejkoľvek diskriminácie a segregácie plniť si školské povinnosti. Ďalej, aby
bolo nariadené odporcovi zdržať sa odopierania základných ľudských práv a slobôd, najmä ústavného
práva na vzdelanie a plnenie si povinnej školskej dochádzky a zároveň zakázané zasahovať do
navrhovateľových základných práv, a to práva na súkromie, ochranu osobnosti a ďalších práv a s tým
spojených sankcií.

2. Navrhovateľ v časti I. svojho návrhu cituje Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd (čl.
3, 6, 8, 14), čl. 2 Dodatkového protokolu k Dohovoru, čl. 12 Medzinárodného paktu OSN o občianskych a
politických právach, Charty základných práv EÚ (čl. 3, 14, 24, 45, 52, 53, 54), čl. 28 Dohovoru o právach
dieťaťa, Ústavy SR (čl. 1, 2, 7, 13, 16, 19, 23, 42, 46, 120, 152, 154c), § 11 zákona č. 40/1964 Z. z.
Občianskeho zákonníka, § 3, § 144, § 145 zák. č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, § 2 zák. č.
365/2004 Z. z. (antidiskriminačný zákon), § 1aa zák. č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a
organizácii ústrednej štátnej správy, § 1, § 4, § 5, § 13, § 19 zák. č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych
predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky, § 59b zák. č. 355/2007 Z. z., čl. 1 Zásad vydávania
Vestníka vlády SR, § 3, § 186 zák. č. 160/2015 Z. z. CSP, § 34 zák. č. 71/1967 Zb. Zákona o správnom
konaní (Správny poriadok).

3. Následne navrhovateľ v časti II. svojho návrhu uvádza, že dňa 03.05.2021 mu nebol umožnený
vstup do školského zariadenia ZŠ Clementisova, Clementisova 616/1, Kysucké Nové Mesto, za účelom
plnenia školských povinností prezenčnou formou bez prekrytia horných dýchacích ciest. Čoho priamym
dôsledkom je tá skutočnosť, že jej ústavou garantované právo na vzdelanie ako aj školským zákonom



garantované právo na prístup k vzdelaniu bez diskriminácie je hrubým spôsobom obmedzené a to bez
platného právneho zákonného dôvodu napriek tomu, že on ako aj celá rodina sú v tom čase úplne
zdraví, dodržiavajú a uplatňujú si svoje základné práva garantované ústavou SR, ako aj ďalšie práva
na ochranu súkromia a nedotknuteľnosti osoby a zachovania si ľudskej cti a dôstojnosti a platný právny
stav na území SR. Štatutárny zástupca školy jej odmietol uviesť písomne dôvod svojho postupu, iba
ústne podotkol, že musí rešpektovať platné nariadenia vlády a vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva
SR. Prostredníctvom svojho zákonného zástupcu doručil navrhovateľ odporcovi listinu, v ktorej ho
upozornil na zdravotné následky vyžadovania nezákonnej povinnosti - pridusenie sa, a aby si za svojím
konaním stál a podpísal aj právnu zodpovednosť za zdravotné ťažkosti, ktoré vyžadovaním rúška môžu
nastať v budúcnosti. Vzhľadom k tomu, že školu, ako aj zriaďovateľa školy cestou svojho zákonného
zástupcu vopred upozornil na okamžité upustenie od protiprávneho konania, ktorého sa dopúšťali tým,
že bez prekrytia horných dýchacích ciest mu neumožnili vstup do školského zariadenia za účelom
plnenia si ústavnej a zákonnom garantovanej povinnej školskej dochádzky, opierajúc sa o popísaný
právny stav a presnú citáciu právnych predpisov, žiada vydanie neodkladného opatrenia. V ďalšom texte
navrhovateľ opisuje svoje názory na právny základ a povahu vyhlášok Úradu verejného zdravotníctva
SR; argumentuje ku vzťahu §59b zákona č. 355/2007 Z.z. a zákona č. 400/2015 Z.z.; spochybňuje
charakter uznesenia vlády týkajúce sa plošného testovania (screeningu); zdôrazňuje právo na vzdelanie
obsiahnuté v rôznych dohovoroch a iných právnych normách; cituje rozhodnutia Ústavného súdu SR,
Weimarského súdu v Nemecku; argumentuje o zdravotných rizikách nosenia rúška a prečo choroba
Covid-19 spôsobená vírusom SARS-Co-V-2 nie je infekčnou chorobou; zhrnul, že odporca ani iné
orgány verejnej moci od neho nemôžu vyžadovať plnenie uvedených povinnosti, keďže ide o nedovolené
vynucovanie povinností z nulitných aktov a zhrnul prečo sa musí domáhať ochrany na súde.

4. Tunajší súd uznesením č. k. 30P/89/2021-163 zo dňa 30.06.2021 v zmysle vyjadrenia Krajského súdu
v Žiline vyzval navrhovateľa na odstránenie vád podania. Navrhovateľ podaním doručeným súdu dňa
26.07.2021 svoj návrh doplnil tým, že konkretizoval, že žiada, aby súd povinnej osobe uložil, aby mu
bolo umožnené bez akejkoľvek diskriminácie a segregácie plniť si školské povinnosti, t. j. bez potreby si
prekrývať horné dýchacie cesty rúškom, respirátorom; bez potreby sa preukazovať platným negatívnym
PCR alebo AG testom na Covid 19 i jeho zákonného zástupcu; bez potreby očkovať sa na Covid 19.

5. Navrhovateľ k návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia predložil súdu ako prílohy rodný list
(č.l. 38 spisu), vysvedčenie (č.l. 37 spisu) a odpoveď na list zo dňa 05.05.2021 (č.l. 35-36 spisu).
Obsahom súdneho spisu je aj žiadosť o umožnenie vstupu do školy bez testovania žiaka a zákonného
zástupcu zo dňa 16.04.2021 (č.l. 53 spisu); list - odpoveď zo dňa 05.05.2021 (č.l. 65-66 spisu); list
- Prevzatie zodpovednosti za prípadne zmeny v zdravotnom a psychickom vývoji dieťaťa (č.l. 63-64
spisu); nariadenie č. 1 riaditeľa školy zo dňa 19.04.2021 (č.l. 69 spisu); nariadenie č. 2 riaditeľa školy
zo dňa 04.05.2021 (č.l. 70 spisu), dochádzka navrhovateľa do školy 02.10. - 19.05. (č.l. 51 spisu); list -
vyjadrenie odporcu zo dňa 19.04.2021 (č.l. 54 spisu); list - vyjadrenie k návrhu na neodkladné opatrenie
od V. Q., otca navrhovateľa zo dňa 27.05.2021 (č.l. 72-73 spisu), lekárska správa (č.l. 105 spisu).

6. Okresný súd Žilina dňa 04.06.2021 postúpil vec Krajskému súdu v Žiline ako vecne a miestne
príslušnému správnemu súdu z dôvodu, že odporca vykonáva štátnu správu v oblasti školstva. Krajský
súd v Žiline dňa 10.06.2021 vrátil vec Okresnému súdu Žilina z dôvodu, že neboli splnené podmienky
na postúpenie veci. Okresný súd Žilina uznesením č.k. 9P/158/2021-136 zo dňa 24.08.2021 súd návrh
maloletého dieťaťa na nariadenie neodkladného opatrenia podaný na súd dňa 12.05.2021 a doplnený
dňa 26.07.2021 postúpil Krajskému súdu Žilina ako vecne a miestne príslušnému správnemu súdu.
Krajský súd v Žiline dňa 22.09.2021 predložil vec podľa § 18 ods. 4 Správneho súdneho poriadku
Najvyššiemu správnemu súdu Slovenskej republiky z dôvodu nesúhlasu s postúpením veci Krajskému
súdu v Žiline ako správnemu súdu. Najvyšší správny súd Slovenskej republiky uznesením sp. zn.
1SKom/2/2021 zo dňa 08.12.2021 rozhodol, že na prejednanie veci nie je daná právomoc správneho
súdu. Krajský súd v Žiline vec vrátil tunajšiemu súdu dňa 02.02.2022 a vec bola zákonnému sudcovi
tunajšieho súdu pridelená dňa 09.02.2022.

7. Podľa § 324 ods. 1, ods. 2, ods. 3 zákona č. 160/2015 Z.z. Civilný sporový poriadok (ďalej
len „CSP“), pred začatím konania, počas konania a po jeho skončení súd môže na návrh nariadiť
neodkladné opatrenie. Na konanie o návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia je príslušný okresný
súd. Neodkladné opatrenie súd nariadi iba za predpokladu, ak sledovaný účel nemožno dosiahnuť
zabezpečovacím opatrením.



8. Podľa § 325 ods. 1 CSP, neodkladné opatrenie môže súd nariadiť, ak je potrebné bezodkladne upraviť
pomery alebo ak je obava, že exekúcia bude ohrozená.

9. Podľa § 325 ods. 2 písm. d) CSP, neodkladným opatrením možno strane uložiť najmä, aby niečo
vykonala, niečoho sa zdržala alebo niečo znášala.

10. Podľa § 329 ods. 2 CSP, pre neodkladné opatrenie je rozhodujúci stav v čase vydania uznesenia
súdu prvej inštancie.

11. Podľa § 328 ods. 1 CSP, ak súd nepostupoval podľa § 327 <http://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/
SK/ZZ/2015/160/20181212>, nariadi neodkladné opatrenie, ak sú splnené podmienky podľa § 325
ods. 1 <http://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2015/160/20181212>, inak návrh na nariadenie
neodkladného opatrenia zamietne.

12. Podľa § 48 ods. 1 písm. a) zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákona o ochrane verejného zdravia“), ohrozenie
verejného zdravia nastáva pri výskyte prenosného ochorenia, podozrení na prenosné ochorenie alebo
podozrení na úmrtie na prenosné ochorenie nad predpokladanú úroveň.

13. Podľa § 48 ods. 4 písm. r) zákona o ochrane verejného zdravia, Úrad verejného zdravotníctva alebo
regionálny úrad verejného zdravotníctva pri ohrození verejného zdravia nariaďuje opatrenia, ktorými sú
používanie preventívnych a iných ochranných pomôcok.

14. Podľa § 59b ods. 1 zákona o ochrane verejného zdravia, ak je potrebné nariadiť opatrenia na celom
území Slovenskej republiky, určitej časti jej územia alebo pre skupinu inak ako jednotlivo určených
osôb, nariaďuje ich úrad verejného zdravotníctva (§5 ods. 4 písm. k) alebo regionálny úrad verejného
zdravotníctva (§6 ods. 3 písm. e) všeobecne záväzným právnym predpisom.

15. Podľa § 59b ods. 3, ods. 4 zákona o ochrane verejného zdravia, všeobecne záväzný právny predpis
úradu verejného zdravotníctva a regionálneho úradu verejného zdravotníctva vydávaný podľa odseku
1 sa označuje názvom vyhláška a nadobúda platnosť dňom vyhlásenia vo Vestníku vlády Slovenskej
republiky. Vyhláška úradu verejného zdravotníctva a regionálneho úradu verejného zdravotníctva
nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, ak v nej nie je ustanovený neskorší deň nadobudnutia účinnosti.

16. Podľa § 2 ods. 1 vyhlášky č. 3/2022 Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa
nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia k povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest účinná
19.01.2022 (ďalej len „vyhlášky“), podľa § 48 ods. 4 písm. r) zákona sa všetkým osobám nariaďuje riadne
prekrytie horných dýchacích ciest (nos a ústa) použitím respirátora na verejnosti vo všetkých priestoroch
interiérov budov, prostriedkoch verejnej dopravy, taxislužbách alebo inej preprave s osobami, ktoré nie
sú členmi spoločnej domácnosti.

17. Podľa § 2 ods. 2 vyhlášky, povinnosť podľa odseku 1 sa nevzťahuje na:
a) deti do 6 rokov veku,
b) deti v materskej škole, v inom obdobnom zariadení pre deti alebo v školskom zariadení,
c) osoby so závažnými poruchami autistického spektra,
d) osoby so stredným a ťažkým mentálnym alebo sluchovým postihnutím,
e) pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov so
sluchovým postihnutím alebo detí a žiakov s poruchami autistického spektra,
f) pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov pri výchove a vzdelávaní žiakov so
stredným stupňom mentálneho postihnutia, ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, hlbokým stupňom
mentálneho postihnutia alebo žiakov s mentálnym postihnutím, ktorí majú aj iné zdravotné postihnutie,
sú držiteľmi preukazu zdravotne ťažko postihnutých a nemôžu sa vzdelávať podľa variantu A alebo B,
g) osoby pri výkone športu na interiérových športoviskách,
h) fotografované osoby na čas nevyhnutný pre výkon procesu fotografovania,
i) osoby nevesty a ženícha pri sobáši,
j) výkonných umelcov pri podávaní umeleckého výkonu a účinkujúcich pri nakrúcaní dokumentárneho
filmu,



k) tlmočníkov do posunkovej reči v rámci výkonu povolania,
l) zamestnanca, ktorý sa nachádza na vnútornom pracovisku sám,
m) čas potrebný na konzumáciu pokrmov a nápojov v zariadeniach spoločného stravovania,
n) čas nevyhnutný na úpravu tvárovej časti v zariadeniach starostlivosti o ľudské telo,
o) osoby pri návšteve prírodných kúpalísk, wellness, umelých kúpalísk vrátane akvaparkov.

18. Podľa § 2 ods. 3 písm. a) vyhlášky, použitie respirátora podľa odseku 1 možno nahradiť použitím inej
preventívnej ochrannej pomôcky, a to použitím rúška, šálu alebo šatky v prípade žiakov v škole alebo
v školskom zariadení.

19. Podľa čl. I vyhlášky č. 27/2022 Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení
a dopĺňa vyhláška Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky č. 3/2022 V. v. SR, ktorou sa
nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia k povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest účinná
28.02.2022, vyhláška Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky č. 3/2022 V. v. SR, ktorou sa
nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia k povinnosti prekrytia horných dýchacích ciest sa
mení a dopĺňa takto: § 2 odsek 2 sa dopĺňa písmenom p), ktoré znie: „p) žiakov v škole alebo školskom
zariadení počas výkonu výchovno-vzdelávacieho procesu.“

20. Neodkladné opatrenie je právnym inštitútom, účelom ktorého je rýchla úprava faktických a právnych
pomerov medzi účastníkmi konania. Predpokladom pre nariadenie neodkladného opatrenia je, aby bolo
aspoň osvedčené, že tu existuje určité právo, resp. právny vzťah medzi účastníkmi konania, že toto právo
je porušované alebo ohrozené, a že na jeho ochranu je práve potrebné nariadiť neodkladné opatrenie.
Podmienkou pre nariadenie neodkladného opatrenia teda je, aby boli osvedčené základné skutočnosti
umožňujúce súdu prijať záver o pravdepodobnosti nároku, ktorému sa má poskytnúť ochrana, ako
i osvedčenie nebezpečenstva bezprostredne hroziacej ujmy, t.j. že bez okamžitej úpravy pomerov
účastníkov by bolo právo účastníka ohrozené. Nedostatočný opis rozhodujúcich skutočností, prípadne
ich neosvedčenie má za následok zamietnutie návrhu. V konaní o nariadení neodkladného opatrenia sa
uplatňuje striktná zodpovednosť navrhovateľa za vlastnú procesnú aktivitu a dôslednosť pri koncipovaní
návrhu a jeho príloh. Ochranu prostredníctvom neodkladného opatrenia nemožno poskytnúť ani zjavne
nedôvodnému alebo neexistujúcemu nároku. Vzhľadom na to, že súd rozhoduje v konaní o nariadení
neodkladného opatrenia v krátkej dobe a spravidla bez nariadenia pojednávania, bez výsluchu a
bez vyjadrenia protistrany, je pre rozhodnutie súdu zásadný obsah samotného návrhu a jeho príloh.
Navrhovateľ musí súd opísaním rozhodujúcich skutočností presvedčiť o potrebe nariadiť neodkladné
opatrenie v záujme dosiahnutia ochranného účelu neodkladného opatrenia. Pokiaľ tvrdenia v návrhu
odôvodňujú poskytnutie súdnej ochrany prostredníctvom neodkladného opatrenia, musí súd individuálne
vyhodnotiť mieru pravdepodobnosti ich pravdivosti a posúdiť, ktoré skutočnosti navrhovateľ osvedčil.
Procesu osvedčovania podliehajú všetky zákonné podmienky na nariadenie neodkladného opatrenia s
osobitným dôrazom na potrebu neodkladnej úpravy pomerov alebo obavu z ohrozenia. Osvedčovanie
na rozdiel od dokazovania teda znamená, že súd na základe navrhovateľom predložených alebo
označených dôkazných prostriedkov zisťuje najvýznamnejšie skutočnosti dôležité pre rozhodnutie o
návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia. Pre nariadenie neodkladného opatrenia je potrebné,
aby mal súd osvedčené, t.j. mohol považovať so zreteľom na všetky okolnosti prípadu za nanajvýš
pravdepodobné, všetky predpoklady na nariadenie neodkladného opatrenia. Je preto povinnosťou
navrhovateľa označiť a predložiť dôkazné prostriedky, osvedčujúce aspoň základné skutočnosti
umožňujúce prijať záver o opodstatnenosti, legálnosti a primeranosti navrhovaného neodkladného
opatrenia.

21. V danom prípade súd dospel k záveru, že navrhovateľ neosvedčil potrebu bezodkladného zásahu
súdu do pomerov strán sporu a nie sú splnené zákonné podmienky pre nariadenie neodkladného
opatrenia. Podľa názoru súdu neboli navrhovateľom preukázané resp. ani osvedčené skutkové tvrdenia
navrhovateľa, resp. skutkový stav opísaný navrhovateľom, z ktorého by v súčasnej dobe vyplývala
potreba urýchlenej a neodkladnej úpravy pomerov strán sporu takým rozhodnutím súdu, akým je
neodkladné opatrenie.

22. Súd konštatuje, že pre posúdenie potreby neodkladnej úpravy pomerov strán je rozhodujúce to, že v
čase podania návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia navrhovateľom na celom území Slovenskej
republiky trval núdzový stav, ktorý bol vyhlásený Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 587 zo dňa
30.09.2020 a následne opakovane predlžovaný. Podľa článku 5 ods. 4 Ústavného zákona č. 227/2002



o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, v čase
núdzového stavu vyhláseného z dôvodu ohrozenia života a zdravia osôb v príčinnej súvislosti so vznikom
pandémie možno v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas podľa závažnosti ohrozenia obmedziť
základné práva a slobody a uložiť povinnosti na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území,
ktorým môže byť aj celé územie Slovenskej republiky, a to najviac v rozsahu podľa odseku 3 písm. a), b),
e), g), h) alebo písm. j). Právna záväznosť uznesení vlády Slovenskej republiky obmedzujúcich základné
práva a slobody pre každého vrátane navrhovateľky ako formy rozhodnutí vlády vydaných v súvislosti
s vyhláseným núdzovým stavom vyplýva z článku 5 ods. 3 a článku 11 ods. 1 Ústavného zákona o
bezpečnosti štátu. Tento záver potvrdil aj Ústavný súd Slovenskej republiky vo svojom náleze spis.
zn. PL.ÚS 22/2020-104,v bode 60 na strane 29, kde je uvedené: „Ustanovenie čl. 5 ods. 3 ústavného
zákona o bezpečnosti štátu ustanovuje výslovne možnosť, nie povinnosť, obmedziť základné práva
alebo uložiť povinnosti (V čase núdzového stavu možno v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas
podľa závažnosti ohrozenia obmedziť základné práva a slobody a uložiť povinnosti). Touto skutočnosťou
argumentuje aj vláda vo svojom vyjadrení. Rovnako čl. 11 ods. 1 Ústavného zákona o bezpečnosti
štátu vymedzuje tri druhy rozhodnutí vlády súvisiacich s núdzovým stavom: a) rozhodnutie o vyhlásení
núdzového stavu, b) rozhodnutie o skončení núdzového stavu a c) rozhodnutie o obmedzení základných
práv a slobôd a uložení povinností. Napokon túto koncepciu naznačuje aj dôvodová správa k čl. 5
Ústavného zákona o bezpečnosti štátu: „V súlade s princípom pozitívneho vymenovania sa v odseku
3 návrhu ústavného zákona vymedzuje súpis základných práv a slobôd, ktoré môže vláda Slovenskej
republiky obmedziť na ohrozenom území pri vyhlásení núdzového stavu alebo počas jeho trvania. Vláda
Slovenskej republiky tak môže urobiť len v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas podľa závažnosti
ohrozenia. V nadväznosti na čl. 51 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky zveruje návrh ústavného zákona
vláde Slovenskej republiky právomoc obmedziť taxatívne vymenované základné práva a slobody, a
to s cieľom riešiť núdzový stav v štáte. Vláda Slovenskej republiky môže obmedziť všetky podmienky
práva a slobody súčasne alebo len niektoré z nich, pričom je pri rozhodovaní o tomto rozsahu viazaná
závažnosťou ohrozenia bezpečnosti v súvislosti s núdzovým stavom. Všetky citované základné práva
a slobody však možno obmedziť len v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas.“ Z čl. 5 ods. 3 a
čl.11 ods. 1 Ústavného zákona o bezpečnosti štátu teda vyplýva, že vláda môže počas núdzového stavu
obmedziť základné práva, ale nie je povinná tak urobiť a tiež v bode 62 na strane 29, kde je uvedené: „Ako
už bolo uvedené, na základe núdzového stavu možno fakultatívne uznesením vlády priamo obmedziť
základné práva alebo uložiť povinnosti.“

23. Vzhľadom na vyššie uvedené súd konštatuje, že záver navrhovateľa o neplatnosti vyhlášky Úradu
verejného zdravotníctva a jej rozporu s Ústavou Slovenskej republiky sú nesprávne. Úrad verejného
zdravotníctva SR totiž vyhlášky, ktorými sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia vydáva
v rámci svojej právomoci zverenej mu zákonom č. 355/2007 Z. z. o ochrane verejného zdravia, ktorý ho
na to výslovne splnomocňuje v § 59b.

24. Súd nezistil dôvod, pre ktorý by u navrhovateľa malo dôjsť k porušeniu jej práva na vzdelanie,
keď za tento nemožno považovať len samotnú skutočnosť, že navrhovateľ sa odmieta podrobiť
prekrývaniu horných dýchacích ciest v priestoroch školy, ktorej je žiakom. Je nevyhnutne si uvedomiť, že
nebezpečné prenosné ochorenie Covid-19 ohrozuje zdravie obyvateľstva, pri ktorom ide o život a zdravie
ohrozujúci stav, ktorý je schopný zanechať vážne a trvalé následky na jednotlivcoch či skupinách ľudí a
nekontrolovateľne sa šíriť v populácii. Ústava SR garantuje nielen právo na vzdelanie, ale taktiež právo
na život a na ochranu zdravia, ktoré v zmysle judikatúry ústavného súdu sa považuje za vstupnú bránu
a pilier celého systému ochrany základných práv a slobôd. Znamená to, že pokiaľ právu na vzdelanie
konkuruje právo na život a ochranu zdravia, nemožno povýšiť právo navrhovateľa ako jednotlivca nad
právo ostatných žiakov a zamestnancov školy byť chránení pred šírením nákazlivej choroby, čo je v
súlade s čl. 40 ústavy SR, ako i ustanoveniami školského zákona (§144 ods. 1 až 3). Navyše tvrdenie
navrhovateľa o jeho psychických a fyzických útrapách spojených s prekrývaním horných dýchacích ciest
zostali len v rovine všeobecných úvah, keďže navrhovateľ v konaní nepredložil žiadny dôkaz o tom, že
by v súvislosti s tým došlo k zhoršeniu jeho zdravotného stavu.

25. V zmysle tlačovej správy k novele vyhlášky k prekrytiu horných dýchacích ciest zverejnenej na
webovej stránke Úradu verejného zdravotníctva SR: „od 28.02.2022 žiaci základných a stredných škôl
nebudú musieť mať počas vyučovania prekryté horné dýchacie cesty. Mimo priestorov triedy, teda v
situácii, keď dochádza k premiešavaniu, musia mať žiaci naďalej prekryté dýchacie cesty minimálne
rúškom. V školách naďalej platia ďalšie opatrenia ako je napríklad samotestovanie či ranný filter.



Pedagógovia musia mať v triedach naďalej prekryté dýchacie cesty minimálne rúškom. Rúška u žiakov
už nie sú v triedach povinné vo väčšine krajín EÚ.“

26. S poukazom na uvedené je súd toho názoru, že odporca, t.j. Základná škola neporušil žiadne
práva maloletého navrhovateľa v súvislosti s plnením jeho povinnej školskej dochádzky, a teda súd
dospel k záveru, že návrh na nariadenie neodkladného opatrenia nie je dôvodný v celom rozsahu.
Vzhľadom na to, že nie sú splnené zákonné predpoklady na nariadenie neodkladného opatrenia súd
návrh navrhovateľa na nariadenie neodkladného opatrenia zamietol.

27. Podľa § 262 ods. 1 CSP, o nároku na náhradu trov konania rozhodne aj bez návrhu súd v rozhodnutí,
ktorým sa konanie končí.

28. Podľa § 255 ods. 1 CSP, súd prizná strane náhradu trov konania podľa pomeru jej úspechu vo veci.

29. Vo vzťahu k trovám konania o návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia voči odporcovi súd
rozhodol podľa § 255 ods. 1 CSP, podľa ktorého súd prizná strane náhradu trov konania podľa jej
úspechu vo veci. Odporca bol úspešný, keďže súd návrh na nariadenie neodkladného opatrenia voči
nemu zamietol. S poukazom na uvedené by mal žalovaný voči žalobcovi právo na náhradu trov konania.
Odporcovi však preukázateľne žiadne trovy konania nevznikli a preto súd odporcovi žiadne trovy
nepriznal.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu možno podať odvolanie do 15 dní odo dňa jeho doručenia na Okresnom súde
Žilina.

Odvolanie urobené v listinnej podobe treba predložiť v potrebnom počte rovnopisov s prílohami tak, aby
sa jeden rovnopis s prílohami mohol založiť do súdneho spisu a aby každý ďalší subjekt dostal jeden
rovnopis s prílohami. Ak sa nepredloží potrebný počet rovnopisov a príloh, súd vyhotoví kópie podania
na trovy toho, kto podanie urobil.

V odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania (t.j. ktorému súdu je určené, kto ho robí, ktorej
veci sa týka, čo sa ním sleduje a podpis) uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v akom rozsahu sa
napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie považuje za nesprávne (odvolacie dôvody) a čoho sa odvolateľ
domáha (odvolací návrh).

Odvolanie možno odôvodniť len tým, že
a) neboli splnené procesné podmienky,
b) súd nesprávnym procesným postupom znemožnil strane, aby uskutočňovala jej patriace procesné
práva v takej miere, že došlo k porušeniu práva na spravodlivý proces,
c) rozhodoval vylúčený sudca alebo nesprávne obsadený súd,
d) konanie má inú vadu, ktorá mohla mať za následok nesprávne rozhodnutie vo veci,
e) súd prvej inštancie nevykonal navrhnuté dôkazy, potrebné na zistenie rozhodujúcich skutočností,
f) súd prvej inštancie dospel na základe vykonaných dôkazov k nesprávnym skutkovým zisteniam,
g) zistený skutkový stav neobstojí, pretože sú prípustné ďalšie prostriedky procesnej obrany alebo ďalšie
prostriedky procesného útoku, ktoré neboli uplatnené, alebo
h) rozhodnutie súdu prvej inštancie vychádza z nesprávneho právneho posúdenia veci.

Odvolanie proti rozhodnutiu vo veci samej možno odôvodniť aj tým, že právoplatné uznesenie súdu prvej
inštancie, ktoré predchádzalo rozhodnutiu vo veci samej, má vadu uvedenú v odseku 1, ak táto vada
mala vplyv na rozhodnutie vo veci samej.

Prostriedky procesného útoku alebo prostriedky procesnej obrany, ktoré neboli uplatnené v konaní pred
súdom prvej inštancie, možno v odvolaní použiť len vtedy, ak
a) sa týkajú procesných podmienok,
b) sa týkajú vylúčenia sudcu alebo nesprávneho obsadenia súdu,



c) má byť nimi preukázané, že v konaní došlo k vadám, ktoré mohli mať za následok nesprávne
rozhodnutie vo veci alebo
d) ich odvolateľ bez svojej viny nemohol uplatniť v konaní pred súdom prvej inštancie.

Ak povinný dobrovoľne nesplní, čo mu ukladá vykonateľné rozhodnutie, oprávnený môže podať návrh
na vykonanie exekúcie podľa osobitného zákona (zákon č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a
exekučnej činnosti v znení neskorších predpisov); ak ide o rozhodnutie o výchove maloletých detí, návrh
na súdny výkon rozhodnutia.