Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 14C/64/2012 zo dňa 11.09.2016

Druh
Rozhodnutie
Dátum
11.09.2016
Oblasť
Občianske právo
Podoblasť
Ostatné
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Navrhovateľ
50349287
Spisová značka
14C/64/2012
Identifikačné číslo spisu
7511217612
ECLI
ECLI:SK:OSKE3:2016:7511217612.2
Súd
Okresný súd Košice okolie
Sudca
JUDr. Dagmar Mlejová


Text


Súd: Okresný súd Košice okolie
Spisová značka: 14C/64/2012
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7511217612
Dátum vydania rozhodnutia: 12. 09. 2016
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Dagmar Mlejová
ECLI: ECLI:SK:OSKE3:2016:7511217612.2

Rozhodnutie
Okresný súd Košice-okolie sudkyňou JUDr. Dagmar Mlejovou v spore žalobcu: Úrad podpredsedu
vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu, IČO: 50349287, DIČ: 2120287004 so sídlom
Štefánikova 15, 811 05 Bratislava, proti žalovanému: R. zoskupenie územnej spolupráce T.-J. s ručením
obmedzeným, Y. XX, XXX XX P. nad J., W.: XXXXXXX, o zrušenie R. zoskupenia územnej spolupráce
T.-J. s ručením obmedzeným

r o z h o d o l :

Zrušuje Európske zoskupenie územnej spolupráce T.-J., s r. o., Y. XX, XXX XX P. nad J., IČO: XX XX
XX XXX ku dňu, kedy tento rozsudok nadobudne právoplatnosť.

Žalovaný je povinný uhradiť žalobcovi 100 % trov tohto konania, ktoré budú vyčíslené v osobitnom
písomnom uznesení.

o d ô v o d n e n i e :

1. Právny predchodca žalobcu Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej
republiky, Námestie slobody 6, 810 05 Bratislava v žalobe podanej na tunajší súd dňa 21.11.2011 žiadal,
aby súd zrušil Európske zoskupenie územnej spolupráce T.-J. s ručením obmedzeným, Y. XX, XXX XX P.
nad J., IČO: XXXXXXXX na tom základe, že dňa 11.2.2009 Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky ako registrový úrad podľa § 4 ods. 2 zákona č. 90/2008 Z.z. o európskom zoskupení
územnej spolupráce a o doplnení zákona č. 540/2001 Z.z. o štátnej štatistike v znení neskorších
predpisov zapísalo žalovaného Rozhodnutím ministerstva výstavby č. MVRR-2009-10169/4534-4 do
Registra európskych zoskupení územnej spolupráce vedenom ministerstvom výstavby. Žalovaný sa vo
svojich stanovách zo dňa 10.9.2008 zaviazal, že pre jeho činnosť sú smerodajné stanovy, ktoré vyplývajú
z dohovoru žalovaného zo dňa 10.9.2008, ako aj články 9-12 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady
(ES) č. 1082/2006 o Európskom zoskupení územnej spolupráce (EZÚS). Podľa bodu 25.1. stanov sa
na zoskupenie vzťahuje nariadenie č. 1082/2006 a v prípade otázok, ktoré nie sú vôbec regulované
nariadením alebo sú len sčasti regulované nariadením, vzťahuje sa na ne právny poriadok Slovenskej
republiky. V Slovenskej republike rieši problematiku EZÚS zákon. Článok 11 ods. 2 nariadenia č.
1082/2006 stanovuje, že problematika výročných správ EZÚS sa spravuje článkom 2 ods. 1 písm. c)
nariadenia č. 1082/2006. Podľa článku 2 ods. 1 písm. c) nariadenia č. 1082/2006 sa EZÚS riadi v
otázkach, na ktoré sa toto nariadenie nevzťahuje alebo sa vzťahuje iba čiastočne právnymi predpismi
členského štátu, v ktorom má EZÚS svoje sídlo. Keďže žalovaný má svoje sídlo v Slovenskej republike,
tak sa vzťahuje v otázkach výročných správ na žalovaného zákon. Podľa § 31 ods. 1 zákona zoskupenie
vypracuje výročnú správu v termíne určenom zhromaždením, dohovorom alebo stanovami po skončení
kalendárneho roka, najneskôr do 30. júna nasledujúceho roka. Podľa § 31 ods. 3 zákona výročná
správa musí byť zverejnená spôsobom určeným v stanovách najneskôr do 15. júla nasledujúceho
roka. Jeden výtlačok výročnej správy zasiela zoskupenie registrovému úradu každoročne najneskôr
do 15. júla. Ak zoskupenie nesplní túto povinnosť ani v náhradnej lehote určenej registrovým úradom,
registrový úrad podá súdu návrh na zrušenie zoskupenia. Keďže žalovaný si nesplnil svoju povinnosť,
nepredložil výročnú správu za rok 2010 do 15.7.2011, tak ho opakovane telefonicky a následne aj



písomne výzvou na zaslanie výročnej správy č. XXXXX/XXXX/SKF-XXXXX. zo dňa 25.8.2011 vyzvali,
aby predložil výročnú správu ako registrovanému úradu v dodatočnej lehote. Výzvou, ktorú si štatutárny
orgán žalovaného W.. P. J. prevzal osobne dňa 2.9.2011, bola žalovanému určená náhradná lehota na
predloženie výročnej správy, a to do 20 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy. Dodatočná lehota
na predloženie výročnej správy žalovanému uplynula dňa 3.10.2011. Žalovaný na výzvu nereagoval,
nepredložil im ako registrovému úradu výročnú správu ani v tejto dodatočne poskytnutej lehote a svoju
zákonnú povinnosť teda nesplnil. Preto Rozhodnutím Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho
rozvoja Slovenskej republiky č. XXXXX/XXXX/SKF-XXXXX/ORP zo dňa 8.11.2011 uložili žalovanému
pokutu podľa § 8 ods. 3 zákona. Nakoľko žalovaný im nepredložil ani v dodatočne poskytnutej lehote
výročnú správu, boli nútení podať tento návrh na zrušenie Európskeho zoskupenia územnej spolupráce
T.-J. s ručením obmedzeným.

2. Žalovaný sa vo veci nevyjadril. Pojednávania sa zúčastnil riaditeľ tohto európskeho zoskupenia
územnej spolupráce, ktorý uviedol, že on je síce stále vedený ako riaditeľ tohto zoskupenia, ale požiadal
o uvoľnenie z tejto funkcie ešte v čase, keď pôsobil v tejto organizácii W.. I. X., ktorý neskôr zomrel a
on odišiel pracovať do cudziny a viac sa činnosťou tohto združenia nezaoberal. Súdu oznámil, že sa vo
veci vyjadrí potom, keď zistí všetky okolnosti týkajúce sa tohto zoskupenia, ale vo veci sa nevyjadril, ani
sa pojednávania nezúčastnil, hoci termín pojednávania vzal na vedomie.

3. Pôvodne aktívne legitimovaným účastníkom v čase podania žaloby bolo Ministerstvo dopravy,
výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky so sídlom Námestie slobody 6, 810 05 Bratislava,
na ktorého od 1.1.2011 prešla pôsobnosť vo veciach týkajúcich sa EZÚS z Úradu vlády, na ktorý prešla
táto pôsobnosť od 1.7.2010, kedy nadobudol účinnosť zákon č. 37/2010 Z.z., ktorým sa menil a dopĺňal
zákon č. 575/2001 Z.z. Týmto zákonom bolo Ministerstvo výstavby zrušené. Zákonom č. 60/2013 Z.z.,
ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 575/2001 Z.z. od 1.4.2010 prešla pôsobnosť vo veciach týkajúcich
sa EZÚS z Ministerstva dopravy a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Úrad vlády Slovenskej
republiky. Zákonom č. 171/2016 Z.z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 575/2001 Z.z. prešla pôsobnosť
na Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu so sídlom Štefánikova
15, 811 05 Bratislava.

4. V danom prípade došlo k prechodu práv a povinností pôvodného subjektu na základe univerzálnej
subcesie na iný subjekt, a preto súd pokračoval v konaní s právnym nástupcom bez toho, aby vydával
o tomto rozhodnutie. Na tunajšieho žalobcu, t.j. Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre
investície a informatizáciu so sídlom Štefánikova 15, 811 05 Bratislava prešli práva a povinnosti
nadobudnutím účinnosti zákona č. 171/2016 Z.z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 575/2001 Z.z.,
a to dňom 1.6.2016. V tomto čase bol účinný aj zákon č. 99/1963 Z.z. Občiansky súdny poriadok, a
teda súd postupoval podľa tohto právneho predpisu a osobitne nevydával rozhodnutie o zmene aktívne
legitimovaného účastníka.

5. Z rozhodnutia Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č.
MVRR-2009-10169/4534-4 zo dňa 11.2.2009 bolo zistené, že Ministerstvo výstavby a regionálneho
rozvoja podľa ust. § 8 ods. 1, 2 zákona č. 90/2008 Z.z. o európskom zoskupení územnej spolupráce a
doplnení zákona č. 540/2001 Z.z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov zapísal do registra
európskych zoskupení územnej spolupráce vedenom na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky Európske zoskupenie územnej spolupráce T.-J. s ručením obmedzeným so sídlom
Y. XX, XXX XX P. nad J., IČO: XXXXXXX. Toto rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť dňa 4.3.2009.
Taktiež z tohto rozhodnutia súd zistil, že riaditeľom tohto zoskupenia sa stál P. J., bytom V. armády XX,
XXX XX C. nad J..

6. Žalobca tvrdil, že žalovaný sa v stanovách zo dňa 10.9.2008 zaviazal, že pre jeho činnosť sú
smerodajné stanovy, ktoré vyplývajú z dohovoru žalovaného zo dňa 10.9.2008, ako aj články 9-12
Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1082/2006 o Európskom zoskupení územnej
spolupráce (EZÚS). Podľa bodu 25.1. stanov sa na zoskupenie vzťahuje nariadenie č. 1082/2006 a v
prípade otázok, ktoré nie sú vôbec regulované nariadením alebo sú len sčasti regulované nariadením,
vzťahuje sa na ne právny poriadok Slovenskej republiky. Keďže žalovaný má sídlo v Slovenskej
republike, tak sa vzťahuje v otázkach výročných správ na žalovaného zákon. Podľa § 31 ods. 1
zákona zoskupenie vypracuje výročnú správu v termíne určenom zhromaždením dohovorom alebo
stanovami po skončení kalendárneho roka, najneskôr do 30. júna nasledujúceho roka. Podľa § 31 ods.



3 zákona výročná správa musí byť zverejnená spôsobom určeným v stanovách, najneskôr do 15. júla
nasledujúceho roka. Jeden výtlačok výročnej správy zasiela zoskupenie registrovému úradu každoročne
najneskôr do 15. júla. Nakoľko si žalovaný nesplnil svoju povinnosť, nepredložil výročnú správu žalobcovi
za rok 2010 do 15.7.2011, tak bol vyzvaný, aby predložil výročnú správu dodatočne. Táto výzva bola
doručená riaditeľovi žalovaného dňa 2.9.2011, bola určená lehota 3.10.2011 na podanie tejto správy.
Žalovaný však ani napriek tejto predĺženej lehote správu nepodal.

7. Rozhodnutím Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č.
24545/2011-SKF-56830/ORP zo dňa 8.11.2011 bola žalovanému uložená pokuta za nedodanie tejto
správy vo výške 663,80 eur, ktorú však v lehote nezaplatili a ani správu nepodali.

8. Tieto skutočnosti zo strany žalovaného neboli namietané, žalovaný sa k nim nevyjadril. Súd dospel
k záveru, že žalovaný bol dňa 11.2.2009 v súlade s § 4 ods. 2 zákona č. 90/2008 Z.z. o európskom
zoskupení územnej spolupráce, ktorým bol doplnený zákon č. 540/2001 Z.z. o štátnej štatistike
Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky ako registrovým úradom zapísaný
do registra európskych zoskupení územnej spolupráce rozhodnutím č. MVRR-2009-10169/4534-4.

9. Podľa § 31 ods. 1 zákona č. 90/2008 Z.z. zoskupenie vypracuje výročnú správu v termíne určenom
zhromaždením, dohovorom alebo stanovami po skončení kalendárneho roka, najneskôr do 30. júna
nasledujúceho roka.

10. Podľa § 31 ods. 3 zákona č. 90/2008 Z.z. výročná správa musí byť uložená do verejnej časti registra
účtovných závierok najneskôr do 15. júla nasledujúceho roka. Ak zoskupenie nesplní túto povinnosť ani v
náhradnej lehote určenej registrovým úradom, registrový úrad podá súdu návrh na zrušenie zoskupenia.

11. Žalovaný si svoju povinnosť nesplnil v zákonom stanovenej lehote a nepodal výročnú správu za
rok 2010 do 15.7.2011. Registrovým úradom bol vyzvaný na dodatočné splnenie si tejto povinnosti,
ale žalovaný ani napriek tejto výzve si povinnosť nesplnil. Žalobca rozhodnutím č. XXXXX/XXXX/SKF-
XXXXX/ORP zo dňa 8.11.2011 mu uložil pokutu vo výške 663,80 eur, ktorú mal zaplatiť do 30 dní
od doručenia tohto rozhodnutia za nesplnenie si vyššie uvedenej povinnosti. Ani po prevzatí tohto
rozhodnutia si povinnosť nesplnil, uzávierku nepredložil, a preto žalobca podal návrh na zrušenie tohto
zoskupenia na súd.

12. Podľa § 4 ods. 2 písm. f) zákona č. 90/2008 Z.z. registrový úrad dohliada, či zoskupenie plní účel,
na ktorý bolo založené.

13. Podľa § 4 ods. 3 zákona č. 90/2008 Z.z. registrový úrad vyhodnocuje obsah výročných správ a
v prípade zistenia nedostatkov upozorňuje na ne orgány zoskupenia, požaduje vykonanie nápravy,
ako aj splnenie povinností uložených všeobecne záväznými predpismi. Ak náprava nebola vykonaná
alebo neboli splnené povinnosti podľa prvej vety, môže registrový úrad podať súdu návrh na zrušenie
zoskupenia.

14. Žalovaný výročnú správu za rok 2010 ani napriek výzve a poskytnutej dlhšej lehote nepodal a ani do
9.9.2016 žiadnu účtovnú závierku nezverejnil, teda zoskupenie neplní svoj účel, na ktorý bolo založené,
a preto súd v súlade s § 12 ods. 1 písm. a) zákona č. 90/2008 Z.z. Európske zoskupenie územnej
spolupráce-T.-J. s ručením obmedzeným, IČO: XXXXXXXX zrušil.

15. Toto zoskupenie sa zrušuje dňom nadobudnutia právoplatnosti tohto rozsudku (§ 11 písm. b) zák.
č. 90/2008 Z.z.)

16. Podľa § 255 ods. 1 CSP súd prizná strane náhradu trov konania podľa pomeru jej úspechu vo veci.

17. Žalobca mal v tomto konaní úspech, a preto mu súd priznal náhradu trov konania vo výške 100%.
Výška trov konania bude vyčíslená v osobitnom uznesení po právoplatnosti tohto rozsudku.

Poučenie:



Proti tomuto rozsudku môže podať strana, v neprospech ktorej bolo rozhodnutie vydané, podať
odvolanie v lehote 15 dní od jeho doručenia na Okresnom súde Košice-okolie. Lehota na podanie
odvolania začína plynúť dňom nasledujúcim po dni doručenia tohto rozhodnutia.
V odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v
akom rozsahu sa napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie považuje za nesprávne (odvolacie dôvody)
a čoho sa odvolateľ domáha (odvolací návrh).
Rozsah, v akom sa rozhodnutie napáda, môže odvolateľ rozšíriť len do uplynutia lehoty na podanie
odvolania. Odvolacie dôvody a dôkazy na ich preukázanie možno meniť a dopĺňať len do uplynutia lehoty
na podanie odvolania. Odvolanie musí byť podpísané a predložené v potrebnom počte rovnopisov s
prílohami.
U p o z o r n e n i e : ak nebude súdu doručený potrebný počet rovnopisov s prílohami, jeho kópie súd
vyhotoví na náklady odvolateľa.
Ak povinná osoba dobrovoľne nesplní, čo mu ukladá vykonateľné rozhodnutie, oprávnený môže podať
návrh na vykonanie exekúcie podľa osobitného zákona.