Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 0Er/3041/1997 zo dňa 17.07.2023

Druh
Uznesenie
Dátum
17.07.2023
Oblasť
Podoblasť
Iné
Povaha rozhodnutia
Iná povaha rozhodnutia
Navrhovateľ
31651402
Odporca
00156671
Spisová značka
0Er/3041/1997
Identifikačné číslo spisu
7122203855
ECLI
ECLI:SK:MSKE:2023:7122203855.2
Súd
Mestský súd Košice
Sudca
JUDr. Eliška Sokolová


Text


Súd: Mestský súd Košice
Spisová značka: 0Er/3041/1997
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7122203855
Dátum vydania rozhodnutia: 18. 07. 2023
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Eliška Sokolová
ECLI: ECLI:SK:MSKE:2023:7122203855.2

Uznesenie
Mestský súd Košice v právnej veci vykonania exekúcie v prospech oprávneného: COLAS Slovakia, a.s.,
so sídlom Orešianska 3168/7, 917 01 Trnava, IČO: 31 651 402, proti povinnému: Východoslovenské
lesy, štátny podnik, so sídlom Moyzesova 18, 042 39 Košice, IČO: 00 156 671, o vymoženie trov
predchádzajúceho konania 34,19 Eur a trov exekúcie, vedenej pred súdnym exekútorom: JUDr.
Michaela Zubaľ Burdová, Exekútorsky úrad so sídlom Štefánikova 18, 066 01 Humenné, náhradník
súdneho exekútora: JUDr. Renáta Ďurková, pod sp. zn. 419EX 1/20, takto

r o z h o d o l :

I. Súd určuje, že došlo k zastaveniu starej exekúcie.

II. Súdny exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov starej exekúcie.

o d ô v o d n e n i e :

1. Na základe návrhu oprávneného na vykonanie exekúcie doručeného pôvodnému súdnemu
exekútorovi dňa 16.09.1997 a poverenia na vykonanie exekúcie č. 5802 * 002165 vydaného Krajským
súdom Košice dňa 04.11.1997 bol vykonaním exekúcie poverený súdny exekútor JUDr. Renáta Ďurková.
Prvotné poverenie na vykonanie exekúcie bolo pôvodnému súdnemu exekútorovi doručené dňa
04.11.1997. Súdny exekútor JUDr. Michaela Zubaľ Burdová sa stala náhradníkom súdneho exekútora
JUDr. Renáty Ďurkovej dňa 21.03.2015.

2. Podľa ustanovenia § 243h ods. 1 veta prvá zákona č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a
exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, ak
tento zákon v § 243i až 243k neustanovuje inak, exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 sa
dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

3. Podľa ustanovenia § 1 ods. 1 zákona č. 233/2019 Z.z. o ukončení niektorých exekučných konaní a
o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ,,ZoUNEK“), tento zákon upravuje postup ukončenia
exekučných konaní začatých pred 1. aprílom 2017 a vedených podľa predpisov účinných do 31. marca
2017 (ďalej len "exekučné konanie") a osobitosti postupu pri podaní opätovného návrhu na vykonanie
exekúcie (ďalej len "opätovný návrh").

4. Podľa ustanovenia § 1 ods. 2 ZoUNEK, na účely tohto zákona sa starou exekúciou rozumie exekúcia
začatá pred 1. aprílom 2017 a vedená podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

5. Podľa ustanovenia § 2 ods. 1 ZoUNEK, stará exekúcia sa týmto zákonom zastavuje, ak a) uplynula
rozhodná doba a nejde o starú exekúciu podľa odseku 2, b) oprávnený alebo povinný zanikol bez
právneho nástupcu alebo dedičské konanie po oprávnenom alebo povinnom bolo zastavené z dôvodu,
že nezanechal žiadny majetok alebo zanechal len majetok nepatrnej hodnoty, c) zastavenie starej
exekúcie navrhol oprávnený alebo d) dôvod na zastavenie starej exekúcie vyplýva z osobitného predpisu



upravujúceho konkurzné konanie; na tento účel platí, že stará exekúcia sa zastavila vznikom dôvodu
na jej zastavenie.

6. Podľa ustanovenia § 2 ods. 2 ZoUNEK, stará exekúcia sa podľa odseku 1 písm. a) nezastavuje,
ak ide o a) vymoženie pohľadávky na výživnom, b) uspokojenie práva na nepeňažné plnenie, vrátane
uspokojenia práva na peňažné plnenie, ak sú vymáhané v tom istom exekučnom konaní, c) vymoženie
pohľadávky vzniknutej pri realizácii spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie
financovaných z fondov Európskej únie podľa osobitného predpisu, d) vymoženie plnenia priznaného
rozhodnutím inštitúcie, orgánu, úradu a agentúry Európskej únie, e) vymoženie plnenia priznaného
rozhodnutím správneho orgánu vo veci porušenia pravidiel hospodárskej súťaže podľa osobitného
predpisu, f) starú exekúciu, v ktorej bol v posledných 18 mesiacoch predo dňom, keď sa má stará
exekúcia podľa tohto zákona zastaviť, dosiahnutý výťažok spolu aspoň vo výške 15 eur, g) starú
exekúciu, v ktorej je povinným ten, koho majetkové pomery ako dlžníka nemožno usporiadať podľa
osobitného predpisu upravujúceho konkurzné konanie.

7. Podľa ustanovenia § 3 ods. 1 ZoUNEK, rozhodnou dobou je doba piatich rokov. Rozhodná doba
plynie odo dňa doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi (ďalej len
"exekútor"), ak § 4 neustanovuje inak; na zmenu exekútora sa neprihliada.

8. Podľa ustanovenia § 3 ods. 2 ZoUNEK, ak v rozhodnej dobe nedošlo k vymoženiu celého vymáhaného
nároku, platí, že sa nezistil majetok, ktorý by stačil aspoň na úhradu trov starej exekúcie.

9. Podľa ustanovenia § 4 ods. 1 ZoUNEK, ak súd ku dňu, keď sa má stará exekúcia podľa tohto zákona
zastaviť rozhoduje o odklade starej exekúcie a odklad starej exekúcie povolí, odklad starej exekúcie je
povolený alebo je stará exekúcia odložená, rozhodná doba podľa § 3 sa predlžuje o 12 mesiacov odo
dňa uplynutia doby, na ktorú je stará exekúcia odložená.

10. Podľa ustanovenia § 4 ods. 2 ZoUNEK, rozhodná doba podľa § 3 neuplynie skôr ako 12 mesiacov
od právoplatnosti rozhodnutia súdu, ak súd ku dňu, keď sa má stará exekúcia zastaviť, rozhoduje o
a) námietkach proti starej exekúcii, b) zastavení starej exekúcie, c) odklade starej exekúcie a odklad
starej exekúcie nepovolí, d) vylúčení veci zo starej exekúcie, e) návrhu na pripustenie zmeny účastníka
exekučného konania na strane povinného a zmenu účastníka exekučného konania povolí, f) schválení
príklepu, g) schválení rozvrhu výťažku.

11. Podľa ustanovenia § 5 ods. 1 ZoUNEK, ak sa stará exekúcia zastavila, exekútor vyhotoví
upovedomenie o zastavení starej exekúcie, ktorého vzor zverejní Slovenská komora exekútorov
po dohode s Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") na svojom
webovom sídle v strojovo čitateľnom elektronickom formáte.

12. Podľa ustanovenia § 5 ods. 2 ZoUNEK, upovedomenie o zastavení starej exekúcie obsahuje a)
označenie oprávneného a povinného, b) spisovú značku exekútora a spisovú značku súdu, c) dátum
doručenia prvotného poverenia na vykonanie starej exekúcie exekútorovi, d) zákonné ustanovenie,
podľa ktorého došlo k zastaveniu starej exekúcie, slovné vyjadrenie dôvodu zastavenia starej exekúcie a
stručný opis skutočností, ktoré zastavenie starej exekúcie odôvodňujú, e) výšku vymoženej pohľadávky
oprávneného a výšku vymožených trov oprávneného, f) výšku vymožených trov exekútora v členení
na odmenu exekútora, náhradu hotových výdavkov, náhradu za stratu času a daň z pridanej hodnoty,
ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty; ustanovenia o konečnom vyúčtovaní sa nepoužijú,
g) výzvu na úhradu paušálnych trov starej exekúcie exekútora vzniknutých v súvislosti so zastavením
starej exekúcie podľa tohto zákona (ďalej len "paušálne trovy"), ak exekútor paušálne trovy uplatňuje,
h) poučenie oprávneného o možnosti a o lehote na podanie námietok proti upovedomeniu o zastavení
starej exekúcie a poučenie o vykonateľnosti podľa § 6 ods. 3.

13. Podľa ustanovenia § 5 ods. 3 ZoUNEK, upovedomenie o zastavení starej exekúcie zašle exekútor
oprávnenému najneskôr do 120 dní od zastavenia starej exekúcie podľa tohto zákona. Ak ide o starú
exekúciu, ktorá sa zastavuje ku dňu účinnosti tohto zákona, upovedomenie o zastavení starej exekúcie
zašle exekútor oprávnenému do 180 dní od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.



14. Podľa ustanovenia § 6 ods. 1 ZoUNEK, trovy starej exekúcie exekútora pozostávajú z trov exekútora,
ktoré si pred zastavením starej exekúcie z prijatého alebo vymoženého plnenia oprávnene ponechal, a
paušálnych trov vo výške 35 eur; ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty, zvyšuje sa výška
paušálnych trov o daň z pridanej hodnoty, ktorú je exekútor povinný platiť podľa osobitného predpisu.
Na úhradu iných trov starej exekúcie, ako trov uvedených v prvej vete, nemá exekútor nárok.

15. Podľa ustanovenia § 6 ods. 2 ZoUNEK, paušálne trovy znáša oprávnený. Exekútor vyzve
oprávneného na zaplatenie paušálnych trov v upovedomení o zastavení starej exekúcie, ak exekútor
paušálne trovy uplatňuje.

16. Podľa ustanovenia § 6 ods. 3 ZoUNEK, upovedomenie o zastavení starej exekúcie s výzvou na
úhradu paušálnych trov, na základe ktorej neboli paušálne trovy uhradené do 60 dní od ukončenia
exekučného konania, je exekučným titulom. Potvrdenie o vykonateľnosti sa nevyžaduje.

17. Podľa ustanovenia § 6 ods. 4 ZoUNEK, exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov, ak a)
oprávnenému zaslal upovedomenie o zastavení exekúcie po uplynutí lehoty podľa § 5 ods. 3 alebo b)
ide o starú exekúciu, ktorá nebola zapísaná v centrálnom registri exekúcií.

18. Podľa ustanovenia § 7 ods. 1 ZoUNEK, proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, ktoré bolo
vydané v rozpore s týmto zákonom, môže oprávnený podať do 30 dní od jeho doručenia u exekútora
námietky. Námietky proti paušálnym trovám nie sú prípustné.

19. Podľa ustanovenia § 7 ods. 2 ZoUNEK, námietky spolu s upovedomením o zastavení starej exekúcie
predloží exekútor do 30 dní súdu. Ak námietky neboli podané, exekútor do 30 dní od uplynutia lehoty
na podanie námietok doručí súdu upovedomenie o zastavení starej exekúcie.

20. Podľa ustanovenia § 7 ods. 3 ZoUNEK, súd dôvodným námietkam vyhovie tak, že uznesením
upovedomenie o zastavení starej exekúcie zruší. Oneskorené alebo neprípustné námietky súd
uznesením odmietne. Nedôvodné námietky súd uznesením zamietne. Rozhodnutie o námietkach súd
doručí oprávnenému a exekútorovi.

21. Podľa ustanovenia § 8 ods. 2 ZoUNEK, ak exekútor nezašle oprávnenému upovedomenie o
zastavení starej exekúcie v lehote podľa § 5 ods. 3, súd mu aj bez návrhu uznesením uloží, aby
upovedomenie o zastavení starej exekúcie vyhotovil a zaslal oprávnenému v určenej lehote, alebo súd
uznesením určí, že došlo k zastaveniu starej exekúcie. Exekučné konanie sa končí právoplatnosťou
uznesenia súdu o určení, že došlo k zastaveniu starej exekúcie.

22. Ustanovenie § 5 ods. 3 ZoUNEK, upravuje lehoty, v ktorých súdny exekútor po zastavení starej
exekúcie upovedomenie o zastavení starej exekúcie odošle oprávnenému, pričom zákona rozlišuje
dve lehoty v závislosti od toho, či dôvod zastavenia starej exekúcie vznikol ku dňu nadobudnutia
účinnosti zákona (180 dní) alebo tento dôvod vznikol v priebehu účinnosti zákona (120 dní). Dĺžka
lehôt na zaslanie upovedomenia o zastavení starej exekúcie spolu s výzvou na úhradu paušálnych trov
je odôvodnená najmä vysokým počtom starých exekúcií, pretože tu je potrebné poskytnúť súdnemu
exekútorovi dostatočný časový priestor jednak na zistenie dôvodu zastavenia starej exekúcie a jednak
na vyhotovenie a odoslanie upovedomenia o zastavení starej exekúcie.

23. Ustanovenie § 6 ZoUNEK vytvára špecifický exekučný titul na vymoženie paušálnych trov, ktoré
neboli uhradené do ustanovenej lehoty, ktorým je upovedomenie o zastavení starej exekúcie s výzvou
na úhradu paušálnych trov. Pre podanie návrhu na vykonanie exekúcie na základe takéhoto exekučného
titulu sa nebude vyžadovať potvrdenie o vykonateľnosti, avšak upovedomenie o zastavení starej
exekúcie s výzvou na úhradu paušálnych trov musí obsahovať všetky obligatórne náležitosti a musí byť
splnená podmienka zaslania v zmysle § 5 ods. 3 zákona. V prípade, ak súdny exekútor nevydá a nezašle
upovedomenie o zastavení starej exekúcie s výzvou na úhradu paušálnych trov v súlade s § 5 zákona,
nesplnenie týchto zákonných povinností má za následok stratu nároku exekútora na paušálne trovy.

24. Hlavným dôvodom zastavenia starej exekúcie je uplynutie rozhodnej doby, ak súčasne nejde
o starú exekúciu uvedenú v ustanovení § 2 odseku 2 ZoUNEK. Rozhodná doba je vymedzená na
obdobie piatich rokov, ktorá plynie odo dňa doručenia prvotného poverenia na vykonanie starej exekúcie



súdnemu exekútorovi (uplynutie ktorej je obligatórnym zákonným predpokladom pre zastavenie starých
exekúcii ex lege) podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona ZoUNEK ). Doručenie prvotného poverenia na
vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi (bez ohľadu na zmenu exekútora počas exekučného konania)
je moment, ktorý je jednoznačne určiteľný tak z pohľadu súdu, ako aj z pohľadu súdneho exekútora.

25. Súd v predmetnej exekučnej veci zistil, že exekučné konanie sa začalo dňa 16.09.1997, kedy bol
návrh oprávneného na vykonanie exekúcie doručený súdnemu exekútorovi, a že prvotné poverenie bolo
pôvodnému súdnemu exekútorovi doručené dňa 04.11.1997. Základným predpokladom na zastavenie
starej exekúcie je v zmysle § 2 ods. 1 písm. a) ZoUNEK uplynutie rozhodnej doby, ktorá plynie
odo dňa doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi, v predmetnej
exekúcií rozhodná doba začala plynúť dňa 04.11.1997 a ku dňu účinnosti zákona ZoUNEK uplynula dňa
04.11.2002 (04.11.1997 + 5 rokov). Súd zistil zo spisu, že na danú exekúciu sa nevzťahujú absolútne ani
relatívne výnimky zo zastavenia starej exekúcie (§ 2 ods. 2 a § 4 ZoUNEK), a preto došlo k zastaveniu
starej ku dňu účinnosti zákona ZoUNEK. Vzhľadom na to, že súdny exekútor v zákonom stanovenej
lehote nezaslal oprávnenému upovedomenie o zastavení starej exekúcie, súd rozhodol uznesením o
tom, že došlo k zastaveniu starej exekúcie v zmysle ustanovenia § 8 ods. 2 ZoUNEK.

26. Nakoľko súdny exekútor nevydal a nezaslal upovedomenie o zastavení starej exekúcie v lehote 180
dní od nadobudnutia účinnosti zákona ZoUNEK, nespĺňa zákonné podmienky pre nárok na náhradu
paušálnych trov starej exekúcie v zmysle ustanovenia § 6 ods. 4 písm. a) ZoUNEK.

27. Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti a citované ustanovenia zákona súd rozhodol tak, že určil,
že došlo k zastaveniu starej exekúcie ex lege zo zákona a súdny exekútor nemá nárok na náhradu
paušálnych trov starej exekúcie.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu súdu prvej inštancie vydanému súdnym úradníkom, ktoré treba doručiť, je
prípustná sťažnosť v lehote do 15 dní odo dňa jeho doručenia na Mestský súd Košice, v troch písomných
vyhotoveniach. Sťažnosť len proti dôvodom uznesenia nie je prípustná.

V zmysle ust. § 243 Civilného sporového poriadku v sťažnosti sa má popri všeobecných náležitostiach
uviesť, proti ktorému uzneseniu smeruje, v čom sa postup alebo uznesenie súdu považuje za nesprávne
a čoho sa sťažovateľ domáha.

Rozsah, v akom sa uznesenie napáda môže sťažovateľ rozšíriť len do uplynutia lehoty na podanie
sťažnosti. (§ 244 C. s. p).