Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 12Er/108/2004 zo dňa 12.08.2014

Druh
Uznesenie
Dátum
12.08.2014
Oblasť
Občianske právo
Podoblasť
Exekúcia a výkon rozhodnutí
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Navrhovateľ
35730978
Odporca
36530964
Spisová značka
12Er/108/2004
Identifikačné číslo spisu
4204112741
ECLI
ECLI:SK:OSKN:2014:4204112741.1
Súd
Okresný súd Komárno
Sudca
JUDr. Martin Kostúr
Odkazované predpisy


Text


Súd: Okresný súd Komárno
Spisová značka: 12Er/108/2004
Identifikačné číslo súdneho spisu: 4204112741
Dátum vydania rozhodnutia: 13. 08. 2014
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Martin Kostúr
ECLI: ECLI:SK:OSKN:2014:4204112741.1

Uznesenie
Okresný súd Komárno v exekučnej veci oprávneného: UniCredit Leasing Slovakia, a.s., (predtým CAC
LEASING Slovakia, a.s.) so sídlom Plynárenská 7/A, Bratislava, IČO: 35 730 978 v konaní zast.: Mgr.
Karolom Haťapkom, advokátom so sídlom Drieňová 34, Bratislava proti povinnému: SPIRIT - AA, s.r.o.,
so sídlom MKS č.168, Kameničná, IČO: 36 530 964, o vymoženie 21.946,63 Eur (661.164,15 Sk) s
príslušenstvom a trov exekúcie, takto

r o z h o d o l :

Súd exekúciu vedenú u súdneho exekútora JUDr. Branislava Plška, Exekútorský úrad so sídlom
Bratislava, Letná č.5, pod sp. zn 12Er/108/2004 (EX 018/2004) z a s t a v u j e .

Súd oprávnenému u k l a d á povinnosť nahradiť súdnemu exekútorovi trovy exekúcie vo výške 343,82
Eur do 3 dní od právoplatnosti tohto uznesenia.

o d ô v o d n e n i e :

Okresný súd Komárno vydal dňa 11.3.2004 poverenie č. 5401*001205 na vykonanie exekúcie pre
súdneho exekútora JUDr. Branislava Plška (EX 018/2004). Exekučné konanie začalo dňa 27.02.2004.

Dňa 17.06.2013 doručil súdny exekútor na tunajší súd podnet na zastavenie exekúcie zo dňa
13.06.2013, v ktorom uviedol skutočnosť, že povinný bol dňa 27.02.2010 vymazaný z obchodného
registra a súčasne žiadal, aby súd rozhodol o trovách exekúcie na základe priloženej špecifikácie
a v zmysle § 203 ods.2 zákona č.233/1995 Z.z. oprávnenému uložil povinnosť nahradiť súdnemu
exekútorovi trovy exekúcie vo výške 458,40 Eur.

Podľa §-u 238 ods.1 Exekučného poriadku konania začaté pred 1. septembrom 2005 sa dokončia podľa
práva platného do 31. augusta 2005, ak odsek 2 neustanovuje inak.

Podľa §-u 238 ods.2 Exekučného poriadku ustanovenia §34 ods.1 až 3, §37 ods.4 a 5, §46 ods.3, §47
ods. 3, §58 ods.5, §134 ods.2, §136 ods.3 a 4, §145 ods.1 sa použijú aj na konania začaté pred 1.
septembrom 2005.

Podľa § 19 O.s.p. spôsobilosť byť účastníkom konania má ten, kto má spôsobilosť mať práva a
povinnosti; inak len ten, komu ju zákon priznáva.

Podľa § 103 O.s.p. kedykoľvek za konania prihliada súd na to, či sú splnené podmienky, za ktorých môže
konať vo veci (podmienky konania).



Podľa §-u 107 ods.4 O.s.p. ak po začatí konania zanikne právnická osoba, súd pokračuje v konaní s jej
právnym nástupcom, a ak právneho nástupcu niet, súd konanie zastaví.

Podľa §-u 57 ods.1 písm. g) Exekučného poriadku exekúciu súd zastaví, ak exekúciu súd vyhlásil za
neprípustnú, pretože je tu iný dôvod, pre ktorý exekúciu nemožno vykonať.

Podľa §-u 57 ods.1 písm. h) Exekučného poriadku exekúciu súd zastaví, ak majetok povinného nestačí
ani na úhradu trov exekúcie.

Podľa § 57 ods. 2 Exekučného poriadku exekúciu môže súd zastaviť aj vtedy, ak to vyplýva z ustanovení
tohto alebo osobitného zákona.

Podľa § 58 ods. 1 Exekučného poriadku exekúciu súd zastaví na návrh alebo aj bez návrhu.

Súd výpisom z Obchodného registra zistil, že povinný, obchodná spoločnosť SPIRIT - AA, s.r.o. bola
uznesením Okresného súdu Nitra č.k. 29CbR 72/2008-48 zo dňa 30.11.2009 zrušená bez likvidácie a
dňom 27.02.2010 bola vymazaná z obchodného registra.

Na základe uvedených skutočností vyplýva, že spoločnosť bola vymazaná z Obchodného registra bez
likvidácie aj preto, že nemala obchodný majetok. Preto za prvotný a skutočný dôvod jej zastavenia
je potrebné považovať nemajetnosť povinného, nakoľko majetok povinného nestačil ani na úhradu
trov exekúcie v zmysle §57 ods.1 písm. h) Exekučného poriadku (Rozhodnutie KS v Nitre č.k.
15CoE/351/2011-28).

Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti a vychádzajúc z citovaných ustanovení exekučného poriadku
súd rozhodol tak, ako je to uvedené vo výroku tohto rozhodnutia.

Podľa § 196 Exekučného poriadku za výkon exekučnej činnosti podľa tohto zákona patrí exekútorovi
odmena, náhrada hotových výdavkov a náhrada za stratu času.

Podľa § 200 ods. 1 druhej vety Exekučného poriadku oprávnený a exekútor majú nárok na náhradu trov
potrebných na účelné vymáhanie nároku.

Podľa § 200 ods. 2 Exekučného poriadku ak súd rozhodne o zastavení exekúcie, rozhodne aj o tom,
kto a v akej výške platí trovy exekúcie.

Podľa § 203 ods. 2 Exekučného poriadku, ak sa exekúcia zastaví z dôvodu, že majetok povinného
nestačí ani na úhradu trov exekúcie, znáša ich oprávnený.

Súdny exekútor si pri podaní návrhu na zastavenie exekúcie vyúčtoval trovy exekúcie v celkovej výške
458,40 Eur.

Podľa § 27a vyhlášky o odmenách a náhradách súdnych exekútorov č. 288/1995 Z.z. v exekučných
konaniach začatých do 30.04.2008 patrí exekútorovi odmena podľa doterajších predpisov.

Podľa § 14 ods. 1 písm. a) a písm. b) vyhlášky č. 288/1995 Z.z. o odmenách a náhradách súdnych
exekútorov sa odmena pri zastavení exekúcie za výkon exekučnej činnosti určuje podľa počtu hodín
účelne vynaložených na exekúciu a paušálnou sumou za jednotlivé úkony exekučnej činnosti.



Podľa § 14 ods. 2 vyhlášky č. 288/1995 Z.z. základná hodinová sadzba je 6,64 Eur (200,- Sk) za každú aj
začatú hodinu. Súdny exekútor je povinný vyhotoviť časovú špecifikáciu jednotlivých úkonov exekučnej
činnosti.

Po nahliadnutí do časovej špecifikácie trov exekúcie súd zistil, že súdny exekútor si sumu 59,76 Eur (za
9 začatých hodín) nevyúčtoval v súlade s ustanovením § 14 ods. 1 písm. a) citovanej vyhlášky.

Za uplatnené úkony - zisťovanie sídla povinného (dotazom na Živnostenský úrad a výpisom z OR) -
prináleží súdnemu exekútorovi odmena podľa § 14 ods. 1 písm. b) a ods. 3 v spojení s § 15 ods. 1
vyhlášky č. 288/1995 Z.z., a nie podľa § 14 ods. 1 písm. a) v spojení s § 14 ods. 2 vyhlášky č. 288/1995
Z.z.. V opačnom prípade by došlo k duplicitnému priznaniu odmeny za jednu činnosť exekútora. Súd
preto súdnemu exekútorovi odmenu za tieto úkony nepriznal.

Podľa rozsudku Najvyššieho súdu SR sp.zn. 1 MCdo 7/2006 zo dňa 28.5.2007, pri výpočte odmeny
súdneho exekútora podľa § 14 ods. 1 písm. a) vyhlášky č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách
súdnych exekútorov v znení neskorších predpisov je určujúci čas potrebný na vykonanie exekúcie bez
zreteľa na počet úkonov, ktoré si exekúcia vyžaduje. Sčítanie časového trvania jednotlivých úkonov
exekučnej činnosti a na základe tohto súčtu určenie odmeny podľa § 14 ods. 2 vyhlášky je v súlade s
jej ustanovením § 14 ods. 1 písm. a)

Z logického a gramatického výkladu ustanovenia § 14 ods. 1 písm. a) vyhlášky vyplýva, že pri výpočte
odmeny sa má zohľadniť počet účelne vynaložených hodín na exekúciu a nie počet jednotlivých úkonov.
Rozhodujúce je časové hľadisko jednotlivých úkonov, teda čas reálne potrebný na ich vykonanie. Bez
relevancie je početnosť jednotlivých úkonov. Tomuto výkladu zodpovedá aj znenie ustanovenia § 14
ods. 1 písm. b) vyhlášky, ktoré odmenu určuje paušálnou sumou za jednotlivé úkony exekúcie (taxatívne
vymenované v § 15 ods. 1 vyhlášky). Ak by zákonodarca vychádzal z toho, že základná hodinová sadzba
6,64 Eur (200,- Sk) patrí za každú, aj začatú hodinu úkonu exekučnej činnosti, bol by použil v § 14 ods.
1 písm. a) vyhlášky formuláciu ako v písm. b) tohto ustanovenia. Nestalo sa tak, potom nie je v rozpore s
§ 14 ods.1 písm. a) sčítanie časového trvania jednotlivých úkonov exekučnej činnosti a na základe toho
určenie odmeny vo výške podľa ustanovenia § 14 ods. 2 vety prvej vyhlášky. Pokiaľ by bolo úmyslom
zákonodarcu oceňovať samostatne každý úkon exekučnej činnosti, ktorý nie je uvedený v § 15 ods. 1
vyhlášky, výslovne by to vyjadril v § 14 ods. 1 písm. a) vyhlášky.

Rovnako tak v zmysle uznesenia Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2 Cdo 48/2008 zo dňa 28.10.2008,
rozhodujúcim kritériom pre určenie odmeny súdneho exekútora je počet hodín účelne vynaložených
na exekúciu a to na úkony bezprostredne smerujúce k účelnému vymáhaniu nároku. Náhrada za
administratívne práce je pritom v zmysle § 25 vyhlášky č. 288/1995 Z.z. zahrnutá v odmene súdneho
exekútora. Na základe uvedeného rozhodnutia Najvyššieho súdu, účtovanie odmeny exekútora za každý
jednotlivý úkon ako samostatnú začatú hodinu vykonávania exekučnej činnosti nie je správny. Pokiaľ by
bolo úmyslom zákonodarcu oceňovať samostatne každý úkon exekučnej činnosti, ktorý nie je uvedený
v § 15 ods. 1 vyhlášky č. 288/1995 Z.z., výslovne by to vyjadril v § 14 ods. 1 písm. a) vyhlášky.

Ako sa uvádza v uznesení Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2 Cdo 301/2009 zo dňa 17.12.2009, ani jeden
z exekútorom uplatnených úkonov (zaevidovanie návrhu, spracovanie žiadosti o udelenie poverenia,
spracovanie upovedomení o začatí exekúcie, vrátenie poverenia a ukončenie spisu, archív) nie je možné
posúdiť ako účelne vynaložený na exekúciu. Pri úkonoch - vrátenie poverenia a ukončenie spisu, archív,
zaevidovanie návrhu, ide o administratívne práce vykonávané v súvislosti s exekučnou činnosťou.
Za úkony - spracovanie žiadosti o udelenie poverenia a spracovanie upovedomení o začatí exekúcie
prináleží exekútorovi odmena podľa § 14 ods. 1 písm. b) a ods. 3 v spojení s § 15 ods. 1 vyhlášky č.
288/1995 Z.z., a nie podľa § 14 ods. 1 písm. a) v spojení s § 14 ods. 2 vyhlášky č. 288/1995 Z.z.. V
opačnom prípade by došlo k duplicitnému priznaniu odmeny za jednu činnosť exekútora.



Výdavky na drobný kancelársky materiál sú súčasťou odmeny exekútora v zmysle § 25 vyhlášky č.
288/1995 Z.z..

Slovné spojenie „získanie poverenia na vykonanie exekúcie“ (§ 15 ods. 1 písm. a) vyhlášky č. 288/1995
Z.z.) v sebe zahŕňa aj vyhotovenie a podanie žiadosti o udelenie poverenia na súd, a tak je to aj v
prípade „doručenia upovedomenia o začatí exekúcie“, ktoré v sebe zahŕňa aj spracovanie upovedomenia
o začatí exekúcie. Za tieto úkony teda exekútorovi patrí odmena podľa § 14 ods. 1 písm. b) vyhlášky
č. 288/1995 Z.z.

V prípade úkonov - spracovanie oznámenia o stave exekučného konania a návrh na zastavenie
exekúcie, ide o účelne vynaložené náklady na exekúciu.

S poukazom na uvedené judikáty, považoval súd za účelne vynaložené trovy exekúcie za nasledovné
úkony súdneho exekútora (pričom podľa názoru súdu primeraný čas na vykonanie každého z úkonov
bolo 30 minút):

- vypracovanie návrhu na zastavenie exekúcie a vyúčtovanie trov exekúcie - 30 min.

Súd priznal súdnemu exekútorovi za uvedené úkony v zmysle § 14 ods. 2 citovanej vyhlášky odmenu
vo výške 6,64 Eur za 1 začatú hodinu exekučnej činnosti (30 min).

Súdnym exekútorom uplatnené úkony - spracovanie a štúdium spisu v trvaní 300 min. ako ani ukončenie
a archivácia spisu v trvaní 60 min. nie je možné v zmysle rozhodnutia Najvyššieho súdu SR sp. zn. 2 Cdo
301/2009 zo dňa 17.12.2009 posúdiť ako účelne vynaložené na exekúciu, keďže pri úkonoch - vrátenie
poverenia a ukončenie spisu, archív, zaevidovanie návrhu, ide o administratívne práce vykonávané v
súvislosti s exekučnou činnosťou, ktorých náhrada je v zmysle § 25 vyhlášky č. 288/1995 Z.z. zahrnutá
v odmene súdneho exekútora, a preto súd nepriznal súdnemu exekútorovi odmenu za vyššie uvedené
úkony.

Podľa § 14 ods. 3 vyhlášky č. 288/1995 Z.z., paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti
je 3,32 eur (100,- Sk).

Podľa § 15 ods. 1 vyhlášky č. 288/1995 Z.z. paušálnou sumou sa odmeňujú tieto úkony exekučnej
činnosti:

a) získanie poverenia na vykonanie exekúcie,

b) doručenie príkazu na začatie exekúcie,

c) doručenie upovedomenia o začatí exekúcie,

d) doručenie exekučného príkazu,

e) doručenie upovedomenia o spôsobe exekúcie,

f) doručenie rozhodnutia súdu vydaného v exekučnom konaní,

g) každé zisťovanie bydliska povinného,

h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného,

i) každé zisťovanie účtu povinného,

j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného.



V zmysle uvedených ustanovení vyhlášky si súdny exekútor uplatnil sumu 63,08 Eur, za úkony -
získanie poverenia na vykonanie exekúcie, doručenie upovedomenia o začatí exekúcie (2x), každé
zisťovanie bydliska (sídla) povinného (2x - výpisom zo ŽR a OR SR - 12.10.2011), každé zisťovanie účtu
povinného (11x dotazom na banky - Tatra banka, a.s., Všeobecná úverová banka, a.s., Poštová banka,
a.s., Slovenská sporiteľňa, a.s., Prima banka Slovensko, a.s. - predtým Dexia banka, a.s., Istrobanka,
a.s., - zlúčila sa s ČSOB, a.s., Unibanka, a.s., Sberbank Slovensko, a.s. - predtým Ľudová banka,
a.s., ČSOB, a.s., OTP Banka Slovensko, a.s., a HVB Bank Slovakia, a.s.) a každé ďalšie zisťovanie
majetku povinného (3x - dotazom na Daňový úrad Komárno, Ústav geodézie, kartografie a katastra SR
a Dopravný inšpektorát ORPZ v Komárne). Keďže paušálna odmena za jednotlivé úkony okrem úkonu
(zisťovanie sídla povinného dotazom na Živnostenský úrad, ktoré nepovažoval súd za účelné vzhľadom
na skutočnosť, že v danom prípade išlo o právnickú osobu, ktorá sa zapisuje do Obchodného registra
SR) bola uplatnená v súlade s citovanými ustanoveniami vyhlášky, súd priznal súdnemu exekútorovi
odmenu za úkony odmeňované paušálnou sumou vo výške 59,76 Eur.

Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky č. 288/1995 Z.z. súdnemu exekútorovi patrí popri odmene aj náhrada
hotových výdavkov účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti; táto náhrada
zahŕňa najmä cestovné náhrady, poštovné a telekomunikačné výdavky, znalecké náhrady a poplatky.

Trovy exekúcie v zmysle § 22 ods. 1 citovanej vyhlášky vyčíslil súdny exekútor sumou 43,20 Eur titulom
poštovného, sumou 4,97 Eur titulom správnych poplatkov (kolkov), sumou 14,60 Eur titulom poplatkov
za overovanie listín na Notárskom úrade v Bratislave a sumou 195,72 Eur titulom bankových poplatkov
za súčinnosť. Súd priznal súdnemu exekútorovi náhradu hotových výdavkov titulom poštovného v
uplatnenej výške 43,20 Eur, titulom správnych poplatkov (kolkov) v uplatnenej výške 4,97 Eur, titulom
poplatkov za overovanie listín na Notárskom úrade v Bratislave (faktúra na čl.10 EX spisu) v uplatnenej
výške 14,60 Eur (11x 40,- Sk) a titulom bankových poplatkov za súčinnosť len vo výške 157,35 Eur
(4.740,35 Sk), keďže len táto výška bola preukázaná z priloženého EX spisu (Tatra banka, a.s., vo výške
300,- Sk, Všeobecná úverová banka, a.s., vo výške 350,- Sk, Poštová banka, a.s., vo výške 300,- Sk,
Slovenská sporiteľňa, a.s., vo výške 650,- Sk, Dexia banka, a.s., vo výške 350,- Sk, Istrobanka, a.s., vo
výške 300,- Sk, Unibanka, a.s., vo výške 500,- Sk, Ľudová banka, a.s., vo výške 840,35 Sk, ČSOB, a.s.,
vo výške 500,- Sk, OTP Banka Slovensko, a.s., vo výške 150,- Sk a HVB Bank Slovakia, a.s. vo výške
500,- Sk). Súd teda priznal súdnemu exekútorovi náhradu hotových výdavkov v celkovej sume 220,12
Eur, nakoľko len táto bola uplatnená v súlade s § 22 ods. 1 citovanej vyhlášky.

Celková priznaná odmena súdneho exekútora a náhrada hotových výdavkov je 286,52 Eur, a po
započítaní súdnym exekútorom uplatnených 20 % DPH vo výške 57,30 Eur zo sumy 286,52 Eur
predstavujú trovy exekúcie spolu sumu vo výške 343,82 Eur.

Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti a vychádzajúc z citovaných ustanovení exekučného poriadku
a vyhlášky MS SR č. 288/1995 Z.z., súd rozhodol tak, ako je to uvedené vo výrokovej časti tohto
uznesenia.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu možno podať odvolanie do 15 dní od jeho

doručenia na tunajšom súde. V odvolaní sa má popri všeobecných

náležitostiach (§ 42 ods. 3) uviesť, proti ktorému rozhodnutiu smeruje,

v akom rozsahu sa napáda, v čom sa toto rozhodnutie alebo postup súdu

považuje za nesprávny a čoho sa odvolateľ domáha (§205 ods.1 OSP).