Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 27K/4/2021 zo dňa 06.05.2021

Druh
Uznesenie
Dátum
06.05.2021
Oblasť
Obchodné právo
Podoblasť
Konkurz
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Spoločnosť
47409622
Spisová značka
27K/4/2021
Identifikačné číslo spisu
4121205114
ECLI
ECLI:SK:OSNR:2021:4121205114.1
Súd
Okresný súd Nitra
Sudca
JUDr. Renáta Šišková


Text


Súd: Okresný súd Nitra
Spisová značka: 27K/4/2021
Identifikačné číslo súdneho spisu: 4121205114
Dátum vydania rozhodnutia: 07. 05. 2021
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Renáta Šišková
ECLI: ECLI:SK:OSNR:2021:4121205114.1

Uznesenie
Okresný súd Nitra v právnej veci navrhovateľa - dlžníka: BAJAJA, s.r.o., so sídlom Nitra, Pod Katrušou
č. 258/34, IČO: 47409622, o návrhu na vyhlásenie konkurzu na dlžníka: BAJAJA, s.r.o., so sídlom Nitra,
Pod Katrušou č. 258/34, IČO: 47409622, takto

r o z h o d o l :

I/ V y h l a s u j e malý konkurz na majetok dlžníka: BAJAJA, s.r.o., so sídlom Nitra, Pod Katrušou č.
258/34, IČO: 47409622.

II/ Z a č í n a hlavné insolvenčné konanie podľa článku 3 ods. 1 Nariadenia Európskeho parlamentu a
Rady (EÚ) č. 2015/848 z 20. mája 2015 o insolvenčnom konaní.

III/ Ustanovuje do funkcie správcu: Mgr. Ladislav Barát, so sídlom kancelárie: Nitra, Školská č. 3.

IV/ V y z ý v a všetkých veriteľov dlžníka, aby v základnej prihlasovacej lehote do 45 dní odo
dňa vyhlásenia konkurzu prihlásili svoje pohľadávky, ktoré nie sú pohľadávkami proti podstate, na
predpísanom tlačive v jednom rovnopise správcovi na adresu jeho kancelárie a v jednom rovnopise na
Okresný súd Nitra k sp. zn. 27K/4/2021. Spôsob prihlasovania pohľadávok je uvedený v poučení tohto
rozhodnutia. Za začiatok lehoty na prihlásenie pohľadávok do konkurzu sa považuje deň nasledujúci po
zverejnení uznesenia o vyhlásení konkurzu v Obchodnom vestníku ( § 199 ods. 9 zákona č. 7/2005 Z. z.
o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov /
v ďalšom texte len ZoKR / ). Doručenie prihlášky správcovi má pre plynutie premlčacej lehoty a zánik
práva rovnaké právne účinky ako uplatnenie práva na súde ( § 28 ods. 6 ZoKR ). Na prihlášku doručenú
správcovi neskôr sa prihliada, veriteľ však nemôže vykonávať hlasovacie práva a ďalšie práva spojené
s prihlásenou pohľadávkou.

V/ Ukladá správcovi povinnosť o vyhlásení konkurzu bez zbytočného odkladu individuálne informovať
známych zahraničných veriteľov dlžníka: BAJAJA, s.r.o., so sídlom Nitra, Pod Katrušou č. 258/34, IČO:
47409622, spôsobom v zmysle čl. 54 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2015/8480 zo
dňa 20.mája 2015 o insolvenčnom konaní.

VI/ Súd poučuje účastníkov o práve uplatniť námietku zaujatosti voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a
rozhodnúť z dôvodov podľa § 49 ods. 1 Civilného sporového poriadku ( ak so zreteľom na jeho pomer
k sporu, k stranám, ich zástupcom alebo osobám zúčastneným na konaní možno mať odôvodnené
pochybnosti o jeho nezaujatosti ). Námietku zaujatosti môže účastník uplatniť najneskôr do uplynutia
lehoty na prihlasovanie pohľadávok; na neskôr doručené námietky súd neprihliada ( § 197 ods. 6 ZoKR ).
V námietke zaujatosti musí byť okrem všeobecných náležitostí podania uvedené, proti komu smeruje,
dôvod, pre ktorý má byť sudca vylúčený, kedy sa strana uplatňujúca si námietku o dôvode vylúčenia
dozvedela a dôkazy na preukázanie svojho tvrdenia, ktorých povaha to pripúšťa, okrem tých, ktoré
nemôže bez svojej viny pripojiť. Na podanie, ktoré nespĺňa náležitosti podľa prvej vety, súd neprihliada;
v tomto prípade sa vec nadriadenému súdu nepredkladá. Ustanovenia o odstraňovaní vád podania sa
nepoužijú. ( § 52 ods. 2 Civilného sporového poriadku )



VII/ Ukladá správcovi povinnosť do 60 dní od vyhlásenia konkurzu a následne vždy v lehote 15 dní od
uplynutia ďalších troch kalendárnych mesiacov predložiť súdu podrobnú správu o priebehu konkurzu,
najmä o zisťovaní majetku a o vykonaných úkonoch smerujúcich k speňaženiu majetku patriaceho do
konkurznej podstaty dlžníka.

VIII/ Ukladá správcovi povinnosť predložiť súdu bezodkladne po uplynutí lehoty na popieranie
pohľadávok zoznam pohľadávok a následne zmeny v doručenom zozname pohľadávok priebežne
oznamovať súdu predložením jeho úplného znenia s uvedením dátumu jeho vyhotovenia ( § 31ods. 3
ZoKR ).

o d ô v o d n e n i e :

1/ Návrhom na vyhlásenie malého konkurzu doručeným Okresnému súdu Nitra dňa 23.04.2021,
doplneným dňa 05.05.2021, sa navrhovateľ - dlžník domáhal, aby súd vyhlásil malý konkurz na jeho
majetok. V návrhu, ktorý bol autorizovaný osobou oprávnenou konať v mene dlžníka, navrhovateľ uviedol
vyhlásenia v zmysle § 106c ods. 1 písm. a) až g) ZoKR, t. j. vyhlásil, že je právnickou osobou, že má
ustanovený štatutárny orgán, že štatutárny orgán alebo členovia štatutárneho orgánu sú osoby, ktoré
nepôsobia ako štatutárny orgán alebo členovia štatutárneho orgánu vo viac ako desiatich právnických
osobách zapísaných v obchodnom registri, vyhlásil, že preddavok na úhradu nákladov malého konkurzu
bol uhradený pred podaním návrhu, že neporušuje povinnosť podľa § 40 ods. 2 <https://www.slov-
lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1991/513/> alebo ods. 4 <https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/
ZZ/1991/513/> Obchodného zákonníka, že podľa posledných piatich účtovných závierok nemal dlžník
záväzky v sume vyššej ako 1 000 000 eur, že podľa posledných piatich účtovných závierok nemal
dlžník majetok v hodnote vyššej ako 1 000 000 eur a že vo vzťahu k dlžníkovi nepôsobia účinky začatia
konkurzného konania alebo vyhlásenia konkurzu podľa prvej hlavy zákona.

2/ K svoju návrhu navrhovateľ pripojil nasledujúce listiny:
- Zoznam majetku zo dňa 22.04.2021 opatrený doložkou o úradnom overení podpisu,
- Zoznam záväzkov zo dňa 22.04.2021 opatrený doložkou o úradnom overení podpisu,
- Zmluvné a iné prehľady zo dňa 22.04.2021 opatrené doložkou o úradnom overení podpisu,
- Zoznam spriaznených osôb dlžníka zo dňa 22.04.2021 opatrený doložkou o úradnom overení podpisu,
- Účtovnú závierku mikro účtovnej jednotky zostavenú k 31.12.2020 opatrenú podpisovým záznamom
štatutárneho orgánu účtovnej jednotky,
- Účtovnú závierku mikro účtovnej jednotky zostavenú k 31.12.2019 opatrenú podpisovým záznamom
štatutárneho orgánu účtovnej jednotky,
- Účtovnú závierku mikro účtovnej jednotky zostavenú k 31.12.2018 opatrenú podpisovým záznamom
štatutárneho orgánu účtovnej jednotky,
- Účtovnú závierku mikro účtovnej jednotky zostavenú k 31.12.2017 opatrenú podpisovým záznamom
štatutárneho orgánu účtovnej jednotky,
- Účtovnú závierku mikro účtovnej jednotky zostavenú k 31.12.2016 opatrenú podpisovým záznamom
štatutárneho orgánu účtovnej jednotky.

3/ Navrhovateľ zároveň predložil doklad preukazujúci zaplatenie sumy 500,00 eur ako preddavku na
úhradu nákladov malého konkurzu.

4/ Podľa § 1 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých
zákonov ( ďalej len ZoKR ) tento zákon upravuje riešenie úpadku dlžníka speňažením majetku dlžníka
a kolektívnym uspokojením jeho veriteľov alebo postupným uspokojením veriteľov dlžníka spôsobom
dohodnutým v reštrukturalizačnom pláne; zákon upravuje aj riešenie hroziaceho úpadku dlžníka a
oddlženie fyzickej osoby.

5/ Podľa § 3 ods. 1 ZoKR dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený. Ak dlžník podá
návrh na vyhlásenie konkurzu, predpokladá sa, že je v úpadku.

6/ Podľa § 106 ods. 1 ZoKR malý konkurz je konkurz vyhlásený podľa tohto oddielu.



7/ Podľa § 106 ods. 2 ZoKR konkurzné konanie smerujúce k vyhláseniu malého konkurzu sa začína
doručením návrhu dlžníka na vyhlásenie malého konkurzu na príslušný súd a končí zrušením malého
konkurzu alebo iným ukončením konkurzného konania. Konkurzné konanie smerujúce k vyhláseniu
malého konkurzu a malý konkurz, bez ohľadu či bol vyhlásený na návrh dlžníka alebo z dôvodu
podľa § 19 ods. 4 <https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/7/20210301>, sa vedie podľa
ustanovení prvého oddielu tejto hlavy.

8/ Podľa § 106 ods. 3 ZoKR návrh na vyhlásenie malého konkurzu podáva dlžník vrátane osôb
oprávnených ho podať v mene dlžníka prostredníctvom na to určeného formulára. Ustanovenie §
12 ods. 1 a 4 prvá veta sa použije primerane. Dlžník je povinný pripojiť k návrhu na vyhlásenie
malého konkurzu účtovné závierky vyhotovené počas uplynulých piatich kalendárnych rokov, ak ich mal
povinnosť vyhotoviť.

9/ Podľa § 106 ods. 4 ZoKR navrhovateľ je povinný pred podaním návrhu na vyhlásenie malého konkurzu
zaplatiť na účet súdu preddavok na úhradu nákladov malého konkurzu.

10/ Podľa § 106a ZoKR po začatí konkurzného konania funkcia štatutárneho orgánu alebo člena
štatutárneho orgánu dlžníka nezanikne skôr ako ukončením tohto konkurzného konania, iba ak jediný
štatutárny orgán alebo aj posledný člen štatutárneho orgánu dlžníka zomrie alebo zanikne; to platí
primerane aj na funkciu likvidátora.

11/ Podľa § 106b ods. 1 ZoKR na postavenie správcu a jeho pôsobnosť v malom konkurze sa § 166i
a § 166j ods. 1 až 5 použijú primerane.

12/ Podľa § 106b ods. 2 ZoKR, ak sa konkurzné konanie začalo na základe návrhu likvidátora
ustanoveného súdom zo zoznamu správcov, súd ho ustanoví za správcu; náhodný výber pomocou
technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom sa v takom prípade nepoužije.

13/ Podľa § 106c ods. 1 ZoKR súd do 15 dní od doručenia návrhu na vyhlásenie malého konkurzu vyhlási
na majetok dlžníka malý konkurz, ustanoví správcu a vyzve veriteľov, aby prihlásili svoje pohľadávky,
ak zistí, že:
a) návrh na vyhlásenie malého konkurzu podal dlžník, ktorý je právnickou osobou,
b) dlžník má ustanovený štatutárny orgán,
c) štatutárny orgán dlžníka alebo členovia štatutárneho orgánu sú osoby, ktoré nepôsobia ako štatutárny
orgán alebo členovia štatutárneho orgánu vo viac ako desiatich právnických osobách zapísaných v
obchodnom registri,
d) bol zložený preddavok na náklady malého konkurzu,
e) dlžník neporušuje povinnosť podľa § 40 ods. 2 alebo ods. 4 Obchodného zákonníka,
f) podľa posledných piatich účtovných závierok nemal dlžník záväzky v sume vyššej ako 1 000
000 eur,
g) podľa posledných piatich účtovných závierok nemal dlžník majetok v hodnote vyššej ako 1 000
000 eur,
h) vo vzťahu k dlžníkovi nepôsobia účinky začatia konkurzného konania alebo vyhlásenia konkurzu
podľa prvej hlavy a
i) návrh na vyhlásenie malého konkurzu je úplný a je autorizovaný osobou oprávnenou konať v mene
dlžníka.

14/ Podľa § 106c ods. 2 ZoKR, ak nie sú splnené podmienky na vyhlásenie malého konkurzu, súd v
lehote 15 dní od doručenia návrhu na vyhlásenie malého konkurzu takýto návrh podľa povahy odmietne
alebo konanie zastaví.

15/ Podľa §106c ods. 3 ZoKR vyhlásením malého konkurzu sa začína malý konkurz; vo výroku uznesenia
o vyhlásení malého konkurzu súd uvedie, že ide o malý konkurz. Malý konkurz sa považuje za vyhlásený
zverejnením uznesenia o vyhlásení malého konkurzu v Obchodnom vestníku. Vyhlásením malého
konkurzu sa dlžník stáva úpadcom.

16/ Podľa § 106h ZoKR ustanovenia § 167b až 167g <https://www.slov-lex.sk/pravne-
predpisy/SK/ZZ/2005/7/20210301>, § 167j až 167n <https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/



ZZ/2005/7/20210301>, § 167p <https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/7/20210301>, §
167q <https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/7/20210301>, § 167s až 167v <https://
www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/7/20210301> sa použijú primerane.

17/ Podľa § 106i ZoKR všetky oprávnenia na výkon podnikateľskej činnosti a inej činnosti úpadcu
vyhlásením malého konkurzu zanikajú.

18/ Podľa § 106j ods. 1 ZoKR súd na návrh prihláseného veriteľa zruší malý konkurz a vyhlási konkurz
podľa prvej hlavy, ak prihlásený veriteľ do šiestich mesiacov od vyhlásenia malého konkurzu zložil na
účet súdu preddavok na úhradu nákladov konkurzu vyhlasovaného podľa prvej hlavy; za správcu súd
ustanoví správcu z malého konkurzu. Úkony vykonané správcom počas malého konkurzu tým nie sú
dotknuté.

19/ Podľa § 106j ods. 2 ZoKR pri splnení predpokladov podľa odseku 1 súd vyhlási konkurz podľa prvej
hlavy aj vtedy, ak bol malý konkurz zrušený a dlžník nebol vymazaný z obchodného registra alebo iného
zákonom určeného registra, do ktorého sa zapisuje.

20/ Podľa § 106j ods. 3 ZoKR veriteľ, ktorý sa prihlásil v malom konkurze, sa považuje za prihláseného
veriteľa aj v konkurze vyhlásenom podľa prvej hlavy; takémuto veriteľovi nepatrí právo popierať
pohľadávky už zistené v malom konkurze.

21/ Podľa § 106j ods. 4 ZoKR veritelia, ktorým vznikli pohľadávky týkajúce sa úhrady nákladov malého
konkurzu sa do konkurzu vyhláseného podľa prvej hlavy neprihlasujú a správca ich nároky uspokojí v
poradí zodpovedajúcom povahe ich nárokov ako pohľadávky proti podstate.

22/ Podľa § 106k ods. 1 ZoKR, ak dlžník pred vyhlásením malého konkurzu vykazoval záporné
vlastné imanie a po zrušení malého konkurzu ostali neuspokojené pohľadávky prihlásených veriteľov
prevyšujúce v úhrne 50 000 eur, sudca, ktorý konal a rozhodoval v malom konkurze, na podnet
prihláseného veriteľa, správcu alebo aj bez návrhu uloží osobe, ktorá vykonávala funkciu štatutárneho
orgánu úpadcu ku dňu vyhlásenia konkurzu, pokutu od 1 000 eur do 10 000 eur.

23/ Podľa § 106k ods. 2 ZoKR pri ukladaní pokuty podľa odseku 1 súd prihliada na dĺžku obdobia, v
ktorom dlžník vykazoval záporné vlastné imanie; súd vychádza z posledných piatich účtovných závierok.

24/ Podľa § 106k ods. 3 ZoKR zodpovednosť za nepodanie návrhu na vyhlásenie konkurzu podľa §
11a <https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2005/7/20210301> uložením pokuty podľa odseku
1 nie je dotknutá.

25/ Podľa § 106k ods. 4 ZoKR pokuta je príjmom štátneho rozpočtu.

26/ Podľa § 106j ods. 1 ZoKR súd na návrh prihláseného veriteľa zruší malý konkurz a vyhlási konkurz
podľa prvej hlavy, ak prihlásený veriteľ do šiestich mesiacov od vyhlásenia malého konkurzu zložil na
účet súdu preddavok na úhradu nákladov konkurzu vyhlasovaného podľa prvej hlavy; za správcu súd
ustanoví správcu z malého konkurzu. Úkony vykonané správcom počas malého konkurzu tým nie sú
dotknuté.

27/ Podľa § 106j ods. 2 ZoKR pri splnení predpokladov podľa odseku 1 súd vyhlási konkurz podľa prvej
hlavy aj vtedy, ak bol malý konkurz zrušený a dlžník nebol vymazaný z obchodného registra alebo iného
zákonom určeného registra, do ktorého sa zapisuje.

28/ Podľa § 106j ods. 3 ZoKR veriteľ, ktorý sa prihlásil v malom konkurze, sa považuje za prihláseného
veriteľa aj v konkurze vyhlásenom podľa prvej hlavy; takémuto veriteľovi nepatrí právo popierať
pohľadávky už zistené v malom konkurze.
29/ Podľa § 106j ods. 4 ZoKR veritelia, ktorým vznikli pohľadávky týkajúce sa úhrady nákladov malého
konkurzu sa do konkurzu vyhláseného podľa prvej hlavy neprihlasujú a správca ich nároky uspokojí v
poradí zodpovedajúcom povahe ich nárokov ako pohľadávky proti podstate.



30/ Podľa § 166j ods. 1 veta prvá ZoKR správcu ustanovuje súd na základe náhodného výberu pomocou
technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom.

31/ Podľa § 12 ods. 1 ZoKR návrh na vyhlásenie konkurzu musí obsahovať všeobecné náležitosti návrhu
podľa osobitného predpisu. Podpis navrhovateľa, ktorý nie je orgánom verejnej moci, musí byť v návrhu
úradne osvedčený. Návrh musí byť podaný v dvoch rovnopisoch spolu s prílohami.

32/ Podľa § 12 ods. 4 ZoKR prvá veta ak návrh na vyhlásenie konkurzu podáva dlžník, k návrhu je
povinný pripojiť zoznam svojho majetku, zoznam svojich záväzkov a zoznam svojich spriaznených osôb.

33/ Podľa § 1 ods. 1 vyhlášky MS SR č. 643/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe
určenia platobnej neschopnosti a predĺženia, na účely určenia platobnej neschopnosti sa platobne
neschopným rozumie ten, kto má viac ako jedného veriteľa, viac ako jeden peňažný záväzok 30 dní
po lehote splatnosti a koho peňažné záväzky 30 dní po lehote splatnosti nie sú kryté jeho finančným
majetkom, ktorým sa rozumejú a) peňažné prostriedky, b) pohľadávky z účtu, vkladu alebo inej formy
vkladu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, alebo v zahraničnej banke so sídlom v členskom
štáte Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj s výpovednou lehotou kratšou ako tri mesiace,
c) peňažné pohľadávky a dlhové cenné papiere, ktorých lehota splatnosti uplynie do 30 dní, ak
možno s odbornou starostlivosťou odôvodnene predpokladať ich riadne a včasné splnenie, d) peňažné
pohľadávky a dlhové cenné papiere po lehote splatnosti nie viac ako 30 dní, ak možno s odbornou
starostlivosťou odôvodnene predpokladať ich riadne splnenie do 30 dní od uplynutia lehoty ich splatnosti,
e) peňažné pohľadávky a dlhové cenné papiere, ktoré sú splatné na požiadanie (na videnie), ak možno
s odbornou starostlivosťou odôvodnene predpokladať ich riadne a včasné splnenie, ak by sa o ich
splatenie požiadalo nasledujúci deň.

34/ Podľa § 8 ods. 2 vyhlášky MS SR č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia
zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov ( ďalej
len Vyhláška MS SR ) preddavok na úhradu nákladov malého konkurzu je 500 eur.

35/ Podľa § 12b ods. 1 Vyhlášky MS SR ustanovenia o paušálnej odmene a náhrade nevyhnutných
výdavkov spojených s vedením konania podľa štvrtej časti zákona sa pri úprave paušálnej odmeny a
náhrady nevyhnutných výdavkov spojených s vedením konania podľa prvého oddielu desiatej hlavy
druhej časti zákona použijú primerane.

36/ Podľa § 12b ods. 2 Vyhlášky MS SR za výkon funkcie v konaniach podľa prvého oddielu desiatej hlavy
druhej časti zákona patrí správcovi paušálna odmena a náhrada nevyhnutných výdavkov spojených s
vedením konania v súhrnnej výške 500 eur, ktorá sa uhrádza z preddavku na úhradu nákladov malého
konkurzu a z výťažku.

37/ Podľa § 172 ZoKR na konkurzné konanie s cudzím prvkom sa vo vzťahu k členským štátom
Európskej únie alebo zmluvným štátom Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len
„členský štát“) použijú ustanovenia tohto zákona, ak osobitný predpis neustanovuje inak.

38/ Podľa § 197 ods. 7 ZoKR v uznesení o vyhlásení konkurzu, v uznesení o povolení reštrukturalizácie
alebo v uznesení o poskytnutí ochrany pred veriteľmi súd vo výroku určí medzinárodnú právomoc súdu
podľa osobitného predpisu a uloží správcovi povinnosti podľa osobitného predpisu.

39/ V zmysle čl. 53 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/848 z 20. mája 2015 o
insolvenčnom konaní ( ďalej len Nariadenie ), každý zahraničný veriteľ môže prihlásiť svoje pohľadávky
do insolvenčného konania prostredníctvom akýchkoľvek komunikačných prostriedkov, ktoré sú prípustné
podľa práva štátu, v ktorom sa začalo konanie. Na samotné prihlasovanie pohľadávok sa nevyžaduje
zastúpenie advokátom alebo iným príslušníkom právnického povolania.

40/ V zmysle čl. 54 ods. 1 Nariadenia hneď po začatí insolvenčného konania v členskom štáte súd tohto
štátu s príslušnou právomocou alebo správca vymenovaný týmto súdom okamžite informuje známych
zahraničných veriteľov.



41/ V zmysle čl. 54 ods. 2 Nariadenia súčasťou informácie uvedenej v odseku 1, poskytnutej
prostredníctvom individuálneho oznamu, sú časové lehoty, pokuty stanovené v súvislosti s týmito
časovými lehotami, označenie orgánu alebo úradu oprávneného prijímať prihlášky pohľadávok a všetky
iné stanovené opatrenia. V tomto ozname sa musí uviesť aj to, či veritelia, ktorých pohľadávky sú
prednostné alebo kryté vecným právom, musia svoje pohľadávky prihlasovať. K oznamu sa pripojí aj
kópia štandardného formulára prihlášky pohľadávok uvedeného v článku 55 alebo informácie o tom, kde
je takýto formulár k dispozícii.

42/ V zmysle čl. 54 ods. 3 Nariadenia informácie uvedené v odsekoch 1 a 2 tohto článku sa poskytujú
prostredníctvom štandardného formulára, ktorý sa ustanoví v súlade s článkom 88. Formulár sa uverejní
na Európskom portáli elektronickej justície a má názov „Oznam o insolvenčnom konaní“, pričom tento
názov je uvedený vo všetkých úradných jazykoch inštitúcií Únie. Formulár sa zasiela v úradnom jazyku
štátu, v ktorom sa konanie začalo, alebo ak je v danom členskom štáte viacero úradných jazykov, v
úradnom jazyku alebo v jednom z úradných jazykov miesta, v ktorom sa začalo insolvenčné konanie,
alebo v inom jazyku, ktorý daný štát uviedol ako ním akceptovateľný v súlade s článkom 55 ods. 5, a to
za predpokladu, že tomuto jazyku budú zahraniční veritelia lepšie rozumieť.

43/ V zmysle čl. 54 ods. 4 Nariadenia voči fyzickej osobe, ktorá nie je samostatne zárobkovo činnou
osobou, nie je použitie štandardného formulára uvedeného v tomto článku povinné, ak sa od veriteľov
nevyžaduje prihlásenie ich pohľadávok na zohľadnenie týchto pohľadávok v konaní.

44/ V zmysle čl. 3 ods. 1 Nariadenia právomoc začať insolvenčné konanie majú súdy členského štátu, na
ktorého území sa nachádza centrum hlavných záujmov dlžníka (ďalej len „hlavné insolvenčné konanie“).
Centrum hlavných záujmov dlžníka je miesto, kde dlžník pravidelne vykonáva správu svojich záujmov
a ktoré je zistiteľné tretími stranami.
V prípade spoločnosti alebo právnickej osoby sa za centrum jej hlavných záujmov považuje miesto,
kde má registrované sídlo, ak sa nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy,
ak sa registrované sídlo neprenieslo do iného členského štátu počas obdobia troch mesiacov
predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie insolvenčného konania.
V prípade samostatne zárobkovo činnej osoby sa za centrum hlavných záujmov považuje hlavné
miesto jej podnikania, ak sa nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa hlavné
miesto podnikania fyzickej osoby neprenieslo do iného členského štátu počas obdobia troch mesiacov
predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie insolvenčného konania.
V prípade akejkoľvek inej fyzickej osoby sa predpokladá, že centrom hlavných záujmov je miesto
jej obvyklého pobytu, ak sa nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa
miesto obvyklého pobytu neprenieslo do iného členského štátu počas obdobia šiestich mesiacov
predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie insolvenčného konania.

45/ V zmysle čl. 3 ods. 2 Nariadenia, ak sa centrum hlavných záujmov dlžníka nachádza na území
niektorého členského štátu, súdy iného členského štátu majú právomoc začať insolvenčné konanie proti
tomuto dlžníkovi len vtedy, ak má na území tohto iného členského štátu nejaký podnik. Účinky takéhoto
konania sú obmedzené na majetok dlžníka nachádzajúci sa na území tohto členského štátu.

46/ V zmysle čl. 4 ods. 1 Nariadenia súd, na ktorý bola podaná žiadosť o začatie insolvenčného konania,
bez návrhu preskúma, či má právomoc podľa článku 3. V rozhodnutí o začatí insolvenčného konania
sa uvedie, na čom je právomoc tohto súdu založená, a najmä skutočnosť, či je právomoc založená na
článku 3 ods. 1 alebo 2.

47/ V zmysle čl. 5 ods. 1 Nariadenia dlžník alebo ktorýkoľvek veriteľ môže proti rozhodnutiu o začatí
hlavného insolvenčného konania podať opravný prostriedok na súde, a to na základe medzinárodnej
právomoci.

48/ V zmysle čl. 5 ods. 2 Nariadenia rozhodnutie o začatí hlavného insolvenčného konania môžu
napadnúť aj iní účastníci konania, ako sú účastníci uvedení v odseku 1, alebo ho možno napadnúť aj
z iného dôvodu, než je nedostatok medzinárodnej právomoci, ak sa tak ustanovuje vo vnútroštátnom
práve.



49/ Podľa článku 2 ods. 12 Nariadenia zahraničný veriteľ je veriteľ, ktorý má svoj obvyklý pobyt, bydlisko
alebo registrované sídlo v inom členskom štáte, ako je štát, v ktorom sa začalo konanie, vrátane
daňových orgánov a orgánov sociálneho zabezpečenia členských štátov.

50/ Podľa § 198 ods. 1 ZoKR súd v konaní podľa tohto zákona rozhoduje uznesením. Proti uzneseniu
vydanom v konkurznom konaní, v reštrukturalizačnom konaní alebo v konaní o oddlžení je odvolanie
prípustné, len ak to ustanovuje tento zákon. Dovolanie ani dovolanie generálneho prokurátora proti
uzneseniu vydanému v konaní podľa tohto zákona nie je prípustné.

51/ Podľa § 199 ods. 1 ZoKR, ak tento zákon neustanovuje inak, uznesenia a iné písomnosti súdu sa
v konaniach podľa tohto zákona doručujú ich zverejnením v Obchodnom vestníku; to platí rovnako aj
pre písomnosti, ktoré sa majú zverejniť podľa osobitného predpisu. Uznesenie, ktoré sa zverejňuje v
Obchodnom vestníku, sa zverejňuje bez odôvodnenia.

52/ Podľa § 40 ods. 5 Občianskeho zákonníka na právne úkony uskutočnené elektronickými
prostriedkami, podpísané zaručeným elektronickým podpisom alebo zaručenou elektronickou pečaťou
a opatrené časovou pečiatkou sa osvedčenie pravosti podpisu nevyžaduje.

53/ V danej veci podal návrh na vyhlásenie konkurzu dlžník a s takýmto návrhom zákon spája predpoklad
úpadku. Úpadok dlžníka vo forme platobnej neschopnosti vyplýva aj zo zoznamu záväzkov, ktorý je
súčasťou návrhu na vyhlásenie konkurzu.

54/ Súd preskúmal návrh dlžníka na vyhlásenie konkurzu na jeho majetok a zistil, že mu možno vyhovieť.
Návrh spĺňal všetky zákonom stanovené formálne aj obsahové náležitosti návrhu na vyhlásenie
konkurzu, bol podaný oprávnenou osobou, dlžníkom, ktorý je právnickou osobou, dlžník má ustanovený
štatutárny orgán, štatutárny orgán dlžníka alebo členovia štatutárneho orgánu sú osoby, ktoré
nepôsobia ako štatutárny orgán alebo členovia štatutárneho orgánu vo viac ako desiatich právnických
osobách zapísaných v obchodnom registri, bol zložený preddavok na náklady malého konkurzu, dlžník
neporušuje povinnosť podľa § 40 ods. 2 alebo ods. 4 Obchodného zákonníka, podľa posledných piatich
účtovných závierok nemal dlžník záväzky v sume vyššej ako 1.000 000,- eur, podľa posledných piatich
účtovných závierok nemal dlžník majetok v hodnote vyššej ako 1.000 000,- eur, vo vzťahu k dlžníkovi
nepôsobia účinky začatia konkurzného konania alebo vyhlásenia konkurzu podľa prvej hlavy, návrh
na vyhlásenie malého konkurzu je úplný a je autorizovaný osobou oprávnenou konať v mene dlžníka,
návrh spĺňa ďalej všetky náležitosti ustanovené v § 127 ods. 1 a § 132 Civilného sporového poriadku,
podpis navrhovateľa - dlžníka na návrhu je opatrený doložkou o úradnom overení podpisu, návrh bol
predložený osobne spolu s prílohami, navrhovateľ predložil listiny podľa § 12 ods. 4 ZoKR a predložil
účtovné závierky vyhotovené počas uplynulých piatich kalendárnych rokov.

55/ Súd v súlade s článkom 4 Nariadenia na základe listín, ktoré boli priložené k návrhu na vyhlásenie
konkurzu a jemu dostupných informácii, dospel k záveru, že má právomoc začať insolvenčné konanie
voči dlžníkovi. Dlžník ma na území Slovenskej republiky registrované sídlo, preto v zmysle článku 3
ods. 1 Nariadenia je jeho centrum hlavných záujmov na území Slovenskej republiky. Súdu nie je známe,
že by zo strany dlžníka došlo v predchádzajúcich troch mesiacov predchádzajúcich podaniu žiadosti o
začatie insolvenčného konania k preneseniu centra jeho hlavných záujmov. Zároveň súdu nie je známa
skutočnosť, že by už bolo voči dlžníkovi vedené iné hlavné insolvenčné konanie, preto je toto konanie
podľa článku 3 ods. 1 Nariadenia hlavným insolvenčným konaním, o čom súd v zmysle druhej vety
článku 4 ods. 1 Nariadenia rozhodol samostatným výrokom.

56/ Do funkcie správcu súd ustanovil Mgr. Ladislava Baráta, so sídlom kancelárie: Nitra, Školská č. 3,
a to na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených
ministerstvom v zmysle § 166j ods. 1 ZoKR.

57/ V rámci vedenia tohto konania uložil súd správcovi povinnosť bez zbytočného odkladu po vyhlásení
konkurzu a po oboznámení sa so záväzkami dlžníka individuálne informovať známych zahraničných
veriteľov dlžníka, a to spôsobom podľa článku 54 Nariadenia, teda tak, aby mali možnosť prihlásiť si svoje
pohľadávky v lehote na prihlasovanie pohľadávok. Nariadenia má v Slovenskej republike priame účinky
v zmysle čl. 249 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva. Takýto postup je namieste v prípade, že
sa v konkurznom konaní vyskytne cudzí prvok, ktorým okrem iného môže byť zahraničný veriteľ dlžníka,



pričom vo vzťahu k zahraničným veriteľom dlžníka sa v súlade s ustanovením § 172 ods. 1 ZoKR
ustanovenia zákona o konkurze a reštrukturalizácii použijú, len ak Nariadenia.

58/ Okresný súd Nitra zároveň vyzval veriteľov, aby si svoje pohľadávky uplatnili prihláškou (prihláškami)
u správcu. Spôsob prihlasovania pohľadávok a lehotu na prihlasovanie pohľadávok v konkurze súd
uvádza v poučení tohto uznesenia.

59/ Podľa § 166j ods. 4 ZoKR, súd je oprávnený požadovať od správcu vysvetlenia alebo správy o
priebehu konania, ktoré je správca povinný súdu v určenej lehote poskytnúť.

60/ Podľa § 3 ods. 2 zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch v znení neskorších predpisov, správca je povinný
vykonávať správcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou, s využitím všetkých svojich skúseností a
odborných vedomostí.

61/ Súd v rámci dohľadu nad činnosťou správcu uložil správcovi povinnosť podávať správy o priebehu
konkurzu, a to s cieľom zabezpečenia informovanosti súdu o priebehu konkurzu a zároveň predkladať
súdu aktuálny zoznam pohľadávok v zmysle ustanovenia § 31 ods. 3 ZoKR.

62/ Podľa § 197 ods. 6 ZoKR v uznesení o vyhlásení konkurzu alebo povolení reštrukturalizácie
súd poučí účastníkov o ich práve uplatniť námietku zaujatosti. Účastník môže uplatniť námietku
zaujatosti najneskôr do uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok. Na neskôr doručené námietky
súd neprihliada.

63/ V rámci vedenia tohto konania súd ďalej s poukazom na § 197 ods. 6 ZoKR poučil účastníkov tohto
konania o ich práve uplatniť námietku zaujatosti voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a rozhodnúť.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu odvolanie nie je prípustné ( § 198 ods. 1 ZoKR ). Za deň doručenia tohto
uznesenia sa považuje deň nasledujúci po dni zverejnenia uznesenia v Obchodnom vestníku.

Vyhlásením konkurzu sa začína malý konkurz. Malý konkurz sa považuje za vyhlásený zverejnením
uznesenia o vyhlásení malého konkurzu v Obchodnom vestníku. Vyhlásením malého konkurzu sa dlžník
stáva úpadcom ( § 106c ods. 3 ZoKR ).

Rozhodnutie o začatí hlavného insolvenčného konania môže na základe článku 5 ods. 1 Nariadenia
Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/848 z 20. mája 2015 o insolvenčnom konaní, napadnúť dlžník
alebo ktorýkoľvek veriteľ, a to z dôvodu, že súd nemal právomoc začať hlavné insolvenčné konanie. Ak
súd zistí, že dlžník nemá na území Slovenskej republiky centrum hlavných záujmov, konanie zastaví.

Veriteľ, ktorý nemá na území Slovenskej republiky bydlisko alebo sídlo alebo organizačnú zložku
podniku, je povinný ustanoviť si zástupcu na doručovanie s bydliskom alebo sídlom na území Slovenskej
republiky a ustanovenie zástupcu písomne oznámiť správcovi, inak sa mu budú písomnosti doručovať
len zverejnením v Obchodnom vestníku.

Súd poučuje účastníkov o práve uplatniť námietku zaujatosti voči sudcovi, ktorý mal vec prejednať a
rozhodnúť z dôvodov podľa § 49 ods. 1 Civilného sporového poriadku, najneskôr do uplynutia lehoty
na prihlasovanie pohľadávok.

Veriteľ ( § 166a a 166c ) má právo prihlásiť sa do konkurzu do času, kým správca neoznámi v Obchodnom
vestníku, že ide zostaviť rozvrh. Ustanovenia § 29 ods. 1, 2, 4 až 6, 8 až 10, § 30 a 31 sa použijú
primerane. Prihláška sa podáva v jednom rovnopise u správcu, pričom správcovi musí byť doručená v
základnej prihlasovacej lehote do 45 dní od vyhlásenia konkurzu. Ak veriteľ doručí správcovi prihlášku
neskôr, na prihlášku sa prihliada, veriteľ však nemôže vykonávať hlasovacie právo. Zapísanie takejto
pohľadávky do zoznamu pohľadávok správca zverejní v Obchodnom vestníku s uvedením veriteľa a
prihlásenej sumy. Doručenie prihlášky správcovi má pre plynutie premlčacej lehoty a zánik práva rovnaké
právne účinky ako uplatnenie práva na súde. Prihláška musí byť podaná na predpísanom tlačive a



musí obsahovať základné náležitosti, inak sa na prihlášku neprihliada. ( § 29 ods. 1 ZoKR ) Pre každú
zabezpečenú pohľadávku musí byť podaná samostatná prihláška s uvedením zabezpečenej sumy,
druhu, poradia, predmetu a právneho dôvodu vzniku zabezpečovacieho práva ( § 29 ods. 2 ZoKR ).
Pohľadávka sa uplatňuje v eurách. Ak sa pohľadávka neuplatní v eurách, sumu pohľadávky určí správca
prepočtom podľa referenčného výmenného kurzu určeného a vyhláseného v deň vyhlásenia konkurzu
Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska. Ak je pohľadávka uplatnená v mene,
ktorej referenčný výmenný kurz Európska centrálna banka ani Národná banka Slovenska neurčuje a
nevyhlasuje, sumu pohľadávky určí správca s odbornou starostlivosťou ( § 29 ods. 5 ZoKR ). K prihláške
sa pripoja listiny preukazujúce v nej uvedené skutočnosti. Veriteľ, ktorý je účtovnou jednotkou, v prihláške
uvedie vyhlásenie, či o pohľadávke účtuje v účtovníctve, v akom rozsahu, prípadne dôvody, prečo o
pohľadávke v účtovníctve neúčtuje. ( § 29 ods. 6 ZoKR ).