Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 23Er/1013/2010 zo dňa 28.04.2013

Druh
Uznesenie
Dátum
28.04.2013
Oblasť
Podoblasť
Iné
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Navrhovateľ
31708030
Odporca
36656640
Spisová značka
23Er/1013/2010
Identifikačné číslo spisu
4110233967
ECLI
ECLI:SK:OSNR:2013:4110233967.2
Súd
Okresný súd Nitra
Sudca
JUDr. Jana Coboriová


Text


Súd: Okresný súd Nitra
Spisová značka: 23Er/1013/2010
Identifikačné číslo súdneho spisu: 4110233967
Dátum vydania rozhodnutia: 29. 04. 2013
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Jana Coboriová
ECLI: ECLI:SK:OSNR:2013:4110233967.2

Uznesenie
Okresný súd Nitra vo veci exekučného konania v prospech oprávneného: MEDICAL GROUP SK a.s., so
sídlom Turgenevova 19, 040 01 Košice, IČO: 31 708 030, zast. LEGAL ART, s.r.o., so sídlom Račianska
87, Bratislava, a v neprospech povinného: LEKÁREŇ U SV. MÁRIE, s.r.o., so sídlom 951 15 Mojmírovce
649, IČO: 36 656 640, o zastavení exekúcie a o trovách exekúcie, takto

r o z h o d o l :

I. Súd exekúciu z a s t a v u j e.

Oprávnený je p o v i n n ý zaplatiť súdnemu exekútorovi JUDr. Petrovi Molnárovi, so sídlom
Exekútorského úradu Košice, Kupeckého 29, trovy exekúcie vo výške 93,04 EUR, do 3 dní od
právoplatnosti tohto rozhodnutia

o d ô v o d n e n i e :

Návrhom zo dňa 08.12.2010 požiadal oprávnený vyššie menovaného súdneho exekútora o
vykonanie exekúcie vo svoj prospech. Exekučným titulom v tomto konaní je platobný rozkaz č.k.
23Rob/662/2010-12 vydaný Okresným súdom Nitra dňa 25.10.2010. Exekučné konanie sa začalo dňa
15.12.2010. Poverenie na vykonanie exekúcie bolo vydané Okresným súdom Nitra (ďalej len „súd“) dňa
10.1.2011 pod č. 5403 081352*.

Dňa 29.10.2012 bol súdu doručený podnet povereného súdneho exekútora na zastavenie exekučného
konania v zmysle § 57 ods. 1 písm. h) zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej
činnosti a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "Exekučný
poriadok"), nakoľko z úkonov vykonaných počas exekučného konania vyplýva, že exekúciu nie je
možné úspešne vykonať. Povinný nie je v katastri nehnuteľností evidovaný ako vlastník zexekvovateľnej
nehnuteľnosti, nevlastní zexekvovateľné motorové vozidlo. Osobným preverovaním majetkových
pomerov nebolo preukázané vlastníctvo k zexekvovateľnému majetku. Exekúcia prikázaním pohľadávky
neviedla k úspechu. Oprávnený vo svojom stanovisku k správe súdneho exekútora o priebehu
exekučného konania konštatoval, že tento stav považuje za nemajetnosť povinného. Súdny exekútor
postúpil uvedené podanie súdu zároveň s podnet na zastavenie.

Podľa § 57 ods. 1 písm. h) Exekučného poriadku, exekúciu súd zastaví, ak majetok povinného nestačí
ani na úhradu trov exekúcie.

Podľa § 58 ods. 1 Exekučného poriadku, exekúciu zastaví súd na návrh alebo aj bez návrhu.

Vzhľadom na skutočnosť, že bola súdnym exekútorom v priebehu exekučného konania preukázateľne
zistená nemajetnosť povinného a pretože oprávnený sám navrhol pre nemajetnosť exekúciu zastaviť,



súd toto konanie zastavil v zmysle § 57 ods. 1 písm. h) Exekučného poriadku v spojení s § 58 ods. 1
Exekučného poriadku.

Podľa § 196 Exekučného poriadku, za výkon exekučnej činnosti podľa tohto zákona patrí exekútorovi
odmena, náhrada hotových výdavkov a náhrada za stratu času. Ak je exekútor platiteľom dane z pridanej
hodnoty podľa osobitného zákona, zvyšuje sa jeho odmena a náhrady určené podľa tohto zákona o daň
z pridanej hodnoty.

Podľa § 197 ods. 1 Exekučného poriadku, náklady podľa § 196 uhrádza povinný.

Podľa § 199 Exekučného poriadku, výšku odmeny exekútora, náhrady hotových výdavkov, náhrady za
stratu času, spôsob ich určenia a výšku primeraného preddavku na odmenu a na náhradu hotových
výdavkov exekútora (§ 196 a § 197 ods. 2) ustanoví ministerstvo po dohode s Ministerstvom
práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky všeobecne záväzným právnym predpisom. Týmto
všeobecne záväzným právnym predpisom je vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky
č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov (ďalej len „vyhláška“).

Podľa § 200 ods. 1 Exekučného poriadku, trovami exekúcie sú odmena exekútora, náhrada hotových
výdavkov a náhrada za stratu času pri vykonaní exekúcie (§ 196). Oprávnený a exekútor majú nárok na
náhradu trov potrebných na účelné vymáhanie nároku.

Podľa § 200 ods. 2 Exekučného poriadku, ak súd rozhodne o zastavení exekúcie, rozhodne aj o tom
kto a v akej výške platí trovy exekúcie.

Podľa § 203 ods. 2 Exekučného poriadku, ak sa exekúcia zastaví z dôvodu, že majetok povinného
nestačí ani na úhradu trov exekúcie, znáša ich oprávnený.

Podľa § 2 písm. a) bod 1 vyhlášky súdnemu exekútorovi patrí odmena za výkon exekučnej činnosti pri
exekúcii na peňažné plnenie.

Podľa § 3 vyhlášky súdnemu exekútorovi patrí popri odmene náhrada hotových výdavkov a náhrada za
stratu času pri výkone exekučnej činnosti.

Podľa § 14 ods. 1 vyhlášky ak je súdny exekútor vylúčený z vykonávania exekúcie alebo ak exekúciu
súd zastaví, odmena súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti sa určuje paušálnou sumou za
jednotlivé úkony exekučnej činnosti najmenej 33,19 eura.

Podľa ods. 2 citovaného ustanovenia paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti je
3,32 eura.

Podľa § 15 ods. 1 vyhlášky paušálnou sumou sa odmeňujú tieto úkony exekučnej činnosti:a) získanie
poverenia na vykonanie exekúcie, b) doručenie príkazu na začatie exekúcie, c) doručenie upovedomenia
o začatí exekúcie, d) doručenie exekučného príkazu, e) doručenie upovedomenia o spôsobe exekúcie,
f) doručenie rozhodnutia súdu vydaného v exekučnom konaní, g) každé zisťovanie bydliska povinného,
h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného, i) každé zisťovanie účtu povinného, j) každé ďalšie
zisťovanie majetku povinného.

Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky, súdnemu exekútorovi patrí popri odmene aj náhrada hotových výdavkov
účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti; táto náhrada zahŕňa najmä
cestovné náhrady, poštovné a telekomunikačné výdavky, znalecké náhrady a poplatky.



Podľa § 22 ods. 2 vyhlášky, cestovné náhrady sa poskytujú podľa osobitného predpisu.

Podľa § 23 ods. 1 vyhlášky, náhrada za stratu času patrí súdnemu exekútorovi pri úkonoch vykonávaných
v mieste, ktoré nie je sídlom jeho exekútorského úradu alebo kancelárie, a začas strávený na ceste do
tohto miesta a späť.

Podľa § 23 ods. 2 vyhlášky, náhrada podľa odseku 1 je 0,66 EUR za každú aj len začatú polhodinu.

Súdny exekútor si uplatnil trovy exekúcie v celkovej výške 231,26 EUR podľa nasledovnej špecifikácie:

I. podľa § 14 ods. 1 vyhlášky paušálna suma za úkony exekučnej činnosti

- písm. a) získanie poverenia 3,32 EUR

- písm. b) doručenie príkazu na začatie exekúcie 29,88 EUR

- písm. c) doručenie upovedomenie o začatí exekúcie 3,32 EUR

- písm. d) doručenie exekučného príkazu 33,20 EUR

- písm. i) každé zisťovanie účtu povinného 3,32 EUR

- písm. j) každé zisťovanie majetku povinného 6,64 EUR

Spolu: 79,68 EUR

II. podľa § 22 ods. 1 vyhlášky - náhrada hotových výdavkov

- 18.1. Lustr. DI- 1,50 EUR

- 18.1.2011 žiadosť o súč. DÚ - 1,50 EUR

- 21.1.2011 9 x PNZE - banky - 15,30 EUR

- 21.1.2011 UOZE- 3,40 EUR

- 22.2.2011 EP prikázaním pohľadávky z účtu- 18,50 EUR

- Správa SI-PO všeobecne- 1,50 EUR

- Odblokovanie - 15,30 EUR

- Poštovné- 3 x 1,50 EUR

III. podľa § 22 ods. 2, § 23 vyhlášky

- cestovné: dňa 25.1.2011- 21,60 EUR

- cestovné: dňa 28.9.2011 - 13,50 EUR + strata času: 1,32 EUR

- cestovné: dňa 13.10.2011 - 13,50 EUR + strata času: 1,32 EUR



Spolu: (79,68 EUR + 113,04 EUR) + 20% DPH= 231,26 EUR

Súd po preskúmaní spisového materiálu, pripojeného exekútorského spisu a špecifikácie trov exekúcie
zistil, že súdnemu exekútorovi vznikli trovy exekúcie avšak nie vo výške v akej si ich vyčíslil.

Súd nepriznal súdnemu exekútorovi odmenu v časti odmeny podľa § 14 ods. 1 v spojení s ustanovením
§ 15 ods. 1 písm. b) za 9 x doručovanie príkazu na začatie exekúcie, nakoľko podľa názoru súdu má
exekútor podľa znenia vyhlášky nárok na paušálnu odmenu 3,32 EUR za jedno doručenie príkazu na
začatie exekúcie, keď podľa gramatického výkladu tohto ustanovenia nie je možné započítať 3,32 EUR
za každé doručenie jednotlivého listinného vyhotovenia, tak, ako to súdny exekútor učinil. Ak by sa táto
paušálna suma mala platiť za každé jedno doručenie, tak by zákonodarca uviedol, že paušálna suma
patrí za každé doručovanie, ako je to uvedené napríklad pri zisťovaní majetku povinného, či pri zisťovaní
účtu povinného. Rovnako nesprávne si vyúčtoval 10 x po 3,32 za doručenie exekučného príkazu podľa
písm. d) citovaného ustanovenia.

Nakoľko takto určená výška odmeny nepresahuje zákonom určenú minimálnu odmenu podľa § 14 ods.
1 vyhlášky, patrí súdnemu exekútorovi odmena sa výkon úkonov exekučnej činnosti v tejto minimálnej
výške 33,19 eura.

Súd nepriznáva ani náhradu za cestovné vo výške 48,60 EUR. Z exekútorského spisu nevyplýva a ani
žiadne doklady nepreukazujú použitie motorového vozidla za účelom vykonania pracovnej cesty. Spis
neobsahuje žiadny cestovný príkaz, žiadne vyúčtovanie cestovného a ani technický preukaz motorového
vozidla. V exekútorskom spise sa síce nachádza záznam z vykonaných 3 pracovných ciest, avšak v
exekútorskom spise a ani vo vyúčtovaní trov exekúcie sa nenachádza spôsob výpočtu náhrady hotových
výdavkov za cestovné, nie je uvedené akým motorovým vozidlom resp. vozidlami boli vykonané
pracovné cesty, spotreba atď. Súd uvádza, že v zmysle § 22 ods. 2 vyhlášky sa cestovné náhrady
poskytujú podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách a na ich
prípadné priznanie sa vyžaduje predloženie technického preukazu cestného motorového vozidla alebo
osvedčenie o evidencii cestného motorového vozidla, ktoré však v danom prípade súdnym exekútorom
predložené neboli a navyše nevyplývajú ani z pripojeného exekučného spisu. Súd nepovažuje za sporné,
či k pracovným cestám skutočne došlo, napriek tomu náhradu vzniknutých výdavkov za cestovné
nepriznal, nakoľko nebolo súdnym exekútorom dostatočne preukázané, že mu má patriť náhrada podľa
§ 22 ods. 2 vyhlášky v rozsahu v akom to uviedol vo svojom vyúčtovaní.

Napokon súd nepriznáva ani náhradu hotových výdavkov za odblokovanie, nakoľko v zmysle § 22
vyhlášky je jednou z podmienok priznania náhrady hotových výdavkov, aby tieto náklady boli účelne
vynaložené v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti. Exekučnou činnosťou môžeme v zmysle
§ 2 ods. 1 EP označiť nútený výkon súdnych a iných rozhodnutí. V čase odblokovania (účtov) súdny
exekútor už nevykonáva výkon rozhodnutia a rovnako nevymáha pohľadávku oprávneného, čo je
účelom exekučného konania. Rovnako súd nepriznáva náhradu za poštovné - 3 x 1,50 EUR, nakoľko
súd nedokáže identifikovať tento výdavok z exekútorského spisu.

Súd priznal trovy exekúcie nasledovne:

A. Podľa § 14 ods. 1 vyhlášky paušálna suma za úkony exekučnej činnosti

- písm. a) získanie poverenia 3,32 EUR

- písm. b) doručenie príkazu na začatie exekúcie 3,32 EUR

- písm. c) doručenie upovedomenie o začatí exekúcie 3,32 EUR

- písm. d) doručenie exekučného príkazu 3,32 EUR



- písm. i) každé zisťovanie účtu povinného (DÚ) 3,32 EUR

- písm. j) každé zisťovanie majetku povinného (Kat.N., DI) 6,64 EUR

Odmena 33,19 EUR

B. Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky - náhrada hotových výdavkov

- poštovné: 41,70 EUR

C. Podľa § 23 vyhlášky - náhrada za stratu času:

- dňa 28.9.2011, od 14.20 hod. -15.20 hod.: 1,32 EUR (2 x 0,66 EUR)

- dňa 13.10.2011, od 14.00 hod. - 15.00 hod. : 1,32 EUR (2 x 0,66 EUR)

Trovy exekúcie: (33,19 EUR + 41,70 EUR + 2,64 EUR) + 20% DPH = 93,04 EUR

Súd priznal poverenému súdnemu exekútorovi trovy exekúcie vo výške 93,04 EUR a na ich úhradu
zaviazal oprávneného v zmysle § 203 ods. 2 Exekučného poriadku.

Na základe vyššie uvedených skutočností a citovaných zákonných ustanovení súd rozhodol tak ako je
to uvedené vo výroku tohto uznesenia.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu možno podať odvolanie podľa § 374 ods. 4 zák.č.99/1963 Zb. Občiansky súdny
poriadok (ďalej len O.s.p.) v platnom znení na Okresný súd Nitra do 15 dní odo dňa jeho doručenia.
Podľa § 205 ods. 1 O.s.p., v odvolaní sa má popri všeobecných náležitostiach (§ 42 ods. 3 O.s.p.) uviesť,
proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v akom rozsahu sa napáda, v čom sa toto rozhodnutie alebo postup
súdu považuje za nesprávny a čoho sa odvolateľ domáha.