Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 26Er/1076/2005 zo dňa 31.05.2017

Druh
Uznesenie
Dátum
31.05.2017
Oblasť
Občianske právo
Podoblasť
Exekúcia a výkon rozhodnutí
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Navrhovateľ
00606723
Odporca
31732828
Spisová značka
26Er/1076/2005
Identifikačné číslo spisu
7105214954
ECLI
ECLI:SK:OSKE1:2017:7105214954.2
Súd
Okresný súd Košice I
Sudca
JUDr. Ildikó Vekrbauerová


Text


Súd: Okresný súd Košice I
Spisová značka: 26Er/1076/2005
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7105214954
Dátum vydania rozhodnutia: 01. 06. 2017
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Ildikó Vekrbauerová
ECLI: ECLI:SK:OSKE1:2017:7105214954.2

Uznesenie
Okresný súd Košice I v právnej veci vykonania exekúcie v prospech oprávneného: Regionálny úrad
verejného zdravotníctva v Košiciach, Ipeľská 1, 040 20 Košice, IČO: 00 606 723, proti povinnému:
IMPERSONAL, s. r. o., Hlavná 42, 040 01 Košice, IČO: 31 732 828, o vymoženie 234,01 EUR s prísl.
a trov exekúcie, vedenej pred súdnym exekútorom JUDr. Lýdiou Bujňákovou, Exekútorský úrad Košice,
Pražská 4, 040 01 Košice, pod sp. zn. EX 183/05, takto

r o z h o d o l :

I. Exekúciu zastavuje.

II. Oprávnený je povinný zaplatiť súdnemu exekútorovi trovy exekúcie vo výške 20,96 EUR, do troch dní
od nadobudnutia právoplatnosti tohto uznesenia.

o d ô v o d n e n i e :

1. Na základe návrhu oprávneného na vykonanie exekúcie doručeného exekútorovi dňa 31. 5. 2005
a poverenia Okresného súdu Košice I zo dňa 3. 6. 2005 č. 5802 009787*, súd poveril vykonávaním
exekúcie súdneho exekútora JUDr. Lýdiu Bujňákovú.

2. Dňa 6. 3. 2015 bol doručený súdu podnet súdneho exekútora na zastavenie exekúcie z dôvodu, že
dňa 19. 11. 2015 došlo k výmazu povinného z obchodného registra. Exekútor si zároveň uplatňuje aj
trovy exekúcie vo výške 35,19 EUR bez DPH.

3. Podľa § 243h ods. 1 prvá veta zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
a o zmene a doplnení ďalších zákonov v platnom znení, ak tento zákon v § 243i až 243k neustanovuje
inak, exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 sa dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca
2017.

4. Podľa § 57 ods. 1. písm. h) zák. č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
(Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení účinnom do 31. 3. 2017 (ďalej len
„Exekučný poriadok“), exekúciu súd zastaví, ak majetok povinného nestačí ani na úhradu trov exekúcie.

5. Podľa ust. § 58 ods. 1 Exekučného poriadku, exekúciu zastaví súd na návrh alebo aj bez návrhu.

6. Podľa ust. § 9a ods. 1 Exekučného poriadku, ak to povaha veci nevylučuje, v konaní podľa tohto
zákona sa primerane použijú ustanovenia zák. č. 160/2015 Z. z. Civilného sporového poriadku (ďalej
len C. s. p.).

7. V zmysle ust. § 161 C. s. p., ak tento zákon neustanovuje inak, súd kedykoľvek počas konania prihliada
na to, či sú splnené podmienky, za ktorých môže konať a rozhodnúť (ďalej len „procesné podmienky“).



8. Podľa § 61 C. s. p., procesnú subjektivitu má ten, kto má spôsobilosť na práva a povinnosti; inak len
ten, komu ju zákon priznáva.

9. Podľa § 20a ods. 2 zák. č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, právnická
osoba zapísaná v obchodnom registri alebo v inom zákonom určenom registri zaniká dňom výmazu z
tohto registra, pokiaľ osobitné zákony neustanovujú inak.

10. Súd mal za preukázané, že povinný bol vymazaný z obchodného registra dňa 19. 11. 2015, z dôvodu
jeho zrušenia bez likvidácie, pričom registrový súd pri preskúmaní majetkových pomerov povinného
zistil, že povinný nemá žiaden majetok. Z uvedeného teda vyplýva, že hodnota majetku povinného
už pred jeho výmazom nebola postačujúca ani na úhradu trov exekúcie, teda existuje zákonný dôvod
zastavenia exekúcie, preto súd, vzhľadom na zistené skutočnosti, exekúciu zastavil podľa § 57 ods. 1
písm. h) Exekučného poriadku.

11. Súd je povinný rozhodnúť o trovách exekúcie v prípade, ak zároveň rozhodol o zastavení exekúcie.
Súd tak môže urobiť iba po tom, ako súdny exekútor oznámi súdu, či si uplatňuje trovy exekúcie za
predpokladu, že mu v priebehu jej vykonávania vznikli a zároveň predloží súdu exekučný spis za účelom
posúdenia účelnosti vynaložených trov.

12. Podľa ust. § 196 Exekučného poriadku, za výkon exekučnej činnosti podľa tohto zákona patrí
exekútorovi odmena, náhrada hotových výdavkov a náhrada za stratu času. Ak je exekútor platiteľom
dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona, zvyšuje sa jeho odmena a náhrady určené podľa
tohto zákona o daň z pridanej hodnoty.

13. Podľa ust. § 197 ods. 1 Exekučného poriadku, náklady podľa § 196 uhrádza povinný.

14. Podľa ust. § 199 Exekučného poriadku, výšku odmeny exekútora, náhrady hotových výdavkov,
náhrady za stratu času, spôsob ich určenia a výšku primeraného preddavku na odmenu a na náhradu
hotových výdavkov exekútora (§ 196 a § 197 ods. 2) ustanoví ministerstvo po dohode s Ministerstvom
práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky všeobecne záväzným právnym predpisom.

15. Podľa § 200 ods. 1 Exekučného poriadku, trovami exekúcie sú odmena exekútora, náhrada hotových
výdavkov a náhrada za stratu času pri vykonaní exekúcie (§ 196). Oprávnený a exekútor majú nárok
na náhradu trov potrebných na účelné vymáhanie nároku. Povinný má nárok na náhradu trov, ktoré mu
vznikli v súvislosti so vznesenými námietkami proti exekúcii, ak sa námietkam vyhovelo (§ 50).

16. Podľa ust. § 200 ods. 5 Exekučného poriadku, ak súd rozhodne o zastavení exekúcie, rozhodne aj
o tom, kto a v akej výške platí trovy exekúcie.

17. Podľa § 203 ods. 2 Exekučného poriadku, ak sa exekúcia zastaví z dôvodu, že majetok povinného
nestačí ani na úhradu trov exekúcie, znáša ich oprávnený. To neplatí, ak ide o vykonanie exekúcie na
vymoženie pohľadávky na výživnom. V takomto prípade znáša trovy exekúcie súd; súd nemá právo na
náhradu trov exekúcie, ktoré platil.

18. Z citovaných zákonných ustanovení vyplýva, že trovy exekúcie v prípade, že exekúcia je zastavená
z dôvodu nemajetnosti povinného, hradí oprávnený. Súd preto zaviazal vo výroku uznesenia uhradiť
trovy exekúcie oprávneného a ďalej posudzoval opodstatnenosť trov exekúcie uplatnených súdnym
exekútorom v podaní zo dňa 3. 3. 2015.

19. Podľa § 30 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti č. 68/2017 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a
exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších
predpisov, v exekučných konaniach začatých do 31. marca 2017 patrí exekútorovi odmena a náhrady
podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

20. Podľa § 27a vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách
súdnych exekútorov (ďalej len „vyhláška“), v exekučných konaniach začatých do 30. apríla 2008 patrí
exekútorovi odmena podľa doterajších predpisov. Vzhľadom k tomu, že predmetné exekučné konanie



sa začalo pred 1. 5. 2008, súd rozhodoval o trovách exekúcie podľa znenia vyhlášky platného do 30.
4. 2008.

21. Podľa § 14 ods. 1 vyhlášky, ak súdny exekútor je vylúčený z vykonávania exekúcie alebo ak exekúciu
súd zastaví, odmena súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti sa určuje a) podľa počtu hodín
účelne vynaložených na exekúciu, b) paušálnou sumou za jednotlivé úkony exekučnej činnosti.

22. Podľa § 14 ods. 2 vyhlášky, základná hodinová sadzba podľa odseku 1 písm. a) je 6,64 Eur za
každú aj začatú hodinu. Súdny exekútor je povinný vyhotoviť časovú špecifikáciu jednotlivých úkonov
exekučnej činnosti.

23. Podľa § 14 ods. 3 vyhlášky, paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti je 3,32 Eur.

24. Podľa § 15 ods. 1 vyhlášky, paušálnou sumou sa odmeňujú tieto úkony exekučnej činnosti:
a) získanie poverenia na vykonanie exekúcie,
b) doručenie príkazu na začatie exekúcie,
c) doručenie upovedomenia o začatí exekúcie,
d) doručenie exekučného príkazu,
e) doručenie upovedomenia o spôsobe exekúcie,
f) doručenie rozhodnutia súdu vydaného v exekučnom konaní,
g) každé zisťovanie bydliska povinného,
h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného,
i) každé zisťovanie účtu povinného,
j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného.

25. Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky, súdnemu exekútorovi patrí popri odmene aj náhrada hotových
výdavkov účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti; táto náhrada zahŕňa
najmä cestovné náhrady, poštovné a telekomunikačné výdavky, znalecké náhrady a poplatky.

26. Podľa § 23 ods. 1 vyhlášky, náhrada za stratu času patrí súdnemu exekútorovi pri úkonoch
vykonávaných v mieste, ktoré nie je sídlom jeho exekútorského úradu alebo kancelárie, a za čas strávený
na ceste do tohto miesta a späť.

27. Podľa § 23 ods. 2 vyhlášky, náhrada podľa odseku 1 je 0,66 eura za každú aj len začatú polhodinu.

28. Podľa § 25 vyhlášky, v odmene súdneho exekútora je zahrnutá aj náhrada za administratívne práce
vykonané v súvislosti s exekučnou činnosťou.

29. Odmenu podľa § 14 ods. 1 písm. a), a ods. 2 vyhlášky (tzv. hodinovú odmenu), možno
priznať len za čas účelne vynaložený na exekúciu. Jedná sa o čas stráveného exekútorom a jeho
zamestnancami, predovšetkým pri vypracovaní úkonov exekútorom, upravený Exekučným poriadkom.
Je právom súdu posúdiť, či činnosť uvádzaná exekútorom v špecifikácii jednotlivých úkonov exekučnej
činnosti zodpovedá konkrétnej exekučnej veci, a to tak v súvislosti s rozsahom vymáhaného nároku,
ako aj v súvislosti s existenciou procesných a faktických prekážok vznikajúcich pri vykonávaní
exekúcie. Súd je oprávnený posúdiť aj to, či čas, aký exekútor uvádza v časovej špecifikácii, bol potrebný
a účelne vynaložený na exekúciu.

30. Pri rozhodovaní o priznaní paušálnej odmeny za jednotlivé úkony exekučnej činnosti treba
vychádzať z ustanovenia § 15 ods. 1 vyhlášky. Ak sa úkon odmeňuje paušálnou odmenou nemôže byť
odmenený súčasne aj tzv. časovou odmenou.

31. Súdny exekútor vo vyúčtovaní predloženom súdu si uplatňoval odmenu v zmysle Vyhl. č. 288/1995
Z. z. a súd priznal súdnemu exekútorovi odmenu takto:

1) podľa § 14 ods. 3 a § 15 cit. vyhlášky:
- získanie poverenia 3,32 EUR



- doručenie upovedomenia o začatí exekúcie 3,32 EUR
- zisťovanie majetku povinného (2x) 6,64 EUR
Spolu: 13,28 EUR

2) podľa § 22 ods. 1 cit. vyhlášky:
- poštovné 3,99 EUR
- lustrácia motorových vozidiel 0,20 EUR
Spolu: 4,19 EUR

Celkom: 17,47 EUR
DPH 20% : 3,49 EUR
Trovy exekúcie spolu: 20,96 EUR

32. Po oboznámení sa s exekučným spisom č. EX 183/05, súd nepriznal exekútorovi časovú odmenu
za úkony:
- správa o stave exekučného konania v trvaní 15 minút,
- vyúčtovanie trov exekúcie v trvaní 40 minút,
- návrh na zastavenie exekúcie v trvaní 15 minút,
vzhľadom na to, že ide o administratívne úkony, ktoré boli vykonané nie za účelom vykonávania
exekúcie, nerealizuje sa nimi žiadny zo spôsobov vykonania exekúcie. Podľa ust. § 25 vyhlášky, náhrada
za tieto úkony už je zahrnutá v odmene exekútora. Je potrebné zdôrazniť, že odmena sa exekútorovi
nepriznáva podľa toho, či niektorý z úkonov mu zákon ukladá realizovať, ale podľa toho, či je úkonom
exekučnej činnosti. Administratívne úkony exekútora, ktoré súvisia s výkonom exekučnej činnosti,
nezostávajú bez priznania odmeny za ich uskutočnenie, ale naopak, to že ich exekútor vykonáva, je už
zohľadnené v odmene exekútora, tak ako to vyplýva zo znenia ust. § 25 vyhlášky.

33. Súd priznal exekútorovi správne vyúčtovanú paušálnu odmenu vo výške 13,28 EUR, (4 úkony
exekútorskej činnosti).

34. Čo sa týka hotových výdavkov, súd priznal poštovné len vo výške 3,99 EUR (doručenie žiadosti o
udelenie poverenia 0,96 EUR, doručenie upovedomenia o zač. exekúcie 1,03 EUR, doručenie návrhu na
zastavenie exekúcie a exekučného spisu na súd 2,- EUR), nakoľko v exekútorskom spise sa nachádzali
dôkazy o doručovaní prostredníctvom pošty len v takomto rozsahu.

35. Súd priznal exekútorovi náhradu hotových výdavkov za elektronickú lustráciu motorových vozidiel
vo výške 0,20 EUR. Za elektronickú lustráciu bánk súd nepriznal exekútorovi žiadnu náhradu, nakoľko
sa v exekútorskom spise nenachádzali dôkazy o vynaložení týchto výdavkov.

36. Trovy exekúcie, ktoré súd priznal exekútorovi, predstavujú sumu 20,96 EUR, ktorá pozostáva z
odmeny vo výške 13,28 EUR, náhrady hotových výdavkov vo výške 4,19 EUR a dane z pridanej hodnoty
vo výške 3,49 EUR.

37. Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti a citované zákonné ustanovenia, súd rozhodol tak, ako
je to uvedené vo výrokovej časti tohto uznesenia.

Poučenie:

Proti I. výroku tohto uznesenia možno podať odvolanie do 15 dní odo dňa jeho doručenia na Okresný
súd Košice I, v troch písomných vyhotoveniach. (§ 357 písm. a) C. s. p.)
V zmysle § 363 Civilného sporového poriadku v odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania
uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v akom rozsahu sa napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie
považuje za nesprávne (odvolacie dôvody) a čoho sa odvolateľ domáha (odvolací návrh).
Odvolanie možno odôvodniť len tým, že

a) neboli splnené procesné podmienky,



b) súd nesprávnym procesným postupom znemožnil strane, aby uskutočňovala jej patriace procesné
práva v takej miere, že došlo k porušeniu práva na spravodlivý proces,
c) rozhodoval vylúčený sudca alebo nesprávne obsadený súd,
d) konanie má inú vadu, ktorá mohla mať za následok nesprávne rozhodnutie vo veci,
e) súd prvej inštancie nevykonal navrhnuté dôkazy, potrebné na zistenie rozhodujúcich skutočností,
f) súd prvej inštancie dospel na základe vykonaných dôkazov k nesprávnym skutkovým zisteniam,
g) zistený skutkový stav neobstojí, pretože sú prípustné ďalšie prostriedky procesnej obrany alebo ďalšie
prostriedky procesného útoku, ktoré neboli uplatnené, alebo
h) rozhodnutie súdu prvej inštancie vychádza z nesprávneho právneho posúdenia veci. (§ 365 ods. 1
C. s. p.)
Odvolacie dôvody a dôkazy na ich preukázanie možno meniť a dopĺňať len do uplynutia lehoty na
podanie odvolania. (§ 365 ods. 3 C. s. p.)
Rozsah, v akom sa rozhodnutie napáda, môže odvolateľ rozšíriť len do uplynutia lehoty na podania
odvolania.

Proti II. výroku tohto uznesenia odvolanie nie je prípustné.
(§357 C. s. p.)