Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 8S/31/2018 zo dňa 25.02.2020

Druh
Uznesenie
Dátum
25.02.2020
Oblasť
Podoblasť
Iné
Povaha rozhodnutia
Iná povaha rozhodnutia
Navrhovateľ
31733239
Spisová značka
8S/31/2018
Identifikačné číslo spisu
7018200457
ECLI
ECLI:SK:KSKE:2020:7018200457.2
Súd
Krajský súd Košice
Sudca
JUDr. Pavol Naď


Text


Súd: Krajský súd Košice
Spisová značka: 8S/31/2018
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7018200457
Dátum vydania rozhodnutia: 26. 02. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Pavol Naď
ECLI: ECLI:SK:KSKE:2020:7018200457.2

Uznesenie
Krajský súd v Košiciach v právnej veci žalobcu: VOPEX, s.r.o., Trebišov, Čsl. armády 1117, 075
01 Trebišov, IČO: 31 733 239, pr. zast. BENČÍK&PARTNERS ADVOKÁTSKA KANCELÁRIA, s.r.o.
Františkánske námestie 4, 080 01 Prešov, proti žalovanému: Finančné riaditeľstvo SR, sídlom Lazovná
63, Banská Bystrica, v konaní o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia žalovaného č. 100425076/2018
zo dňa 21.02.2018 , takto

r o z h o d o l :

I. Z a m i e t a návrh žalobcu na priznanie odkladného účinku správnej žalobe doručenej správnemu
súdu dňa 20.04.2018.

o d ô v o d n e n i e :

1. Žalobca sa žalobou zo dňa 20.04.2018 domáha podľa § 177 a nasl. zákona č. 162/2015 Z. z. Správny
súdny poriadok preskúmania zákonnosti rozhodnutia Finančného riaditeľstva SR č. 100425076/2018
zo dňa 21.02.2018, ktorým bolo v odvolacom konaní potvrdené rozhodnutie Daňového úradu Košice
č. 102391589/2017 zo dňa 15.11.2017, ktorým podľa § 68 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe
daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol
vyrubený rozdiel dane na dani z pridanej hodnoty za zdaňovacie obdobie III. štvrťrok 2012 v sume
102 666,53 eura. Správnou žalobou doručenou súdu dňa 20.04.2018 sa žalobca domáhal aj priznania
odkladného účinku v zmysle § 185 a nasl. zákona č. 162/2015 Z. z. Správneho súdneho poriadku,
nakoľko právnymi následkami napadnutého rozhodnutia mu hrozí závažná ujma spočívajúca v exekúcii
daňového nedoplatku dane z pridanej hodnoty, keďže podanie správnej žaloby nemá samo o sebe
odkladný účinok na vykonateľnosť daňového rozhodnutia. Pokiaľ nedôjde k odloženiu vykonateľnosti
rozhodnutia žalovaného nastane situácia, v rámci ktorej sa žalobca stane predĺženým a platobne
neschopným. Odloženie vykonateľnosti má preto rozhodujúci vplyv na ďalšie fungovanie, prípadne
hroziaci zánik spoločnosti. V prípade zániku spoločnosti by v okrese s vysokou nezamestnanosťou
stratilo prácu 10 zamestnancov.

2. Žalovaný správny orgán sa vyjadril k návrhu na priznanie odkladného účinku správnej žaloby
vo svojom vyjadrení k žalobe, doručenému správnemu súdu dňa 04.07.2018. Žalovaný konštatoval,
že nepovažuje tento návrh za opodstatnený, keďže z dôvodov uvedených žalobcom nevyplýva, že
postupom správcu dane by hrozila žalobcovi závažná ujma, značná hospodárska či finančná škoda,
závažná ujma na životnom prostredí, prípadne iný vážny nenapraviteľný následok. Žalobca neuviedol k
uvedeným tvrdeniam žiadne dôkazy. Navrhol nepriznať žalobe odkladný účinok.

3. Podľa § 185 písm. a) SSP správny súd môže na návrh žalobcu a po vyjadrení žalovaného uznesením
priznať správnej žalobe odkladný účinok, ak by okamžitým výkonom alebo inými právnymi následkami
napadnutého rozhodnutia orgánu verejnej správy alebo opatrenia orgánu verejnej správy hrozila
závažná ujma, značná hospodárska škoda, či finančná škoda, závažná ujma na životnom prostredí,
prípadne iný vážny nenapraviteľný následok a priznanie odkladného účinku nie je v rozpore s verejným
záujmom.



4. Podľa § 185 písm. b) SSP správny súd môže na návrh žalobcu a po vyjadrení žalovaného uznesením
priznať správnej žalobe odkladný účinok, ak napadnuté rozhodnutie orgánu verejnej správy alebo
opatrenie orgánu verejnej správy má podklad v právne záväznom akte Európskej únie, o ktorého
platnosti možno mať vážne pochybnosti, a žalobcovi by inak hrozila vážna a nenapraviteľná ujma a
priznanie odkladného účinku nie je v rozpore so záujmom Európskej únie.

5. Nastúpením odkladného účinku zo zákona alebo priznaním na základe rozhodnutia správneho súdu
sa pozastavujú účinky napadnutého rozhodnutia orgánu verejnej správy, alebo opatrenia orgánu verejnej
správy a takéto rozhodnutie alebo opatrenie nemôže byť podkladom na vydanie naň nadväzujúcich
rozhodnutí orgánov verejnej správy, alebo opatrení orgánov verejnej správy. Odkladný účinok zaniká
právoplatnosťou rozhodnutia správneho súdu vo veci samej (§ 186 ods. 1, 2 SSP). Ak správny súd
návrhu žalobcu nevyhovie, uznesením ho zamietne (§ 188 SSP).

6. Priznanie odkladného účinku správnej žalobe prichádza do úvahy na návrh žalobcu a po vyjadrení
žalovaného iba za takého stavu, ak by správny súd z obsahu administratívneho spisu správneho orgánu
prvého stupňa, z obsahu súdneho spisu, ale predovšetkým z podaní strán v súdnom preskúmavacom
konaní pred správnym súdom mal za preukázanú existenciu takých nespochybniteľných skutočností,
ktoré predstavujú reálnu hrozbu závažnej ujmy, značnej hospodárskej škody, či finančnej škody alebo
závažnej ujmy na životnom prostredí, prípadne iných závažných nenapraviteľných následkov tým, že by
došlo k okamžitému výkonu alebo iným právnym následkom napadnutého rozhodnutia orgánu verejnej
správy alebo opatrenia orgánu verejnej správy. Priznanie odkladného účinku je navyše viazané na
splnenie zákonom danej podmienky neexistencie rozporu takéhoto postupu správneho súdu s verejným
záujmom.

7. Odkladný účinok správnej žaloby predstavuje zabezpečovací procesný prostriedok. Jeho základným
účelom je ochrana toho, kto o jeho vydanie žiada, pričom musia byť rešpektované aj základné práva
toho, proti komu takéto rozhodnutie smeruje. Preto súd musí dbať na to, aby rozhodnutím o odklade
účinnosti, neporušil ani základné právo hmotného charakteru tretích osôb.

8. Pri posudzovaní dôvodnosti návrhu žalobcu na odkladný účinok správnej žaloby dospel súd k záveru,
že žalobca nepredložil žiadne argumenty na to, aby z nich bolo možné vyvodiť záver, že by okamžitým
výkonom alebo inými právnymi následkami napadnutého rozhodnutia orgánu verejnej správy alebo
opatrenia orgánu verejnej správy hrozila závažná ujma, značná hospodárska škoda či finančná škoda,
závažná ujma na životnom prostredí, prípadne iný vážny nenapraviteľný následok.

9. Z uvedených skutkových a právnych dôvodov správny súd nemal za preukázané naplnenie zákonných
dôvodov pre priznanie odkladného účinku správnej žalobe, preto zamietol návrh žalobcu na priznanie
odkladného účinku správnej žalobe postupujúc podľa § 188 SSP.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu kasačná sťažnosť nie je prípustná (§ 439 ods. 2 písm. e) Správneho súdneho
poriadku).