Prehľad o organizácii


Text


Súd: Okresný súd Poprad
Spisová značka: 16Cb/32/2017
Identifikačné číslo súdneho spisu: 8717202396
Dátum vydania rozhodnutia: 29. 03. 2017
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Monika Šabľová
ECLI: ECLI:SK:OSPP:2017:8717202396.3

ROZSUDOK V MENE
SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Okresný súd Poprad sudcom JUDr. Monikou Šabľovou v právnej veci žalobcu: Rozhlas a televízia
Slovenska, so sídlom Mlynská dolina, 845 45 Bratislava, IČO: 47 232 480, proti žalovanému: VETA SVIT,
spol. s r.o., so sídlom Štúrova 101, Svit, IČO: 31 733 832, v konaní o zaplatenie 246,60 eur s prísl., takto

r o z h o d o l :

I. Žalovaný j e p o v i n n ý zaplatiť žalobcovi sumu 246,60 eur a úhradu poštových sadzieb spojených
s vymáhaním vo výške 1,20 eur na účet žalobcu č. H. XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX vedený v Štátnej
pokladnici s variabilným symbolom: 8831733832, to všetko v lehote troch dní odo dňa právoplatnosti
tohto rozsudku.

II. Žalobcovi p r i z n á v a nárok na náhradu trov konania v rozsahu 100 % účelne vynaložených
trov konania.

o d ô v o d n e n i e :

1. Žalobca sa žalobou doručenou súdu dňa 28.2.2017 domáhal voči žalovanému zaplatenia sumy vo
výške 246,60 eur a náhrady trov konania z titulu nezaplatených úhrad za služby verejnosti poskytované
Rozhlasom a televíziou Slovenska žalovanému a vyúčtovaných poštových sadzieb spojených s
vymáhaním na základe zák. č. 340/2012 Z. z..

2. Vo veci bol dňa 1.3.2017 vydaný platobný rozkaz č. k. 16Cb/32/2017-10, ktorý bol uznesením č. k.
16Cb/32/2017-13 zo dňa 8.3.2017 zrušený podľa § 266 ods. 3 CSP pre nemožnosť jeho doručenia
žalovanému.

3. Súd žalovanému na adresu evidovanú v Obchodnom registri SR doručil žalobu spolu s prílohami
a uznesením na vyjadrenie v stanovenej lehote, s tým že listiny sa súdu vrátili s poznámkou „adresát
neznámy“.

4. Predmetom tohto konania je zaplatenie sumy 246,60 eur s prísl. a v zmysle § 177 ods. 2 písm. a/
CSP pojednávanie nie je potrebné nariaďovať, ak sú kumulatívne splnené predpoklady, že ide o otázku
jednoduchého právneho posúdenia veci, skutkové tvrdenia strán nie sú sporné a zároveň hodnota sporu
bez príslušenstva neprevyšuje 2 000 eur, preto súd dňa 29. marca 2017 verejne vyhlásil rozsudok.

5. Súd vykonal dokazovanie oboznámením sa s predloženými listinnými dôkazmi, a to: výpisom z
obchodného registra žalobcu i žalovaného, prehľadom predpisov a platieb žalovaného s variabilným
symbolom: 8831733832, podacím hárkom a ostatným spisovým materiálom a zistil nasledovný skutkový
stav:
Žalobca na základe zák. č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a
televíziou Slovenska, poskytuje služby verejnosti, za ktorú činnosť je oprávnený účtovať žalovanému



poplatky v zmysle tohto zákona. Žalobca sa na základe § 23 ods. 1 zák. č. 532/2010 Z. z. od 1.1.2011 stal
právnym nástupcom Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie a prebral všetky ich práva a povinnosti.
Žalovaný je zo zákona platiteľom úhrady za služby verejnosti podľa § 3 písm. b) zák. č. 340/2012 Z. z.
vo výške podľa § 6 ods. 5 zák. č. 340/2012 Z. z.. Žalovaný žalobcovi neuhradil predpísané poplatky v
sume 4,64 eur resp. 18,58 eur mesačne odvíjajúc sa od počtu zamestnancov žalovaného v tom ktorom
mesiaci, a to za obdobie tak ako je uvedené v prehľade predpisov a platieb podľa zák. č. 340/2012 Z.
z.. Spolu dlh žalovaného za služby verejnosti poskytované žalobcom činí na poplatkoch 213,60 eur a
keďže uvedený nedoplatok nebol zaplatený v plnej výške do 30 dní od doručenia výzvy na zaplatenie
nedoplatku úhrady za služby verejnosti poskytované žalobcom, v súlade s § 10 ods. 4 písm. a) a § 10
ods. 5 zák. č. 340/2012 Z. z. si uplatnil žalobca aj nárok na pokutu vo výške 33,- eur a rovnako aj úhradu
za zaplatené poštové sadzby vo výške 1,20 eur.

Podľa § 2 ods. 1 zák. č. 532/2010 Z. z. o RTVS sa zriaďuje sa Rozhlas a televízia Slovenska ako
verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia, ktorá poskytuje službu
verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania (ďalej len "vysielanie").

Podľa § 1 zák. č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou
Slovenska, tento zákon upravuje platenie, vyberanie a vymáhanie úhrady za služby verejnosti
poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho
vysielania (ďalej len "úhrada").

Podľa § 2 zák. č. 340/2012 Z. z., účelom úhrady je finančné zabezpečenie služieb verejnosti v oblasti
rozhlasového vysielania a televízneho vysielania poskytovaných Rozhlasom a televíziou Slovenska.

Podľa § 3 písm. b) zák. č. 340/2012 Z. z., platiteľ úhrady (ďalej len "platiteľ") je zamestnávateľ, ktorý v
pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu zamestnáva aspoň troch zamestnancov; na
účely tohto zákona sa služobný úrad posudzuje ako zamestnávateľ.

Podľa § 4 ods. 1 zák. č. 340/2012 Z. z., vyberateľom úhrady a príjemcom úhrady je Rozhlas a televízia
Slovenska.

Podľa § 6 ods. 5 zák. č. 340/2012 Z. z., platiteľ podľa § 3 písm. b) platí úhradu za každý aj začatý
kalendárny mesiac
a) 4,64 eura, ak zamestnáva od 3 do 9 zamestnancov;
b) 18,58 eura, ak zamestnáva od 10 do 49 zamestnancov.

Podľa § 7 ods. 1 až 3 a ods. 6 zák. č. 340/2012 Z. z., povinnosť platiť úhradu vzniká od prvého dňa
kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa osoba stala platiteľom,
a zaniká posledný deň kalendárneho mesiaca, v ktorom osoba prestala byť platiteľom. Úhrada sa
platí mesačne; úhradu za príslušný kalendárny mesiac je platiteľ povinný zaplatiť do posledného dňa
príslušného kalendárneho mesiaca. Úhradu možno zaplatiť jednorazovo za štvrťrok, polrok alebo rok;
platiteľ je povinný zaplatiť úhradu do posledného dňa prvého kalendárneho mesiaca obdobia, za ktoré
sa táto úhrada platí. Úhrada sa platí na účet vyberateľa úhrady.

Podľa § 8 zák. č. 340/2012 Z. z., kontrolu platenia úhrady vykonáva vyberateľ úhrady.

Podľa § 10 ods. 1, ods. 2, ods. 4 písm. a) a ods. 5 zák. č. 340/2012 Z. z., platiteľ, ktorý nezaplatí úhradu
podľa § 7, je v omeškaní so zaplatením úhrady. Ak vyberateľ úhrady zistí, že platiteľ je v omeškaní so
zaplatením úhrady, je povinný ho písomne vyzvať do 60 dní od zistenia tejto skutočnosti na zaplatenie
tejto úhrady a na zaplatenie poštových sadzieb súvisiacich s odoslaním výzvy na zaplatenie úhrady. Ak
platiteľ podľa § 3 písm. b) nezaplatí úhradu a poštové sadzby v lehote do 30 dní od doručenia výzvy
podľa odseku 2, platiteľ je povinný zaplatiť vyberateľovi úhrady aj pokutu 33 eur, ak nezaplatil úhradu
podľa § 6 ods. 5 písm. a). Nárok na zaplatenie úhrady, s ktorou je platiteľ v omeškaní, pokuty podľa
odsekov 3 a 4 a poštových sadzieb je povinný vyberateľ úhrady uplatniť na súde.

Podľa § 11 ods. 1 a 2 zák. č. 340/2012 Z. z., výzva vyberateľa úhrady podľa tohto zákona sa platiteľovi
doručuje na adresu na doručovanie písomností uvedenú v písomnom oznámení podľa § 9 ods. 7. Ak
tejto adresy niet, výzva sa doručuje na adresu trvalého pobytu, sídla alebo miesta podnikania platiteľa.



Ak nebol platiteľ zastihnutý na adrese podľa odseku 1, uloží sa výzva na pošte a platiteľ sa vhodným
spôsobom upovedomí o jej uložení na pošte. Výzva sa považuje za doručenú prevzatím výzvy platiteľom,
vrátením výzvy vyberateľovi úhrady po uplynutí odbernej lehoty, vrátením výzvy vyberateľovi úhrady ako
nedoručiteľnej alebo bezdôvodným odmietnutím prevzatia výzvy platiteľom.

Podľa § 12 ods. 2 zák. č. 340/2012 Z. z., platiteľ podľa § 3 písm. b) zákona č. 68/2008 Z. z. o úhrade
za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení
niektorých zákonov sa považuje za platiteľa podľa § 3 písm. b).

Podľa § 13 ods. 1 a 2 zák. č. 340/2012 Z. z., výber a vymáhanie úhrady, ktorú bol platiteľ podľa zákona č.
68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 532/2010 Z. z. povinný zaplatiť do 31.
decembra 2012, ako aj vymáhanie iných pohľadávok, ktoré vznikli na základe nezaplatenia tejto úhrady,
vykonáva od 1. januára 2013 Rozhlas a televízia Slovenska. Na výber a vymáhanie úhrady a iných
pohľadávok podľa odseku 1 sa vzťahuje tento zákon.

Podľa § 14 zák. č. 340/2012 Z. z., zrušuje sa zákon č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti
poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 532/2010 Z. z..

6. Na základe vykonaných dôkazov, zisteného skutkového stavu a za použitia vyššie citovaných
ustanovení zák. č. 340/2012 Z. z., súd dospel k záveru, že žaloba bola podaná dôvodne. Žalovaný ako
zamestnávateľ bol povinný ako platiteľ v zmysle § 3 písm. b) zák. č. 68/2008 Z. z. uhrádzať poplatky za
služby verejnosti poskytované Slovenským rozhlasom a Slovenskou televíziou v oblasti rozhlasového
vysielania a televízneho vysielania vo výške 4,64 eur alebo 18,58 eur mesačne odvíjajúc sa od počtu
zamestnancov žalovaného v tom ktorom mesiaci. Po zrušení zákona č. 68/2008 Z. z. sa žalovaný
stal platiteľom tejto úhrady v zmysle § 3 písm. b) zák. č. 340/2012 Z. z. voči žalobcovi ako právnemu
nástupcovi Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie. Žalovaný si povinnosti uhrádzať žalobcovi
zákonné poplatky a úhrady podľa § 6 ods. 5 písm. a) zák. č. 340/2012 Z. z. riadne neplnil od mesiaca
máj 2010. Výška predpísaných platieb za obdobie od apríla 2008 do decembra 2011 spolu s poštovným
predstavovala sumu 642,14 eur. Po čiastočných úhradách, ktoré žalovaný vykonal spolu vo výške 427,34
eur predstavujú neuhradené platby žalovaného za služby žalobcu poskytovaného verejnosti spolu sumu
214,80 eur. Žalobca v súlade s § 10 ods. 2 zák. č. 340/2012 Z. z. písomne vyzval žalovaného listom
zo dňa 5.12.2016 na zaplatenie nedoplatku úhrad za služby verejnosti poskytované RTVS. Žalovaný
nedoplatok podľa výzvy žalobcu v požadovanej lehote neuhradil. Žalobca preto žalovanému podľa § 10
ods. 4 písm. a) zák. č. 340/2012 Z. z. vyúčtoval pokutu vo výške 33,- eur ako aj úhradu poštovného
vo výške 1,20 eur za písomnú výzvu. Tieto skutočnosti mal súd preukázané predloženými listinnými
dôkazmi. Preto vo veci rozhodol tak, že žalobe v celom rozsahu vyhovel.

Podľa § 559 ods. 2 Občianskeho zákonníka dlh musí byť splatený riadne a včas.

Podľa § 261 ods. 1 Obchodného zákonníka táto časť zákona upravuje záväzkové vzťahy medzi
podnikateľmi, ak pri ich vzniku je zrejmé s prihliadnutím na všetky okolnosti, že sa týkajú ich
podnikateľskej činnosti.

Podľa § 261 ods. 2 Obchodného zákonníka touto časťou zákona sa spravujú takisto záväzkové
vzťahy medzi subjektom verejného práva, ak sa týkajú zabezpečovania verejných potrieb alebo vlastnej
prevádzky a podnikateľmi pri ich podnikateľskej činnosti.

7. Prvkami špecifickými pre obchodné záväzkové vzťahy sú povaha subjektov (podnikatelia alebo iné
subjekty určené zákonom), povaha činnosti (týka sa podnikateľskej činnosti) a povaha samého vzťahu
bez zreteľa na subjekty a ich činnosť (taxatívne sú vymenované v § 261 ods. 6 Obch. zák.). Všeobecne
možno konštatovať, že záväzkový právny vzťah môže mať charakter obchodného záväzkového vzťahu
v dvoch prípadoch, a to keď to vyplýva priamo zo zákona, t. j. obligatórne uplatnenie Obchodného
zákonníka; v tých prípadoch nemožno aplikáciu Obchodného zákonníka vylúčiť dohodou strán a
na základe konsenzuálneho prejavu vôle subjektov záväzkového vzťahu možno záväzkový vzťah,
ktorý nie je obchodným záväzkovým vzťahom zo zákona, podriadiť režimu Obchodného zákonníka.
Na to, aby záväzkový vzťah podliehal režimu Obchodného zákonníka, musí byť okrem požiadaviek



kladených na subjekty záväzkového vzťahu splnená aj ďalšia požiadavka, a to, aby sa záväzkový vzťah
týkal zabezpečenia verejných potrieb alebo vlastnej prevádzky, to znamená, že z hľadiska predmetu
záväzkového vzťahu na strane podnikateľa musí ísť o výkon jeho podnikateľskej činnosti a z hľadiska
druhej strany záväzkového vzťahu musí ísť o zabezpečenie verejných potrieb alebo vlastnej prevádzky.
Uvedené požiadavky, ktoré dopĺňajú kritérium kladené na subjekty, musia byť zrejmé s prihliadnutím na
všetky okolnosti už pri vzniku záväzkového vzťahu. Hranice, kedy ešte pôjde o zabezpečenie verejných
potrieb a kedy táto požiadavka nie je splnená, presnejšie formuje judikatúra.

Podľa § 262 ods. 1 CSP o nároku na náhradu trov konania rozhodne aj bez návrhu súd v rozhodnutí,
ktorým sa konanie končí.

8. O trovách konania súd rozhodol v súlade s § 255 ods. 1 CSP, podľa ktorého súd prizná strane náhradu
trov konania podľa pomeru jej úspechu vo veci. Súd priznal žalobcovi voči žalovanému nárok na náhradu
trov konania v rozsahu 100 % účelne vynaložených trov konania, nakoľko bol v celom rozsahu žaloby
úspešný.

Podľa § 262 ods. 2 CSP o výške náhrady trov konania rozhodne súd prvej inštancie po právoplatnosti
rozhodnutia, ktorým sa konanie končí, samostatným uznesením, ktoré vydá súdny úradník.

Poučenie:

Proti tomuto rozsudku je možné podať odvolanie do 15 dní od doručenia rozsudku na tunajšom súde.
V odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v
akom rozsahu sa napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie považuje za nesprávne (odvolacie dôvody)
a čoho sa odvolateľ domáha (odvolací návrh).
Odvolanie možno odôvodniť len tým, že
a)neboli splnené procesné podmienky,
b) súd nesprávnym procesným postupom znemožnil strane, aby uskutočňovala jej patriace procesné
práva v takej miere, že došlo k porušeniu práva na spravodlivý proces,
c) rozhodoval vylúčený sudca alebo nesprávne obsadený súd,
d) konanie má inú vadu, ktorá mohla mať za následok nesprávne rozhodnutie vo veci,
e) súd prvej inštancie nevykonal navrhnuté dôkazy, potrebné na zistenie rozhodujúcich skutočností,
f) súd prvej inštancie dospel na základe vykonaných dôkazov k nesprávnym skutkovým zisteniam,
g) zistený skutkový stav neobstojí, pretože sú prípustné ďalšie prostriedky procesnej obrany alebo ďalšie
prostriedky procesného útoku, ktoré neboli uplatnené, alebo
h) rozhodnutie súdu prvej inštancie vychádza z nesprávneho právneho posúdenia veci.
Odvolanie proti rozhodnutiu vo veci samej možno odôvodniť aj tým, že právoplatné uznesenie súdu prvej
inštancie, ktoré predchádzalo rozhodnutiu vo veci samej, má vadu vyššie uvedenú, ak táto vada mala
vplyv na rozhodnutie vo veci samej.
Odvolacie dôvody a dôkazy na ich preukázanie možno meniť a dopĺňať len do uplynutia lehoty na
podanie odvolania.
Ak povinný dobrovoľne nesplní, čo mu ukladá vykonateľné rozhodnutie, oprávnený môže podať návrh na
vykonanie exekúcie podľa osobitného zákona; ak ide o rozhodnutie, ktorým bola upravená starostlivosť
o maloletého, styk s maloletým alebo iná ako peňažná povinnosť vo vzťahu k maloletému, oprávnený
môže podať návrh na súdny výkon rozhodnutia.