Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 30K/18/2019 zo dňa 28.04.2020

Druh
Uznesenie
Dátum
28.04.2020
Oblasť
Obchodné právo
Podoblasť
Konkurz
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Navrhovateľ
42499500
Odporca
31734260
Spisová značka
30K/18/2019
Identifikačné číslo spisu
7119213667
ECLI
ECLI:SK:OSKE1:2020:7119213667.14
Súd
Okresný súd Košice I
Sudca
JUDr. Pavel Varga


Text


Súd: Okresný súd Košice I
Spisová značka: 30K/18/2019
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7119213667
Dátum vydania rozhodnutia: 29. 04. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Pavel Varga
ECLI: ECLI:SK:OSKE1:2020:7119213667.14

Uznesenie
Okresný súd Košice I v právnej veci navrhovateľa: Slovenská republika - Daňový úrad Košice, so sídlom
Železničná 1, 041 90 Košice, IČO: 42 499 500, proti dlžníkovi: SIHO, s.r.o., Trieda SNP 434/88, 040 11
Košice - Západ, IČO: 31734260, o návrhu na vyhlásenie konkurzu takto

r o z h o d o l :

I. V y h l a s u j e konkurz na majetok dlžníka: SIHO, s.r.o., Trieda SNP 434/88, 040 11 Košice -
Západ, IČO: 31734260.

II. Konkurz u z n á v a za hlavné insolvenčné konanie.

III. Ustanovuje správcu podstaty: JUDr. Marek Radačovský, so sídlom kancelárie Žriedlová 3, 040 01
Košice, zn. správcu: S832 .

IV. Predbežný správca je p o v i n n ý ustanovenému správcovi poskytnúť všetku potrebnú súčinnosť
tak, aby sa ustanovený správca mohol riadne ujať výkonu svojej funkcie.

V. U k l a d á správcovi podstaty vypracovať a predložiť súdu v lehote 15 dní od ustanovenia do funkcie
podrobnú písomnú správu o stave zisťovania a zabezpečovania majetku úpadcu a vykonaných úkonoch,
najmä o stave súpisu a zoznamu pohľadávok, v lehote 35 dní od ustanovenia do funkcie druhú podrobnú
písomnú správu, v lehote 50 dní od ustanovenia do funkcie tretiu podrobnú písomnú správu o týchto
skutočnostiach a v lehote najneskôr 5 dní pred konaním prvej schôdze veriteľov štvrtú podrobnú písomnú
správu o týchto skutočnostiach a o splnení povinnosti uloženej správcovi v V. výroku tohto uznesenia; a
zároveň v tejto lehote doručiť na tunajší súd jeden rovnopis zoznamu pohľadávok v elektronickej podobe,
spolu s evidenčnou pomôckou ohľadom veriteľov prihlásených pohľadávok a ich hlasovacích práv, ako
aj o splnení povinností.

VI. Ukladá správcovi povinnosť bezodkladne individuálne informovať o vyhlásení konkurzu známych
zahraničných veriteľov dlžníka, ktorí majú svoj obvyklý pobyt, bydlisko alebo registrované sídlo v inom
členskom štáte, ako je Slovenská republika, v súlade s čl. 54 Nariadenia Európskeho parlamentu a
Rady (EÚ) 2015/848 z 20. mája 2015 o insolvenčnom konaní; a to individuálnym zaslaním štandardného
formulára, ktorý je uverejnený na Európskom portáli elektronickej justície pod názvom „Oznam o
insolvenčnom konaní“, každému známemu zahraničnému veriteľovi zvlášť.

VII. V y z ý v a veriteľov, aby si svoje pohľadávky prihlásili u správcu prihláškami v jednom rovnopise,
pričom správcovi musia byť prihlášky doručené do 45 dní od vyhlásenia konkurzu. Spôsob prihlasovania
pohľadávok je uvedený v poučení tohto rozhodnutia.

o d ô v o d n e n i e :



1. Navrhovateľ návrhom doručeným tunajšiemu súdu elektronickými prostriedkami dňa 20.11.2019
a doplneným v listinnej podobe dňa 29.11.2019, navrhol, aby súd vyhlásil konkurz na majetok
dlžníka: SIHO, s.r.o., Trieda SNP 434/88, 040 11 Košice - Západ, IČO: 31734260. Návrh bol podaný
elektronicky a podpísaný kvalifikovanou elektronickou pečaťou navrhovateľa a obsahoval fotokópiu
výpisu z účtu, daňovú exekučnú výzvu číslo: 100703364/2019 zo dňa 20.03.2019 opatrenú pečiatkou
„expedované 22.03.2019“ v dvoch rovnopisoch a originál vykonateľného výkazu daňových nedoplatkov
číslo: 102631941/2019 zo dňa 15.11.2019 v štyroch rovnopisoch. Navrhovateľ v návrhu uviedol, že má
voči dlžníkovi daňovú pohľadávku vo výške 2.412.958,35 EUR, slovom dva milióny štyristo dvanásť tisíc
deväťstopäťdesiatosem eur a tridsaťpäť eurocentov, ktorej splatnosť nastala dňa 7.12.2018, s plnením
ktorej dlžník mešká viac ako 30 dní. Veriteľ je oprávnený podať návrh na vyhlásenie konkurzu , ak má
voči dlžníkovi splatnú pohľadávku, ktorú dlžník nezaplatil 30 dní po lehote splatnosti a súčasne má
túto pohľadávku priznanú exekučným titulom . Navrhovateľ poukázal aj na ďalších veriteľov dlžníka s
pohľadávkou 30 dní po lehote splatnosti, a to Sociálna poisťovňa, pobočka Košice, Festivalové námestie
1, 041 84 Košice, IČO: 30 807 484.

2. Po preskúmaní veriteľského návrhu dospel súd k záveru, že navrhovateľ k návrhu na vyhlásenie
konkurzu nepripojil doklad osvedčujúci doručenie písomnej výzvy na zaplatenie pohľadávky jedného z
veriteľov dlžníka v zmysle ust. § 11 ods. 3 ZKR. Navrhovateľ síce k návrhu doložil fotokópiu písomného
vyzvania dlžníka na zaplatenie daňovej pohľadávky, na ktorej sa nachádzala pečiatka „expedované
22.03.2019“ avšak bez potvrdenia o doručení (tzv. doručenke, resp. poštového podacieho hárku). Preto
súd uznesením zo dňa03.12.2019, sp. zn.: 30K/18/2019 -16, vyzval navrhovateľa aby doložil doklad
osvedčujúci doručenie písomnej výzvy na zaplatenie pohľadávky jedného z veriteľov dlžníka v zmysle
ust. § 11 ods. 3 ZKR. Predmetné uznesenie bolo publikované v Obchodnom vestníku č. 238/2019 zo
dňa 10.12.2019. Navrhovateľ listinným podaním doručeným súdu dňa 12.12.2019, doplnil svoj návrh
v zmysle uznesenia súdu zo dňa03.12.2019, sp. zn.: 30K/18/2019 -16 a doložil doklad osvedčujúci
doručenie písomnej výzvy na zaplatenie pohľadávky jedného z veriteľov.

3. Následne súd uznesením zo dňa 27.12.2019, sp. zn.: 30K/18/2019-30, ktoré bolo publikované v
Obchodnom vestníku č. 2/2020 zo dňa 03.01.2020 začal voči dlžníkovi konkurzné konanie.

4. Podľa ust. § 3 ods. 1 zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZKR“), dlžník je v úpadku, ak je platobne
neschopný alebo predlžený. Ak dlžník podá návrh na vyhlásenie konkurzu, predpokladá sa, že je v
úpadku.

5. Podľa ust. § 14 ods. 1 ZKR veta prvá, ak súd zistí, že návrh na vyhlásenie konkurzu spĺňa zákonom
ustanovené náležitosti, najneskôr do 15 dní od doručenia návrhu rozhodne o začatí konkurzného
konania.

6. Uznesením zo dňa 07.01.2020, sp. zn. 30K/18/2019-40, uverejnenom v Obchodnom vestníku č.
08/2020 zo dňa 14.01.2020, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 15.01.2020 uložil dlžníkovi povinnosť
do 20 dní od doručenia predmetného uznesenia vyjadriť sa k návrhu na vyhlásenie konkurzu, osvedčiť
svoju platobnú schopnosť a predložiť najmä zoznam všetkých svojich peňažných záväzkov, s ktorých
plnením bol v deň začatia konkurzného konania 30 dní v omeškaní, zoznam všetkých svojich bankových
účtov s prehľadom zostatkov v deň začatia konkurzného konania, informáciu o stave hotovosti v
deň začatia konkurzného konania a v deň predloženia tejto informácie súdu, zoznam pohľadávok, pri
ktorých možno s odbornou starostlivosťou predpokladať, že budú uhradené najneskôr do 30 dní od
začatia konkurzného konania. Súd zároveň predvolal dlžníka a upovedomil veriteľov dlžníka o termíne
pojednávania za účelom osvedčenia platobnej schopnosti dlžníka vytýčeného na deň 24.02.2020 o
10:30 hod. na Okresnom súde Košice I, pracovisko Tichá č. 21, v miestnosti č. dv. 18/B, posch.: 1. Dlžník
na povinnosť uloženú súdom uznesením zo dňa 07.01.2020, sp. zn. 30K/18/2019-40, uverejnenom v
Obchodnom vestníku č. 08/2020 zo dňa 14.01.2020, nereagoval, svoju platobnú schopnosť v stanovenej
lehote neosvedčil. Z uvedeného dôvodu súd zrušil termín pojednávania vytýčený na deň 24.02.2020 o
10:30 hod. na Okresnom súde Košice I, pracovisko Tichá č. 21, v miestnosti č. dv. 18/B, posch.: 1.

7. Nakoľko súd mal pochybnosti o majetnosti dlžníka, uznesením zo dňa 11.02.2020, sp. zn.:
30K/18/2019 - 66, ktoré bolo publikované v Obchodnom vestníku č. 33/2020 zo dňa 18.02.2020
náhodným výberom pomocou technických a programových prostriedkov v zmysle ust. § 18 ZKR a ust.



čl. 12 ods. 4 Inštrukcie Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 2/2006 o postupe súdov
pri vybavovaní agendy v konkurznom konaní vybral zo zoznamu správcov v obvode Krajského súdu
v Košiciach za predbežného správcu: I&R KONKURZY A REŠTRUKTURALIZÁCIE,k.s., so sídlom
kancelárie Hlavná 25, 040 01 Košice, zn. správcu: S1436. Predbežnému správcovi bola zároveň uložená
povinnosť podať v lehote 10 dní od ustanovenia do funkcie podrobnú písomnú správu o stave zisťovania
majetku dlžníka a vykonaných úkonoch, v lehote 20 dní od ustanovenia do funkcie druhú podrobnú
písomnú správu, v lehote 28 dní od ustanovenia do funkcie tretiu podrobnú písomnú správu o týchto
skutočnostiach a v lehote 45 dní od ustanovenia do funkcie záverečnú správu o majetnosti alebo
nemajetnosti dlžníka, v ktorej taktiež posúdi vymáhateľnosť a prípadnú speňažiteľnosť pohľadávok,
ktoré sú vedené v účtovníctve dlžníka, uvedie záver o možnosti odporovania právnym úkonom dlžníka,
zohľadní hodnotu pohľadávky zo zodpovednosti za nepodanie návrhu na vyhlásenie konkurzu v mene
dlžníka a toto zohľadnenie preukáže samostatným prehlásením a uvedie záver o tom, či majetok dlžníka
bude postačovať aspoň na úhradu nákladov konkurzu.

8. V zmysle ust. § 21 ods. 1 ZKR, predbežný správca zisťuje, či majetok dlžníka bude postačovať aspoň
na úhradu nákladov konkurzu; predbežný správca je pritom povinný vychádzať aj z hodnoty majetku,
o ktorý bol majetok dlžníka ukrátený v dôsledku právnych úkonov, pri ktorých možno odôvodnene
predpokladať ich odporovateľnosť a z hodnoty pohľadávky zo zodpovednosti za nepodanie návrhu
na vyhlásenie konkurzu v mene dlžníka. Predbežnému správcovi patria pri zisťovaní majetku dlžníka
rovnaké oprávnenia ako správcovi v konkurze; ustanovenia § 74 a 75 sa použijú primerane. Súd
môže v súvislosti so zisťovaním majetnosti dlžníka ukladať predbežnému správcovi pokyny, ktorými je
predbežný správca viazaný. Predbežný správca je povinný o svojich zisteniach priebežne informovať
súd a najneskôr do 45 dní od ustanovenia podať súdu záverečnú správu o majetnosti alebo nemajetnosti
dlžníka. Ak dlžník neposkytne predbežnému správcovi potrebnú súčinnosť, súd môže lehotu na podanie
záverečnej správy o 15 dní predĺžiť.

9. Predbežný správca vo svojej záverečnej správe o zisťovaní majetku dlžníka a vykonaných úkonoch
doručenej súdu dňa 20.04.2020 (ďalej len „záverečná správa“) oznámil, že dlžník toho času nie je
vlastníkom žiadnych nehnuteľností, cenných papierov registrovaných v NCDCP alebo inej majetkovej
hodnoty a dlžník nezamestnáva žiadnych zamestnancov. Dlžník je však vlastníkom hnuteľných vecí -
motorových vozidiel. Hodnota hnuteľného majetku dlžníka, ktorý bol predbežnému správcovi známy,
predbežný správca ohodnotil odhadom na sumu v súčte 36449,81 Eur.

10. K vymáhateľnosti pohľadávok predbežný správca uviedol, že nezistil existenciu žiadnych
pohľadávok dlžníka, ktorých vymožiteľnosť prípadnú speňažiteľnosť bolo možné posúdiť. K možnej
odporovateľnosti právnych úkonov dlžníka Predbežný správca uviedol, že dlžník nadobudol do svojho
vlastníctva majetok, ktorý následne previedol na tretie osoby. K zodpovednosti za nepodanie návrhu
na vyhlásenie konkurzu v mene Dlžníka predbežný správca uviedol, že je možné dospieť k záveru, že
dlžníkovi vznikol nárok na zmluvnú pokutu voči jeho štatutárnemu orgánu.

11. Záverom predbežný správca uviedol, že zistil majetok dlžníka, pričom jeho odhadovaná hodnota
je vo výške 36.449,81 Eur. V dôsledku vyššie uvedeného, Predbežný správca vyhlásenie konkurzu na
majetok Dlžníka konkurznému súdu odporúča.

12. Podľa ust. § 20 ods. 1 ZKR, ak súd v konkurznom konaní po tom, čo ustanovil dlžníkovi predbežného
správcu, zistí, že majetok dlžníka nebude postačovať ani na úhradu nákladov konkurzu, konkurzné
konanie pre nedostatok majetku zastaví. Inak na majetok dlžníka najneskôr do 10 dní od podania
záverečnej správy predbežného správcu vyhlási konkurz.

11. Podľa ust. § 8 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z.z., ktorou sa
vykonávajú niektoré ustanovenia ZKR (ďalej len „vyhláška“), preddavok na úhradu nákladov konkurzu
podľa druhej časti zákona je 6 500 eur.

12. Podľa ust. § 9 ods. 1 vyhlášky, súd zastaví konkurzné konanie pre nedostatok majetku vedené podľa
druhej časti zákona (§ 20 ods. 1 zákona) vtedy, ak zistí, že majetok dlžníka nemá hodnotu ani 6 500 eur.



13. Podľa ust. § 9 ods. 2 vyhlášky, hodnotu majetku súd posúdi najmä podľa zoznamu majetku
predloženého dlžníkom, vyjadrenia predbežného správcu, prípadne dôkazov predložených účastníkmi
konania. Pri posúdení hodnoty majetku sa prihliada aj na hodnotu majetku, o ktorý bol majetok
dlžníka ukrátený v dôsledku právnych úkonov, pri ktorých možno odôvodnene predpokladať ich
odporovateľnosť, podľa vyjadrenia predbežného správcu, dlžníka, prípadne dôkazov predložených
účastníkmi konania.

14. Podľa ust. § 22 ods. 1 ZKR, v uznesení o vyhlásení konkurzu súd ustanoví správcu a vyzve veriteľov,
aby v zákonnej lehote prihlásili svoje pohľadávky; v uznesení tiež poučí veriteľov o spôsobe prihlasovania
pohľadávok, následkoch nedodržania lehoty na prihlasovanie pohľadávok a následkoch nesprávneho
prihlásenia pohľadávok odkazom na príslušné ustanovenia tohto zákona. Ak súd v konkurznom konaní
už ustanovil predbežného správcu, do funkcie správcu ustanoví predbežného správcu.

15. Podľa ust. § 22 ods. 2 ZKR, uznesenie o vyhlásení konkurzu súd doručí účastníkom
konkurzného konania, správcovi, príslušnému registrovému súdu, príslušnému daňovému orgánu,
colnému riaditeľstvu a ďalším súdu známym orgánom, ktoré vedú s dlžníkom konanie, ktoré sa v
dôsledku vyhlásenia konkurzu prerušuje; uznesenie tiež bezodkladne zverejní v Obchodnom vestníku.

16. Podľa ust. § 23 ods. 1 ZKR, vyhlásením konkurzu sa začína konkurz. Konkurz sa považuje za
vyhlásený zverejnením uznesenia o vyhlásení konkurzu v Obchodnom vestníku. Vyhlásením konkurzu
sa dlžník stáva úpadcom.

17. Podľa ust. § 40 ods. 1 ZKR, správcu v konkurznom konaní ustanovuje súd uznesením; za správcu
môže ustanoviť len osobu zapísanú do zoznamu správcov. Súd ustanoví správcu na základe náhodného
výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom; to neplatí, ak ide
o ustanovenie správcu na návrh schôdze veriteľov. Uznesenie o ustanovení správcu súd bezodkladne
zverejní v Obchodnom vestníku; uznesenie tiež doručí úpadcovi (dlžníkovi) a správcovi.

18. Podľa ust. § 41 ZKR, súd počas konkurzného konania vykonáva dohľad nad činnosťou správcu.
Súd je pri výkone dohľadu oprávnený požadovať od správcu vysvetlenia alebo správy o priebehu
konkurzného konania, ktoré je správca povinný súdu v určenej lehote poskytnúť.

19. Z dôvodu, že zo správ predložených predbežným správcom možno vyvodiť záver, že dlžník je
vlastníkom majetku v hodnote presahujúcej sumu 6.500 eur (ust. § 9 ods. 1 vyhlášky), pričom majetok
dlžníka bude postačovať aspoň na úhradu nákladov konkurzu, súd rozhodol o vyhlásení konkurzu na
majetok dlžníka.

20. V zmysle článku 3 ods. 1 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/848 z 20. mája
2015 o insolvenčnom konaní (ďalej len „nariadenie“), právomoc začať insolvenčné konanie majú
súdy členského štátu, na ktorého území sa nachádza centrum hlavných záujmov dlžníka (ďalej len
„hlavné insolvenčné konanie“). Centrum hlavných záujmov dlžníka je miesto, kde dlžník pravidelne
vykonáva správu svojich záujmov a ktoré je zistiteľné tretími stranami. V prípade spoločnosti alebo
právnickej osoby sa za centrum jej hlavných záujmov považuje miesto, kde má registrované sídlo,
ak sa nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa registrované sídlo neprenieslo
do iného členského štátu počas obdobia troch mesiacov predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie
insolvenčného konania.

21. Podľa článku 4 ods. 1 nariadenia, súd, na ktorý bola podaná žiadosť o začatie insolvenčného
konania, bez návrhu preskúma, či má právomoc podľa článku 3. V rozhodnutí o začatí insolvenčného
konania sa uvedie, na čom je právomoc tohto súdu založená, a najmä skutočnosť, či je právomoc
založená na článku 3 ods. 1 alebo 2.

22. Tunajší súd zistil, že je daná jeho právomoc v zmysle článku 3 ods. 1 nariadenia, nakoľko centrom
hlavných záujmov dlžníka je miesto, kde má dlžník registrované sídlo, pričom dlžník má registrované
sídlo na území Slovenskej republiky. Na základe vyššie uvedeného tunajší súd uznal konkurz za hlavné
insolvenčné konanie.



23. Podľa článku 53 nariadenia, každý zahraničný veriteľ môže prihlásiť svoje pohľadávky do
insolvenčného konania prostredníctvom akýchkoľvek komunikačných prostriedkov, ktoré sú prípustné
podľa práva štátu, v ktorom sa začalo konanie. Na samotné prihlasovanie pohľadávok sa nevyžaduje
zastúpenie advokátom alebo iným príslušníkom právnického povolania.

24. Podľa článku 54 ods. 1 nariadenia, hneď po začatí insolvenčného konania v členskom štáte súd tohto
štátu s príslušnou právomocou alebo správca vymenovaný týmto súdom okamžite informuje známych
zahraničných veriteľov.

25. Podľa článku 54 ods. 2 nariadenia, súčasťou informácie uvedenej v odseku 1, poskytnutej
prostredníctvom individuálneho oznamu, sú časové lehoty, pokuty stanovené v súvislosti s týmito
časovými lehotami, označenie orgánu alebo úradu oprávneného prijímať prihlášky pohľadávok a všetky
iné stanovené opatrenia. V tomto ozname sa musí uviesť aj to, či veritelia, ktorých pohľadávky sú
prednostné alebo kryté vecným právom, musia svoje pohľadávky prihlasovať. K oznamu sa pripojí aj
kópia štandardného formulára prihlášky pohľadávok uvedeného v článku 55 alebo informácie o tom, kde
je takýto formulár k dispozícii.

26. Podľa článku 54 ods. 3 nariadenia, informácie uvedené v odsekoch 1 a 2 tohto článku sa poskytujú
prostredníctvom štandardného formulára, ktorý sa ustanoví v súlade s článkom 88. Formulár sa uverejní
na Európskom portáli elektronickej justície a má názov „Oznam o insolvenčnom konaní“, pričom tento
názov je uvedený vo všetkých úradných jazykoch inštitúcií Únie. Formulár sa zasiela v úradnom jazyku
štátu, v ktorom sa konanie začalo, alebo ak je v danom členskom štáte viacero úradných jazykov, v
úradnom jazyku alebo v jednom z úradných jazykov miesta, v ktorom sa začalo insolvenčné konanie,
alebo v inom jazyku, ktorý daný štát uviedol ako ním akceptovateľný v súlade s článkom 55 ods. 5, a to
za predpokladu, že tomuto jazyku budú zahraniční veritelia lepšie rozumieť.

27. Na účely nariadenia v zmysle článku 2 ods. 12 nariadenia sa za zahraničného veriteľa považuje
veriteľ, ktorý má svoj obvyklý pobyt, bydlisko alebo registrované sídlo v inom členskom štáte, ako je štát,
v ktorom sa začalo konanie, vrátane daňových orgánov a orgánov sociálneho zabezpečenia členských
štátov.

28. Za známeho veriteľa je v zmysle judikatúry potrebné považovať takého veriteľa, o ktorom by správca
úpadcu dozvedel pri obvyklej činnosti vykonanej s odbornou starostlivosťou, a to buď z listinných
dôkazov, ktoré je dlžník povinný predložiť konkurznému súdu alebo z riadne vedeného účtovníctva, príp.
z iných dlžníkom vedených záznamov o stave jeho majetku a záväzkov, vrátane korešpondencie.

29. Zo Zoznamu správcov vedeného Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky súd zistil, že
predbežný správca: I&R KONKURZY A REŠTRUKTURALIZÁCIE, k.s., so sídlom kancelárie Hlavná 25,
040 01 Košice, zn. správcu: S1436, zrušil kanceláriu správcu v obvode Okresného súdu Košice I na
Hlavná 25, 040 01 Košice a to ku dňu 15.04.2020.

30. Podľa ust. § 21 ods. 4 veta prvá zák. č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZKR“), predbežný správca
vykonáva funkciu do zániku účinkov začatia konkurzného konania.

31. Podľa ust. § 21 ods. 5 ZKR, na odvolanie a ustanovenie predbežného správcu a dohľad súdu nad
činnosťou predbežného správcu sa použijú ustanovenia o odvolaní a ustanovení správcu a dohľade
súdu nad správcom počas konkurzu.

32. Podľa ust. § 7 ods. 1 zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
Správca je povinný mať zriadenú kanceláriu. Správca je povinný kanceláriu riadne označiť a zabezpečiť
jej primerané technické vybavenie a minimálnu výmeru jej podlahovej plochy. Kanceláriu správca
zriaďuje v obvode krajského súdu, v ktorom má záujem vykonávať správcovskú činnosť. Správca-
právnická osoba môže mať zriadených aj viac kancelárii; v obvode jedného krajského súdu však môže
mať zriadenú vždy len jednu kanceláriu. Ak má správca-právnická osoba zriadených viac kancelárii, musí
mať v každej kancelárii ustanoveného zástupcu, ktorým môže byť len jeho štatutárny orgán. Zástupca
kancelárie môže byť ustanovený ako zástupca kancelárie len v jednej kancelárii. Ustanovenie zástupcu



kancelárie alebo zánik funkcie zástupcu kancelárie je správca-právnická osoba povinný do troch dní
oznámiť ministerstvu.

33. Podľa ust. § 7 ods. 3 zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
do funkcie správcu možno v konkurznom konaní alebo v konaní o oddlžení podľa osobitného predpisu
ustanoviť na základe náhodného výberu len správcu, ktorý má v obvode krajského súdu, v ktorom sídli
príslušný konkurzný súd, zriadenú kanceláriu. Do funkcie správcu možno v reštrukturalizačnom konaní
podľa osobitného predpisu ustanoviť len správcu, ktorý má v obvode odvolacieho konkurzného súdu,
v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, zriadenú kanceláriu. Ak podľa osobitného predpisu má súd v
konkurznom konaní ustanoviť do funkcie správcu schváleného schôdzou veriteľov, možno ustanoviť len
správcu, ktorý má v obvode odvolacieho konkurzného súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd,
zriadenú kanceláriu.

34. Jedným zo základných predpokladov výkonu správcovskej činnosti je existencia kancelárie správcu.
Zriadená musí byť v obvode krajského súdu, v ktorom má správca záujem vykonávať správcovskú
činnosť.

35. Z dôvodu, že ustanovenému predbežnému správcovi: I&R KONKURZY A REŠTRUKTURALIZÁCIE,
k.s., so sídlom kancelárie Hlavná 25, 040 01 Košice, zn. správcu: S1436, bráni v riadnom výkone
správcovskej činnosti prekážka zrušenia kancelárie v obvode Okresného súdu Košice I, pričom uvedená
skutočnosť vyplýva zo Zoznamu správcov vedeného Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky,
súd dospel k záveru, že ustanovený predbežný správca nespĺňa zákonné predpoklady pre výkon funkcie
správcu podstaty úpadcu v predmetnej konkurznej veci. Na základe vyššie uvedeného súd neustanovil
predbežného správcu za správcu podstaty.

36. Ustanovený predbežný správca podal súdu 4 správy o stave zisťovania majetku dlžníka a
vykonaných úkonoch, pričom štvrtá (záverečná správa) predbežného správcu obsahovala záver o tom,
či majetok dlžníka bude postačovať aspoň na úhradu nákladov konkurzu a súd nemá pochybnosti o
majetnosti dlžníka. Z toho dôvodu, a zároveň v súlade s hospodárnosťou a rýchlosťou konania, nie
je potrebné v konaní ustanoviť opätovne predbežného správcu, ktorý má v obvode krajského súdu, v
ktorom sídli príslušný konkurzný súd, zriadenú kanceláriu a ktorý by opätovne posúdil majetnosť, resp.
nemajetnosť dlžníka. V tomto štádiu konania je potrebné na základe záverov predbežného správcu
vyhlásiť na majetok dlžníka konkurz.

37. Za správcu podstaty úpadcu je zároveň potrebné ustanoviť správcu, ktorému vo výkone správcovskej
činnosti nebráni žiadna zákonná prekážka a ktorý spĺňa zákonné predpoklady, pričom ustanovený
predbežný správcu: I&R KONKURZY A REŠTRUKTURALIZÁCIE, k.s., so sídlom kancelárie Hlavná 25,
040 01 Košice, zn. správcu: S1436, v čase rozhodovania o vyhlásení konkurzu na majetok úpadcu tento
predpoklad nenapĺňa.

38. Na základe vyššie uvedeného súd za správcu podstaty ustanovil náhodným výberom pomocou
technických a programových prostriedkov v zmysle ust. § 40 ods. 1 ZKR a ust. čl. 12 ods. 4 Inštrukcie
Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 2/2006 o postupe súdov pri zverejňovaní agendy
v konkurznom konaní: JUDr. Marek Radačovský, so sídlom kancelárie Žriedlová 3, 040 01 Košice, zn.
správcu: S832 , ktorý je zapísaný v zozname správcov podstát v obvode Krajského súdu v Košiciach.

39. Neustanovenému predbežnému správcovi podstaty súd v zmysle zachovania plynulosti a kontinuity
prebiehajúceho konkurzného konania uložil povinnosť predložiť správcovi, bezodkladne po jeho
ustanovení podrobnú správu o výkone svojej doterajšej správcovskej činnosti a poskytnúť mu potrebnú
súčinnosť tak, aby sa ustanovený správca mohol ujať výkonu svojej funkcie.

40. Súd v tejto súvislosti uložil ustanovenému správcovi podstaty z dôvodu účinného vykonávania
dohľadu nad jeho činnosťou povinnosť podať súdu v stanovených lehotách podrobné písomné správy
o stave zisťovania a zabezpečovania majetku úpadcu a vykonaných úkonoch, najmä o stave súpisu
a zoznamu pohľadávok, a zároveň doručiť súdu 5 dní pred konaním prvej schôdze veriteľov jeden
rovnopis zoznamu pohľadávok v elektronickej podobe, spolu s evidenčnou pomôckou ohľadom veriteľov
prihlásených pohľadávok a ich hlasovacích práv. Súd ďalej uložil správcovi v zmysle článku 54
nariadenia povinnosť individuálne informovať známych zahraničných veriteľov dlžníka, ktorí majú svoj



obvyklý pobyt, bydlisko alebo registrované sídlo v inom členskom štáte, ako je Slovenská republika o
skutočnostiach v zmysle predmetného nariadenia, pričom mu uložil povinnosť o splnení individuálnej
oznamovacej povinnosti informovať súd v podrobných písomných správach. V predmetných správach
je správca povinný o splnení tejto povinnosti predložiť listinné dôkazy.

41. Súd zároveň vyzval veriteľov, aby si svoje pohľadávky prihlásili u správcu prihláškami v jednom
rovnopise, pričom správcovi musia byť prihlášky doručené do 45 dní od vyhlásenia konkurzu, a to
spôsobom uvedeným v poučení tohto rozhodnutia.

Poučenie:

Proti I., III. - VII. výroku tohto uznesenia je odvolanie oprávnený podať iba dlžník, a to do 15 dní odo dňa
jeho doručenia (odo dňa nasledujúceho po dni zverejnenia v Obchodnom vestníku) na Okresnom súde
Košice I, písomne, v prípade listinnej podoby v troch vyhotoveniach (§ 19 ods. 2 a § 198 ods. 1 ZKR).

Proti II. výroku tohto uznesenia o uznaní konkurzu za hlavné insolvenčné konanie je prípustné odvolanie,
ktoré možno podať do 15 dní odo dňa jeho doručenia (odo dňa nasledujúceho po dni zverejnenia v
Obchodnom vestníku) na Okresnom súde Košice I, a to písomne, v prípade listinnej podoby v troch
vyhotoveniach (§ 198 ods. 1 ZKR, čl. 5 nariadenia).
V odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania (§ 127 ods. 1 a 2 Civilného sporového poriadku)
uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v akom rozsahu sa napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie
považuje za nesprávne (odvolacie dôvody podľa § 365 Civilného sporového poriadku) a čoho sa
odvolateľ domáha (odvolací návrh).

Začiatok plynutia lehoty na podanie odvolania alebo urobenie iného procesného úkonu je spojený so
zverejnením doručovanej písomnosti v Obchodnom vestníku.

Vyhlásením konkurzu sa začína konkurz. Konkurz sa považuje za vyhlásený zverejnením uznesenia o
vyhlásení konkurzu v Obchodnom vestníku. Vyhlásením konkurzu sa dlžník stáva úpadcom (§ 23 ods.
1 ZKR).

Vyhlásenie konkurzu bráni tomu, aby na úpadcu začalo alebo prebiehalo reštrukturalizačné konanie.
Ak počas konkurzu dôjde na súd návrh na povolenie reštrukturalizácie úpadcu, súd návrh na povolenie
reštrukturalizácie uznesením odmietne (§ 23 ods. 2 ZKR).

Pohľadávka, ktorá nie je pohľadávkou proti podstate, sa v konkurze uplatňuje prihláškou (§ 28 ods. 1
ZKR).

Prihláška sa podáva v jednom rovnopise u správcu, pričom správcovi musí byť doručená v základnej
prihlasovacej lehote do 45 dní od vyhlásenia konkurzu; v jednom rovnopise veriteľ doručí prihlášku aj
na súd. Doručením prihlášky do elektronickej schránky správcu sa prihláška považuje za doručenú aj
na súde. (§ 28 ods. 2 ZKR).

Za začiatok plynutia lehoty na prihlásenie pohľadávok do konkurzu sa považuje nasledujúci deň po
zverejnení uznesenia o vyhlásení konkurzu v Obchodnom vestníku (§ 199 ods. 4, 9 ZKR).

Ak veriteľ doručí správcovi prihlášku neskôr, na prihlášku sa prihliada, veriteľ však nemôže vykonávať
hlasovacie právo a ďalšie práva spojené s prihlásenou pohľadávkou. Právo na pomerné uspokojenie
veriteľa tým nie je dotknuté; môže byť však uspokojený len z výťažku zaradeného do rozvrhu zo
všeobecnej podstaty, ktorého zámer zostaviť bol oznámený v Obchodnom vestníku po doručení
prihlášky správcovi. Zapísanie takejto pohľadávky do zoznamu pohľadávok správca zverejní v
Obchodnom vestníku s uvedením veriteľa a prihlásenej sumy (§ 28 ods. 3 ZKR).

Ak ide o zabezpečenú pohľadávku, v prihláške doručenej správcovi sa musí riadne a včas uplatniť aj
zabezpečovacie právo, a to v základnej prihlasovacej lehote 45 dní od vyhlásenia konkurzu, inak zanikne
(§ 28 ods. 4 ZKR).



Prihláškou možno uplatniť aj budúcu pohľadávku alebo pohľadávku, ktorej vznik je viazaný na splnenie
podmienky (ďalej len "podmienená pohľadávka"); práva spojené s podmienenou pohľadávkou je však
podmienený veriteľ oprávnený uplatňovať, až keď správcovi preukáže vznik podmienenej pohľadávky
(§ 28 ods. 5 ZKR).

Doručenie prihlášky správcovi má pre plynutie premlčacej lehoty a zánik práva rovnaké právne účinky
ako uplatnenie práva na súde (§ 28 ods. 6 ZKR).

V konkurze uplatňuje svoju pohľadávku prihláškou aj veriteľ, ktorý má pohľadávku voči inej osobe ako
úpadcovi, ak je zabezpečená zabezpečovacím právom vzťahujúcim sa k majetku úpadcu. Takýto veriteľ
môže byť v konkurze uspokojený iba z výťažku získaného speňažením majetku, ktorý zabezpečuje jeho
pohľadávku, pričom hlasovacie práva na schôdzi veriteľov môže vykonávať iba v rozsahu, v akom jeho
pohľadávka bude pravdepodobne uspokojená z majetku, ktorým je zabezpečená (§28 ods. 7 ZKR).

Ak si takýto veriteľ svoju zabezpečenú pohľadávku v základnej prihlasovacej lehote neprihlási, na
jeho zabezpečovacie právo sa v konkurze neprihliada, má však proti dotknutej podstate právo na
vydanie toho, o čo sa dotknutá podstata v dôsledku toho obohatila, pričom takéto právo môže uplatniť
proti dotknutej podstate ako pohľadávku proti podstate, ktorá sa však uspokojí až po uspokojení
všetkých ostatných pohľadávok proti tejto podstate (§ 28 ods. 8 ZKR). Prihláška musí byť podaná na
predpísanom tlačive a musí obsahovať základné náležitosti, inak sa na prihlášku neprihliada. Základnými
náležitosťami prihlášky sú: a) meno, priezvisko a bydlisko veriteľa, ak ide o fyzickú osobu, alebo
obchodné meno, meno a priezvisko, ak sa odlišuje od obchodného mena, identifikačné číslo alebo
iný identifikačný údaj a miesto podnikania veriteľa, ak ide o fyzickú osobu podnikateľa, alebo názov,
identifikačné číslo alebo iný identifikačný údaj a sídlo veriteľa, ak ide o právnickú osobu, b) meno,
priezvisko a bydlisko úpadcu, ak ide o fyzickú osobu, alebo obchodné meno, meno a priezvisko, ak
sa odlišuje od obchodného mena, identifikačné číslo alebo iný identifikačný údaj a miesto podnikania
úpadcu, ak ide o fyzickú osobu podnikateľa, alebo názov, identifikačné číslo alebo iný identifikačný údaj
a sídlo úpadcu, ak ide o právnickú osobu, c) právny dôvod vzniku pohľadávky, d) poradie uspokojovania
pohľadávky zo všeobecnej podstaty, e) celková suma pohľadávky, f) podpis. (§ 29 ods. 1 ZKR).

Pre každú zabezpečenú pohľadávku musí byť podaná samostatná prihláška s uvedením zabezpečenej
sumy, druhu, poradia, predmetu a právneho dôvodu vzniku zabezpečovacieho práva (§ 29 ods. 2 ZKR).
V prihláške podmienenej pohľadávky musí byť uvedená aj skutočnosť, na základe ktorej má pohľadávka
vzniknúť alebo podmienka, od ktorej závisí vznik pohľadávky (§ 29 ods. 3 ZKR).

Celková suma pohľadávky sa v prihláške rozdelí na istinu a príslušenstvo, pričom príslušenstvo sa v
prihláške rozdelí podľa právneho dôvodu vzniku (§ 29 ods. 4 ZKR).

Pohľadávka sa uplatňuje v eurách. Ak sa pohľadávka neuplatní v eurách, sumu pohľadávky určí správca
prepočtom podľa referenčného výmenného kurzu určeného a vyhláseného v deň vyhlásenia konkurzu
Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska. Ak je pohľadávka uplatnená v mene,
ktorej referenčný výmenný kurz Európska centrálna banka ani Národná banka Slovenska neurčuje a
nevyhlasuje, sumu pohľadávky určí správca s odbornou starostlivosťou (§ 29 ods. 5 ZKR).

K prihláške sa pripoja listiny preukazujúce v nej uvedené skutočnosti. Veriteľ, ktorý je účtovnou
jednotkou, v prihláške uvedie vyhlásenie, či o pohľadávke účtuje v účtovníctve, v akom rozsahu, prípadne
dôvody, prečo o pohľadávke v účtovníctve neúčtuje (§ 29 ods. 6 ZKR). K prihláške nepeňažnej
pohľadávky musí byť pripojený znalecký posudok určujúci hodnotu nepeňažnej pohľadávky, inak sa na
prihlášku neprihliada (§ 29 ods. 7 ZKR).

Veriteľ, ktorý nemá na území Slovenskej republiky bydlisko alebo sídlo alebo organizačnú zložku
podniku, je povinný ustanoviť si zástupcu na doručovanie s bydliskom alebo sídlom na území Slovenskej
republiky a ustanovenie zástupcu písomne oznámiť správcovi, inak sa mu budú písomnosti doručovať
len zverejnením v Obchodnom vestníku (§ 29 ods. 8 ZKR).

Správca bez zbytočného odkladu po uplynutí základnej prihlasovacej lehoty predloží súdu spolu so
svojím stanoviskom zoznam podaní, pri ktorých má za to, že sa na ne neprihliada ako na prihlášky,



pričom súd bez zbytočného odkladu uznesením určí, či sa na tieto podania prihliada ako na prihlášku.
Uznesenie súd doručí správcovi, ktorý o ňom upovedomí dotknuté osoby (§ 30 ods. 1 ZKR).

Podanie, ktorým bola uplatnená pohľadávka, ktorá sa v konkurze uplatňuje prihláškou, nemožno opraviť
ani doplniť (§ 30 ods. 2 ZKR).

Účastník konkurzného konania má právo najneskôr do uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok
uplatniť námietku zaujatosti voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a rozhodnúť, ak so zreteľom na jeho
pomer k veci, k účastníkom alebo k ich zástupcom možno mať pochybnosti o ich nezaujatosti. Na
neskôr doručené námietky súd neprihliada (197 ods. 6 ZKR). V námietke zaujatosti musí byť okrem
všeobecných náležitostí podania uvedené, proti komu smeruje, dôvod, pre ktorý má byť sudca vylúčený,
kedy sa strana uplatňujúca si námietku o dôvode vylúčenia dozvedela a dôkazy na preukázanie svojho
tvrdenia, ktorých povaha to pripúšťa, okrem tých, ktoré nemôže bez svojej viny pripojiť. Na podanie,
ktoré nespĺňa náležitosti podľa prvej vety, súd neprihliada; v tomto prípade sa vec nadriadenému súdu
nepredkladá. Ustanovenia o odstraňovaní vád podania sa nepoužijú (§ 52 ods. 2 CSP).