Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 22Er/13/2005 zo dňa 07.03.2013

Druh
Uznesenie
Dátum
07.03.2013
Oblasť
Podoblasť
Iné
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Navrhovateľ
00166383
Odporca
31735509
Spisová značka
22Er/13/2005
Identifikačné číslo spisu
7905203984
ECLI
ECLI:SK:OSTV:2013:7905203984.2
Súd
Okresný súd Trebišov
Sudca
JUDr. Jana Sivuľková


Text


Súd: Okresný súd Trebišov
Spisová značka: 22Er/13/2005
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7905203984
Dátum vydania rozhodnutia: 08. 03. 2013
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Jana Sivuľková
ECLI: ECLI:SK:OSTV:2013:7905203984.2

Uznesenie
Okresný súd Trebišov v exekučnej veci oprávneného: Inšpektorát práce Košice, IČO: 166383,
Masarykova 10, Košice proti povinnému: Agro Holding, spol. s r.o. v konkurze, IČO: 31735509, Čsl.
armády 1254/20, Trebišov, vedenej u súdneho exekútora JUDr. Ing. Karola Mihala, Exekútorský úrad
Košice, Moyzesova 34, pod č. Ex 913/05, pre uspokojenie pohľadávky vo výške 1659,69 Eur takto

r o z h o d o l :

I. Exekúciu proti povinnému z a s t a v u j e .

II. U k l a d á oprávnenému n a h r a d i ť súdnemu exekútorovi trovy exekúcie vo výške 26,24 Eur
v lehote do 3 dní od právoplatnosti tohto uznesenia.

o d ô v o d n e n i e :

Oprávnený podal dňa 4.4.2005 na Exekútorskom úrade JUDr. Ing. Karola Mihala, súdneho exekútora
so sídlom v Košiciach, návrh na vykonanie exekúcie proti povinnému pre vymoženie pohľadávky vo
výške 1659,69 Eur (50.000,- Sk) priznanej Rozhodnutím oprávneného č. 43/03 zo dňa 2.10.2003 a trov
exekúcie.

Dňa 15.4.2005 tunajší súd vydal vyššie uvedenému súdnemu exekútorovi poverenie na vykonanie
exekúcie proti povinnému.

Podaním zo dňa 5.11.2012 požiadal poverený súdny exekútor o zastavenie exekúcie pre nemajetnosť
povinného, v dôsledku čoho bol rozhodnutím Krajského súdu Košice č.k. 6K/89/2004 zo dňa 27.8.2012
zrušený konkurz vyhlásený na majetok povinného z dôvodu, že majetok nepostačuje na úhradu
výdavkov a odmeny správcu. Zároveň si exekútor uplatnil trovy exekúcie vo výške 362,48 Eur, na ktorých
náhradu žiadal zaviazať oprávneného.

Podľa § 57 ods. 1 písm. h) Exekučného poriadku súd exekúciu zastaví, ak majetok povinného nestačí
ani na úhradu trov exekúcie.

Podľa § 58 ods. 1 Exekučného poriadku súd exekúciu zastaví na návrh alebo aj bez návrhu.

Exekučný súd zistil z Uznesenia krajského súdu v Košiciach č.k. 6K/89/2004-191 zo dňa 27.8.2012,
konkurz vyhlásený na majetok úpadcu - povinného bol zrušený z dôvodu, že jeho majetok nepostačuje
ani na úhradu výdavkov a odmeny správcu. Z odôvodnenia predmetného uznesenia vyplýva, že v
priebehu konkurzného konania nedošlo k speňaženiu žiadneho majetku úpadcu ani v siedmich kolách



ponukového konania a všetky veci zapísané do konkurznej podstaty boli na základe opatrenia súdu zo
dňa 1.8.2012 č.k. 6K/89/2004-187 so súhlasom schôdze veriteľov vylúčené z konkurznej podstaty.

Z vyššie uvedeného má súd za preukázané, že povinný je nemajetný, preto súd v zmysle vyššie
citovaného zákonného ustanovenia exekúciu zastavil.

Keďže súd rozhodol o zastavení exekúcie, je povinný rozhodnúť aj o trovách exekúcie.

Podľa § 200 ods. 2 Exekučného poriadku ak súd rozhodne o zastavení exekúcie, rozhodne o tom, kto
a v akej výške platí trovy exekúcie.

Podľa § 200 ods. 1 Exekučného poriadku trovami exekúcie sú odmena exekútora, náhrada hotových
výdavkov a náhrada za stratu času pri vykonaní exekúcie. Oprávnený a exekútor majú právo na náhradu
trov potrebných na účelné vymáhanie nároku.

Podľa § 199 Exekučného poriadku výšku odmeny exekútora, náhrady hotových výdavkov, náhrady za
stratu času, spôsob ich určenia a výšku primeraného preddavku na odmenu a na náhradu hotových
výdavkov exekútora (§196 a § 197 ods. 2) ustanoví ministerstvo po dohode s ministerstvom práce,
sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky všeobecne záväzným právnym predpisom.

Týmto predpisom je vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 288/1995 Z.z. o
odmenách a náhradách súdnych exekútorov (ďalej len „vyhláška“).

Podľa § 27a vyhlášky v exekučných konaniach začatých do 30.apríla 2008 patrí exekútorovi odmena
podľa doterajších predpisov.

Keďže predmetné exekučné konania sa začalo do 30.apríla 2008 (a to dňa 4.4.2005), súd rozhodoval
o trovách exekúcie podľa vyhlášky účinnej do 30.4.2008.

Súdny exekútor si uplatnil trovy exekúcie v celkovej výške 362,48 Eur pozostávajúce z odmeny podľa
počtu hodín účelne vynaložených na exekúciu spolu za 2 začaté hodiny (2x 6,64 Eur = 13,28 Eur, a to za
úkony: prijatie návrhu na vykonanie exekúcie, jeho preštudovanie a zaevidovanie - 30 min., spracovanie
upovedomenia o začatí exekúcie - 35 min.), z paušálnej sumy za jednotlivé úkony exekučnej činnosti a to
za 3 úkony po 3,32 Eur, z hotových výdavkov vo výške 13,31 Eur a z odmeny za zriadenie exekučného
záložného práva vo výške 265,52 Eur (8x 33,19 Eur). Súdny exekútor si ďalej uplatnil 20% daň z pridanej
hodnoty z odmeny a náhrady hotových výdavkov vo výške 60,41 Eur.

Podľa § 14 ods. 1 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 288/1995 Z.z. o odmenách a náhradách
súdnych exekútorov v znení účinnom do 30.4.2008 ak súdny exekútor je vylúčený z vykonávania
exekúcie alebo ak exekúciu súd zastaví, odmena súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti sa
určuje

a) podľa počtu hodín účelne vynaložených na exekúciu,

b) paušálnou sumou za jednotlivé úkony exekučnej činnosti.

Podľa § 14 ods. 2 vyhlášky základná hodinová sadzba podľa odseku 1 písm. a) je 6,64 Eur (200 Sk) za
každú aj začatú hodinu. Súdny exekútor je povinný vyhotoviť časovú špecifikáciu jednotlivých úkonov
exekučnej činnosti.



Podľa § 14 ods. 3 vyhlášky paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti je 3,32 Eur
(100 Sk).

Podľa § 15 ods. 1 citovanej vyhlášky, paušálnou sumou sa odmeňujú tieto úkony exekučnej činnosti:
a) získanie poverenia na vykonanie exekúcie, b) doručenie príkazu na začatie exekúcie, c) doručenie
upovedomenia o začatí exekúcie, d) doručenie exekučného príkazu, e) doručenie upovedomenia o
spôsobe exekúcie, f) doručenie rozhodnutia súdu vydaného v exekučnom konaní, g) každé zisťovanie
bydliska povinného, h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného, i) každé zisťovanie účtu povinného,
j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného.

Súd preskúmal predložené vyúčtovanie trov exekúcie a zistil, že nie je v súlade s § 14 a § 15 vyhlášky
č.288/1995 Z.z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov v znení platnom do 30.4.2008 a zistil,
že nie je v súlade s citovanou vyhláškou. V ustanovení § 15 ods. 1 vyhlášky sú taxatívne vymenované
úkony exekučnej činnosti, ktoré sa odmeňujú paušálnou sumou. Úkony exekučnej činnosti vymenované
v tomto ustanovení vyňal zákonodarca z časového spôsobu odmeňovania úkonov. Z toho vyplýva, že
je vylúčená kumulácia odmeny za úkony uvedené v § 15 ods. 1 vyhlášky paušálnou sumou podľa § 14
ods. 3 vyhlášky / znenie účinné do 30.4.2008 / a odmenou podľa § 14 ods. 2 vyhlášky, a to aj v prípade,
že sú inak označené..

Súd preto poukazujúc na vyššie uvedenú skutočnosť nepriznal súdnemu exekútorovi časovú odmenu za
vyúčtovaný úkon - prijatie návrhu na vykonanie exekúcie, jeho preštudovanie a zaevidovanie, nakoľko
úkon exekučnej činnosti - získanie poverenia na vykonanie exekúcie odmeňovaný podľa § 15 ods. 1
písm. a) vyhlášky paušálnou sumou - v sebe nesporne zahŕňa aj samotné preštudovanie, spracovanie
a zaregistrovanie návrhu. Okrem toho zaregistrovanie návrhu súd považuje za administratívnu prácu
vykonanú v súvislosti s exekučnou činnosťou, ktorej náhrada je v zmysle § 25 vyhlášky už zahrnutá v
odmene súdneho exekútora. Z rovnakého dôvodu súd nepriznal exekútorovi ani časovú odmenu za úkon
vyúčtované ako spracovanie upovedomenia o začatí exekúcie. Tento úkon je odmeňovaný paušálne
ako doručenie upovedomenia o začatí exekúcie podľa § 15 ods. 1 písm. c) vyhlášky.

Súd teda nepriznal súdnemu exekútorovi odmenu podľa počtu hodín účelne vynaložených na exekúciu.
K exekútorom predloženej časovej špecifikácii úkonov exekučnej činnosti súd ešte poznamenáva, že
z logického a gramatického výkladu ustanovenia § 14 ods. 1 písm. a) vyhlášky vyplýva, že pri výpočte
odmeny sa má zohľadniť počet účelne vynaložených hodín na exekúciu a nie počet jednotlivých úkonov.
Rozhodujúce je časové hľadisko úkonov, teda čas reálne potrebný na ich vykonanie. Bez relevancie je
početnosť úkonov. Preto časy trvania jednotlivých úkonov exekučnej činnosti je potrebné sčítavať, čo
súdny exekútor neurobil.

Súd priznal súdnemu exekútorovi paušálnu odmenu za jednotlivé úkony exekučnej činnosti podľa § 14
ods. 1 písm. b), ods. 3 a § 15 ods. 1 písm. a), c) a j) vyhlášky a to za 3 úkony exekučnej činnosti v
súlade s vyúčtovaním súdneho exekútora, konkrétne za tieto úkony: 1x získanie poverenia, 1x doručenie
upovedomenia o začatí exekúcie, 1 x zisťovanie majetku povinného cez správu katastra. Paušálna
odmena exekútora za uvedené 3 úkony exekučnej činnosti predstavuje sumu 9,96 Eur (3,32 Eur x 3).

Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky súdnemu exekútorovi patrí popri odmene aj náhrada hotových výdavkov
účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti; táto náhrada zahŕňa najmä
cestovné náhrady, poštovné a telekomunikačné výdavky, znalecké náhrady a poplatky.

Súd priznal súdnemu exekútorovi náhradu hotových výdavkov podľa § 22 ods. 1 vyhlášky v celkovej
výške 11,91 Eur, pozostávajúcich z poštovného, tak ako ich mal zistené z exekútorského spisu č. EX
913/05 (1x doručovanie doporučene po 1,03 Eur a 8x doručovanie doporučene do vlastných rúk po 1,36
Eur). Súd nepriznal náhradu za budúce poštovné vo výške 1,40 Eur.



Ďalej si súdny exekútor uplatnil odmenu podľa § 3 vyhlášky za zriadenie exekučného záložného práva
v celkovej výške 265,52 Eur (8x 33,19 Eur).

Podľa § 6 vyhlášky odmena za zriadenie exekučného záložného práva na nehnuteľnosti je 33,19 Eura
za každú takto zexekvovanú nehnuteľnosť.

Súd exekútorovi odmenu za zriadenie exekučného záložného práva na nehnuteľnosti nepriznal, pretože
ak dôjde k zastaveniu exekúcie podľa § 57 Exekučného poriadku, neprichádza možnosť určenia odmeny
exekútora iným spôsobom, ako je uvedený v § 14 ods. 1 vyhlášky, teda podľa počtu hodín účelne
vynaložených na exekúciu a paušálnou sumou za jednotlivé úkony exekučnej činnosti (pozri rozsudok
Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp.zn. 3 M Cdo 16/2005).

Súd teda priznal súdnemu exekútorovi nevyhnutné trovy exekúcie v celkovej výške 21,87 Eur (9,96 Eur
odmena + 11,91 Eur poštovné), a keďže je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty, patrí mu v
zmysle § 196 Exekučného poriadku 20% - né zvýšenie odmeny a priznaných náhrad (t.j. o 4,37 Eur).

Podľa § 203 ods. 2 Exekučného poriadku ak sa exekúcia zastaví z dôvodu, že majetok povinného nestačí
ani na úhradu trov exekúcie, znáša ich oprávnený.

Súd teda priznal súdnemu exekútorovi celkové trovy exekúcie vo výške 26,24 Eur, na ktorých náhradu
v zmysle § 203 ods. 2 Exekučného poriadku, keďže súd zastavil exekúciu z dôvodu podľa § 57 ods. 1
písm. h) Exekučného poriadku, teda že majetok povinného nestačí ani na úhradu trov exekúcie, zaviazal
oprávneného.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu je možné podať odvolanie v lehote 15 dní odo dňa jeho doručenia na Krajský
súd v Košiciach cestou tunajšieho súdu.

V odvolaní sa má popri všeobecných náležitostiach /ktorému súdu je určené, kto ho robí, ktorej veci sa
týka, čo sa sleduje, musí byť datované a podpísané/ uviesť, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v akom
rozsahu sa napáda, v čom sa toto rozhodnutie alebo postup súdu považuje za nesprávny a čoho sa
odvolateľ domáha /§205 ods. 1 O.s.p./.