Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 0Er/1629/2000 zo dňa 19.01.2021

Druh
Uznesenie
Dátum
19.01.2021
Oblasť
Občianske právo
Podoblasť
Exekúcia a výkon rozhodnutí
Povaha rozhodnutia
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Odporca
31737994
Zástupca navrhovateľa
00151866
Spisová značka
0Er/1629/2000
Identifikačné číslo spisu
7120205866
ECLI
ECLI:SK:OSKE1:2021:7120205866.2
Súd
Okresný súd Košice I
Sudca
JUDr. Ing. Tatiana Pavlovová
Odkazované predpisy


Text


Súd: Okresný súd Košice I
Spisová značka: 0Er/1629/2000
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7120205866
Dátum vydania rozhodnutia: 20. 01. 2021
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Ing. Tatiana Pavlovová
ECLI: ECLI:SK:OSKE1:2021:7120205866.2

Uznesenie
Okresný súd Košice I. v právnej veci vykonania exekúcie v prospech oprávneného: Slovenská republika,
zastúpená Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, Pribinova 2, Bratislava, IČO: 00 151 866, proti
povinnému: EKOMS, s.r.o., Štefánikova 2, 040 01 Košice, IČO: 31 737 994, o vymoženie 99,58 EUR
a trov exekúcie, vedenej pred súdnym exekútorom: JUDr. Michal Mazúr, Exekútorsky úrad so sídlom
Štúrova 17, 040 01 Košice, o námietkach oprávneného proti Upovedomeniu o zastavení starej exekúcie,
vydaného súdnym exekútorom dňa 27.3.2020 pod č. EX 148/2000, takto

r o z h o d o l :

Námietky oprávneného proti Upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, vydaného súdnym exekútorom
dňa 27.3.2020 pod č. EX 148/2000 odmieta.

o d ô v o d n e n i e :

1. Na základe návrhu oprávneného na vykonanie exekúcie doručeného súdnemu exekútorovi dňa
22.2.2000 a poverenia na vykonanie exekúcie č. XXXX XXXXXX* vydaného Okresným súdom Košice I
dňa 14.3.2000 bol vykonaním exekúcie poverený súdny exekútor JUDr. Michal Mazúr. Prvotné poverenie
na vykonanie exekúcie bolo súdnemu exekútorovi doručené dňa 3.4.2000.

2. Rozhodnutím Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. SLV-PS-1120/2012 zo dňa 12. 12. 2012,
došlo dňa 31. 12. 2012 k zrušeniu niektorých rozpočtových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti
Ministerstva vrátane Krajského úradu v Košiciach, čím v súlade s ust. § 21 ods. 13 posledná veta
zák. č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov, prešli jeho práva a povinnosti dňom zrušenia na jeho zriaďovateľa
- Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky. Týmto dňom došlo k zmene zastupovania oprávneného v
predmetnej exekúcii, a to z pôvodného zástupcu (Krajský úrad v Košiciach) na Ministerstvo vnútra
Slovenskej republiky.

3. Okresnému súdu Košice I boli dňa 28.4.2020 doručené námietky oprávneného proti upovedomeniu
o zastavení starej exekúcie. Upovedomenie o zastavení exekúcie bolo oprávnenému doručené dňa
30.3.2020.

4. Oprávnený v námietkach citoval ustanovenie § 243d ods. 3 zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych
exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov, bol
súdny exekútor povinný do 30. júna 2016 vykonať zápis všetkých právoplatne neskončených exekúcií,
v ktorých mu súd vydal poverenie na vykonanie exekúcie do Centrálneho registra exekúcií. Oprávnený
vzhľadom na uvedené, s dôrazom na ochranu práv a oprávnených záujmov Slovenskej republiky -
Ministerstva vnútra SR ako oprávneného, považujeme za nevyhnutné preukázať včasnosť zápisu starej
exekúcie do Centrálneho registra exekúcií. V zmysle ustanovenia § 6 ods. 4 zákona č. 233/2019 Z.
z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ide o jeden
z taxatívne vymedzených prípadov, kedy súdny exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov. Z
formulácie predmetného ustanovenia jednoznačne vyplýva, že možno iniciovať spor o nároku, ktorý



je spochybniteľný na rozdiel od výšky paušálnych trov, ktorá je určená zákonom. S prihliadnutím na
znenie zákona, možno výkladom dospieť k jednoznačnému záveru, že oprávnenému prináleží podať
opravný prostriedok vo forme námietok proti samotnému nároku na paušálne trovy, a to v prípade, ak
súdny exekútor vydá upovedomenie o zastavení starej exekúcie v rozpore so Zákonom. V prípade, ak
by vznik nároku na náhradu paušálnych trov exekúcie podľa súdu nebolo možné spochybniť námietkami
proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, oprávnený by nemal inú možnosť ako rozporovať
splnenie zákonných podmienok v zmysle ustanovenia § 6 ods. 4 Zákona, t.j. preukázanie či exekútorovi
vznikol nárok na náhradu paušálnych trov exekúcie. Oprávnený ďalej v tejto súvislosti pripomína, že
podľa ustanovenia § 6 ods. 4 zákona je upovedomenie o zastavení starej exekúcie s výzvou na úhradu
paušálnych trov exekučný titulom. Ak sa preto oprávnený domnieva, že exekútorovi nevznikol nárok
na náhradu paušálnych trov exekúcie, musí byť táto skutočnosť preskúmateľná súdom ešte predtým,
než dôjde k ukončeniu exekučného konania, nakoľko pri vymáhaní nároku na náhradu paušálnych
trov exekúcie zo strany súdneho exekútora v exekučnom konaní už nebude maž oprávnený priestor
na spochybňovanie existencie nároku na tieto trovy, vzhľadom na povahu vykonávacieho konania, v
ktorom sa základ vymáhaného nároku už nedokazuje. Napriek zneniu ustanovenia § 7 ods. 1 druhá
veta zákona sú námietky proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie čo do preukázania vzniku
nároku na náhradu paušálnych trov súdneho exekútora jediným procesne prípustným spôsobom ako
môže oprávnený spochybniť uplatnený nárok exekútora na náhradu paušálnych trov. Oprávnený žiada
súd, aby uložil súdnemu exekútorovi povinnosť hodnoverne preukázať zápis predmetnej exekúcie do
Centrálneho registra exekúcií v lehote do 30.06.2016 a v prípade, ak by súd dospel k záveru, že došlo
k porušeniu zákonnej povinnosti súdneho exekútora, aby súd zrušil upovedomenie o zastavení starej
exekúcie v časti náhrady paušálnych trov a určil, že súdny exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych
trov exekúcie.

5. Súdny exekútor v písomnom vyjadrení k námietkam oprávneného uviedol, že vzhľadom na obsah
podaných námietok proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, tieto pokladá za nedôvodné a
navrhuje ich zamietnuť.

6. Podľa ustanovenia § 243h ods. 1 veta prvá zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a
exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, ak
tento zákon v § 243i až 243k neustanovuje inak, exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 sa
dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

7. Podľa ustanovenia § 1 ods. 1 zák. č. 233/2019 Z. z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o
zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ,,ZoUNEK“), tento zákon upravuje postup ukončenia
exekučných konaní začatých pred 1. aprílom 2017 a vedených podľa predpisov účinných do 31. marca
2017 (ďalej len "exekučné konanie") a osobitosti postupu pri podaní opätovného návrhu na vykonanie
exekúcie (ďalej len "opätovný návrh").

8. Podľa ustanovenia § 1 ods. 2 ZoUNEK, na účely tohto zákona sa starou exekúciou rozumie exekúcia
začatá pred 1. aprílom 2017 a vedená podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

9. Podľa ustanovenia § 2 ods. 1 ZoUNEK, stará exekúcia sa týmto zákonom zastavuje, ak a) uplynula
rozhodná doba a nejde o starú exekúciu podľa odseku 2, b) oprávnený alebo povinný zanikol bez
právneho nástupcu alebo dedičské konanie po oprávnenom alebo povinnom bolo zastavené z dôvodu,
že nezanechal žiadny majetok alebo zanechal len majetok nepatrnej hodnoty, c) zastavenie starej
exekúcie navrhol oprávnený alebo d) dôvod na zastavenie starej exekúcie vyplýva z osobitného predpisu
upravujúceho konkurzné konanie; na tento účel platí, že stará exekúcia sa zastavila vznikom dôvodu
na jej zastavenie.

10. Podľa ustanovenia § 2 ods. 2 ZoUNEK, stará exekúcia sa podľa odseku 1 písm. a) nezastavuje,
ak ide o a) vymoženie pohľadávky na výživnom, b) uspokojenie práva na nepeňažné plnenie, vrátane
uspokojenia práva na peňažné plnenie, ak sú vymáhané v tom istom exekučnom konaní, c) vymoženie
pohľadávky vzniknutej pri realizácii spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie
financovaných z fondov Európskej únie podľa osobitného predpisu, d) vymoženie plnenia priznaného
rozhodnutím inštitúcie, orgánu, úradu a agentúry Európskej únie, e) vymoženie plnenia priznaného
rozhodnutím správneho orgánu vo veci porušenia pravidiel hospodárskej súťaže podľa osobitného
predpisu, f) starú exekúciu, v ktorej bol v posledných 18 mesiacoch predo dňom, keď sa má stará



exekúcia podľa tohto zákona zastaviť, dosiahnutý výťažok spolu aspoň vo výške 15 eur, g) starú
exekúciu, v ktorej je povinným ten, koho majetkové pomery ako dlžníka nemožno usporiadať podľa
osobitného predpisu upravujúceho konkurzné konanie.

11. Podľa ustanovenia § 3 ods. 1 ZoUNEK, rozhodnou dobou je doba piatich rokov. Rozhodná doba
plynie odo dňa doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi (ďalej len
"exekútor"), ak § 4 neustanovuje inak; na zmenu exekútora sa neprihliada.

12. Podľa ustanovenia § 5 ods. 1 ZoUNEK, ak sa stará exekúcia zastavila, exekútor vyhotoví
upovedomenie o zastavení starej exekúcie, ktorého vzor zverejní Slovenská komora exekútorov
po dohode s Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") na svojom
webovom sídle v strojovo čitateľnom elektronickom formáte.

13. Podľa ustanovenia § 5 ods. 2 ZoUNEK, upovedomenie o zastavení starej exekúcie obsahuje a)
označenie oprávneného a povinného, b) spisovú značku exekútora a spisovú značku súdu, c) dátum
doručenia prvotného poverenia na vykonanie starej exekúcie exekútorovi, d) zákonné ustanovenie,
podľa ktorého došlo k zastaveniu starej exekúcie, slovné vyjadrenie dôvodu zastavenia starej exekúcie a
stručný opis skutočností, ktoré zastavenie starej exekúcie odôvodňujú, e) výšku vymoženej pohľadávky
oprávneného a výšku vymožených trov oprávneného, f) výšku vymožených trov exekútora v členení
na odmenu exekútora, náhradu hotových výdavkov, náhradu za stratu času a daň z pridanej hodnoty,
ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty; ustanovenia o konečnom vyúčtovaní sa nepoužijú,
g) výzvu na úhradu paušálnych trov starej exekúcie exekútora vzniknutých v súvislosti so zastavením
starej exekúcie podľa tohto zákona (ďalej len "paušálne trovy"), ak exekútor paušálne trovy uplatňuje,
h) poučenie oprávneného o možnosti a o lehote na podanie námietok proti upovedomeniu o zastavení
starej exekúcie a poučenie o vykonateľnosti podľa § 6 ods. 3.

14. Podľa ustanovenia § 5 ods. 3 ZoUNEK, upovedomenie o zastavení starej exekúcie zašle exekútor
oprávnenému najneskôr do 120 dní od zastavenia starej exekúcie podľa tohto zákona. Ak ide o starú
exekúciu, ktorá sa zastavuje ku dňu účinnosti tohto zákona, upovedomenie o zastavení starej exekúcie
zašle exekútor oprávnenému do 180 dní od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.

15. Podľa ustanovenia § 6 ods. 1 ZoUNEK, trovy starej exekúcie exekútora pozostávajú z trov exekútora,
ktoré si pred zastavením starej exekúcie z prijatého alebo vymoženého plnenia oprávnene ponechal, a
paušálnych trov vo výške 35 eur; ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty, zvyšuje sa výška
paušálnych trov o daň z pridanej hodnoty, ktorú je exekútor povinný platiť podľa osobitného predpisu.
Na úhradu iných trov starej exekúcie, ako trov uvedených v prvej vete, nemá exekútor nárok.

16. Podľa ustanovenia § 6 ods. 2 ZoUNEK, paušálne trovy znáša oprávnený. Exekútor vyzve
oprávneného na zaplatenie paušálnych trov v upovedomení o zastavení starej exekúcie, ak exekútor
paušálne trovy uplatňuje.

17. Podľa ustanovenia § 6 ods. 3 ZoUNEK, upovedomenie o zastavení starej exekúcie s výzvou na
úhradu paušálnych trov, na základe ktorej neboli paušálne trovy uhradené do 60 dní od ukončenia
exekučného konania, je exekučným titulom. Potvrdenie o vykonateľnosti sa nevyžaduje.

18. Podľa ustanovenia § 6 ods. 4 ZoUNEK, exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov, ak a)
oprávnenému zaslal upovedomenie o zastavení exekúcie po uplynutí lehoty podľa § 5 ods. 3 alebo b)
ide o starú exekúciu, ktorá nebola zapísaná v centrálnom registri exekúcií.

19. Podľa ustanovenia § 7 ods. 1 ZoUNEK, proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, ktoré bolo
vydané v rozpore s týmto zákonom, môže oprávnený podať do 30 dní od jeho doručenia u exekútora
námietky. Námietky proti paušálnym trovám nie sú prípustné.

20. Podľa ustanovenia § 7 ods. 2 ZoUNEK, námietky spolu s upovedomením o zastavení starej exekúcie
predloží exekútor do 30 dní súdu. Ak námietky neboli podané, exekútor do 30 dní od uplynutia lehoty
na podanie námietok doručí súdu upovedomenie o zastavení starej exekúcie.



21. Podľa ustanovenia § 7 ods. 3 ZoUNEK, súd dôvodným námietkam vyhovie tak, že uznesením
upovedomenie o zastavení starej exekúcie zruší. Oneskorené alebo neprípustné námietky súd
uznesením odmietne. Nedôvodné námietky súd uznesením zamietne. Rozhodnutie o námietkach súd
doručí oprávnenému a exekútorovi.

22. Súd v predmetnej exekučnej veci zistil, že exekučné konanie sa začalo dňa 22.2.2000 kedy bol
doručený súdnemu exekútorovi návrh oprávneného na vykonanie exekúcie a že prvotné poverenie
bolo súdnemu exekútorovi doručené dňa 3.4.2000. Súdny exekútor vydal Upovedomenie o zastavení
starej exekúcie a výzvu na úhradu trov starej exekúcie dňa 27.3.2020 pod č. EX 148/2000, v ktorom
uviedol dôvod zastavenia starej exekúcie, ktorým je uplynutie rozhodnej doby piatich rokov od doručenia
prvotného poverenia a súčasne vyzval oprávneného, aby do 60 dní od ukončenia exekučného konania
zaplatil trovy starej exekúcie vo výške 42,- EUR, ktoré pozostávajú z paušálnych trov 35,- EUR a dane
z pridanej hodnoty z paušálnych trov 7,- EUR a to na účet súdneho exekútora.

23. Vychádzajúc zo znenia citovaného ustanovenia § 7 ods. 1 posledná veta ZoUNEK je nesporné,
že námietky proti paušálnym trovám nie sú prípustné. Zákonodarca pritom bližšie nešpecifikuje, či sa
neprípustnosť podania námietok týka len výšky paušálnych trov alebo aj nároku na ich náhradu. Z
odôvodnenia námietok oprávneného vyplýva, že pokiaľ ide o výšku paušálnych trov tá je podľa jeho
názoru nespochybniteľná, a preto neprípustnosť námietok v tomto prípade nie je sporná. Spornosť podľa
oprávneného je daná pokiaľ ide o námietky proti nároku na paušálne trovy, kde podľa jeho názoru
samotné znenie zákona pripúšťa možnosť podania námietok proti nároku na paušálne trovy, keďže môže
nastať situácia predpokladaná v ustanovení § 6 ods. 4 ZoUNEK.

24. V zmysle ustanovenia § 7 ods. 1 veta prvá ZoUNEK, v námietkach môže oprávnený namietať len
to, že exekútor vydal upovedomenie o zastavení starej exekúcie v rozpore so zákonom, pričom rozpor
by mal spočívať v tom, že k zastaveniu starej exekúcie nedošlo, a teda že buď nejde o starú exekúciu
v zmysle ustanovenia§ 2 ods. 1 ZoUNEK, alebo existujú skutočnosti, ktoré bránia zastaveniu starej
exekúcie.

25. Z obsahu podaných námietok oprávneného nevyplýva, že by namietal správnosť a zákonnosť
vydania upovedomenia o zastavení starej exekúcie, ale namietal iba to, že tu existujú okolnosti podľa
ustanovenia§ 6 ods. 4 písm. b) ZoUNEK, pre ktoré exekútorovi nevznikol nárok na náhradu paušálnych
trov exekúcie.

26. Zákonodarca v citovanom zákone výslovne ustanovil, že námietky proti paušálnym trovám prípustné
nie sú. To platí rovnako o základe ako aj o výške paušálnych trov. Ak by totiž zákonodarca mal úmysel
uzákoniť neprípustnosť námietok len proti výške paušálnych trov alebo len proti nároku na ich náhradu,
výslovne by tak ustanovil. V procese ukončenia starých exekúcii ZoUNEK jednoznačne upravuje
paušálnu výšku trov exekúcie, subjekt, ktorý je povinný ich zaplatiť a okolnosti, za ktorých exekútorovi
paušálna náhrada trov zastavenej starej exekúcie nepatrí. Z uvedeného je preto zrejmé, že následne
pre rozhodovanie súdu o námietkach oprávneného proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie je
absolútne bez právneho významu, či exekúcia bola zapísaná v centrálnom registri exekúcii, kedy v tomto
registri bola zapísaná a či vôbec zapísaná bola.

27. Z ustanovenia § 6 ods. 3 ZoUNEK vyplýva, že upovedomenie o zastavení starej exekúcie s
výzvou na úhradu paušálnych trov, na základe ktorej neboli paušálne trovy uhradené do 60 dní
od ukončenia exekučného konania, je exekučným titulom pričom potvrdenie o vykonateľnosti sa
nevyžaduje. Vzhľadom na to, že podľa § 7 ods. 1 ZoUNEK nie sú námietky proti paušálnym trovám
prípustné, a to bez akejkoľvek výnimky, tak v prípade spornosti na ich nárok, určenie či exekútorovi
vzniklo resp. nevzniklo právo na paušálne trovy, by posúdenie týchto otázok bolo v plnej miere v
kompetencii príslušného exekučného súdu v prípade, ak by na základe vyššie uvedeného exekučného
titulu súdny exekútor si uplatnil svoje právo na paušálne trovy.

28. Vzhľadom k tomu, že námietky oprávneného smerujú proti paušálnym trovám, súd v súlade s
ustanovením § 7 ods. 3 ZoUNEK jeho námietky ako neprípustné odmietol.



Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu je prípustná sťažnosť, ktorú je potrebné podať v lehote 15 dní odo dňa jeho
doručenia na Okresný súd Košice I, písomne.

V sťažnosti sa má popri všeobecných náležitostiach podľa § 243 C. s. p. uviesť, proti ktorému uzneseniu
smeruje, v čom sa postup alebo uznesenie súdu považuje za nesprávne a čoho sa sťažovateľ domáha.

Rozsah, v akom sa uznesenie napáda môže sťažovateľ rozšíriť len do uplynutia lehoty na podanie
sťažnosti. (§ 244 C. s. p.).