Prehľad o organizácii


Súdne rozhodnutia pod spisovou značkou 7Er/924/2013 zo dňa 06.09.2020

Druh
Uznesenie
Dátum
06.09.2020
Oblasť
Podoblasť
Iné
Povaha rozhodnutia
Iná povaha rozhodnutia
Navrhovateľ
35776005
Odporca
36052159
Spisová značka
7Er/924/2013
Identifikačné číslo spisu
6613220253
ECLI
ECLI:SK:OSLC:2020:6613220253.2
Súd
Okresný súd Lučenec
Sudca
JUDr. Iveta Vaculčiaková


Text


Súd: Okresný súd Lučenec
Spisová značka: 7Er/924/2013
Identifikačné číslo súdneho spisu: 6613220253
Dátum vydania rozhodnutia: 07. 09. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Iveta Vaculčiaková
ECLI: ECLI:SK:OSLC:2020:6613220253.2

Uznesenie
Okresný súd Lučenec v exekučnej veci oprávneného: Slovenská konsolidačná, a.s., IČO: 35 776 005,
so sídlom Cintorínska 21, 814 99 Bratislava proti povinnému: DOMINANT European Encouraging Net
Company, s.r.o., IČO: 36052159, so sídlom Jiráskova 12, 984 01 Lučenec vedenej súdnym exekútorom
Mgr. Jozefom Deákom, Exekútorský úrad Banská Bystrica so sídlom Horná 23, 974 01 Banská Bystrica
pod sp.zn. EX 5854/13, o vymoženie 412,80 Eur s príslušenstvom, o námietkach oprávneného proti
upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, takto

r o z h o d o l :

Námietky oprávneného proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie z a m i e t a .

o d ô v o d n e n i e :

1. Na základe návrhu oprávneného na vykonanie exekúcie a žiadosti súdneho exekútora o udelenie
poverenia, dňa 11.11.2013 vydal súd poverenie, ktorým poveril súdneho exekútora vykonaním exekúcie.

2. Súdny exekútor predložil súdu na rozhodnutie námietky oprávneného proti upovedomeniu o zastavení
starej exekúcie, vydaného v zmysle § 7 zákona č. 233/2019 Z.z. o ukončení niektorých exekučných
konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoUNEK“), v ktorých oprávnený uviedol,
že námietky proti paušálnym trovám sú podľa ZoUNEK neprípustné, ale len pokiaľ ide o ich výšku,
ktorá je nespochybniteľná, nie pokiaľ ide o samotný nárok na náhradu paušálnych trov. Oprávnený je
toho názoru, že v predmetnej exekúcii súdnemu exekútorovi nevznikol nárok na náhradu paušálnych
trov, nakoľko ide o starú exekúciu, ktorá nie je zapísaná v Centrálnom registri exekúcii (ďalej len
„CRE“) tak, ako to predpokladá Exekučný poriadok a zákon č. 233/2019 Z. z. pre splnenie podmienky
na priznanie tohto nároku, teda v zákonom stanovenej lehote. Odkázal na § 6 ods. 4 ZoUNEK, §
211a a § 243d ods. 3 Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.03.2017 a § 1 ods. 1 vyhlášky
Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 355/2014 Z.z. o centrálnom registri exekúcií, v zmysle
ktorých mal súdny exekútor zapísať predmetnú exekúciu v centrálnom registri exekúcií do 30. júna
2016. Ďalej oprávnený uviedol, že ako právnická osoba so 100 % majetkovou účasťou štátu, ktorej
výlučným predmetom činnosti je konsolidácia pohľadávok štátu v zmysle zákona č. 374/2014 Z. z. o
pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov, má v súlade s § 211a ods. 5 Exekučného
poriadku bezplatný prístup do CRE, avšak tento prístup do registra je obmedzený a to tak, že je možné
vykonať lustráciu len ku dňu nahliadnutiu do registra, nie spätne. Aj napriek jeho žiadosti, mu Slovenská
komora exekútorov údaj ku ktorému dňu bola exekúcia zapísaná v CRE neposkytla. Vzhľadom na
uvedené oprávnený považuje z hľadiska práv a oprávnených záujmov oprávneného ako aj dodržania
zákonnosti postupu podľa zákona č. 233/2019 Z. z. za nevyhnutné preukázať splnenie podmienky
včasnej evidencie starej exekúcie v CRE zo strany súdneho exekútora. V prípade jej nesplnenia nie je
možné pripustiť priznanie súdnym exekútorom uplatnených paušálnych trov. Uvedené zároveň podľa
oprávneného zakladá nezákonnosť upovedomenia o zastavení starej exekúcie v zmysle § 5 ods. 2
zákona č. 233/2019 Z.z. a jeho nepreskúmateľnosť v časti nároku súdneho exekútora na paušálne trovy.
Z uvedených dôvodov navrhuje, aby súd napadnuté upovedomenie o zastavení starej exekúcie zrušil v
celom rozsahu a určil, že súdnemu exekútorovi nevznikol nárok na náhradu paušálnych trov.



3. Súdny exekútor spolu s podanými námietkami predložil súdu Indikatívnu informáciu z Centrálneho
registra exekúcií.

4. Podľa § 243h ods. 1 veta prvá zák. č. 233/1995 Z.z. Exekučného poriadku v platnom znení, ak tento
zákon v § 243i až 243k neustanovuje inak, exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 sa dokončia
podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

5. Podľa § 1 zákona č. 233/2019 Z.z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (ďalej len „ZoUNEK“), tento zákon upravuje postup ukončenia exekučných konaní
začatých pred 1. aprílom 2017 a vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017 (ďalej len
"exekučné konanie") a osobitosti postupu pri podaní opätovného návrhu na vykonanie exekúcie (ďalej
len "opätovný návrh").

6. Podľa § 2 ods. 1 ZoUNEK stará exekúcia sa týmto zákonom zastavuje, ak a) uplynula rozhodná doba
a nejde o starú exekúciu podľa odseku 2, b) oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu
alebo dedičské konanie po oprávnenom alebo povinnom bolo zastavené z dôvodu, že nezanechal žiadny
majetok alebo zanechal len majetok nepatrnej hodnoty, c) zastavenie starej exekúcie navrhol oprávnený
alebo d) dôvod na zastavenie starej exekúcie vyplýva z osobitného predpisu upravujúceho konkurzné
konanie;1) na tento účel platí, že stará exekúcia sa zastavila vznikom dôvodu na jej zastavenie.

7. Podľa § 5 ods.1 ZoUNEK ak sa stará exekúcia zastavila, exekútor vyhotoví upovedomenie o zastavení
starej exekúcie, ktorého vzor zverejní Slovenská komora exekútorov po dohode s Ministerstvom
spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") na svojom webovom sídle v strojovo
čitateľnom elektronickom formáte.

8. Podľa § 5 ods. 2 ZoUNEK upovedomenie o zastavení starej exekúcie obsahuje a) označenie
oprávneného a povinného, b) spisovú značku exekútora a spisovú značku súdu, c) dátum doručenia
prvotného poverenia na vykonanie starej exekúcie exekútorovi, d) zákonné ustanovenie, podľa ktorého
došlo k zastaveniu starej exekúcie, slovné vyjadrenie dôvodu zastavenia starej exekúcie a stručný opis
skutočností, ktoré zastavenie starej exekúcie odôvodňujú, e) výšku vymoženej pohľadávky oprávneného
a výšku vymožených trov oprávneného, f) výšku vymožených trov exekútora v členení na odmenu
exekútora, náhradu hotových výdavkov, náhradu za stratu času a daň z pridanej hodnoty, ak je exekútor
platiteľom dane z pridanej hodnoty; ustanovenia o konečnom vyúčtovaní sa nepoužijú, g) výzvu na
úhradu paušálnych trov starej exekúcie exekútora vzniknutých v súvislosti so zastavením starej exekúcie
podľa tohto zákona (ďalej len "paušálne trovy"), ak exekútor paušálne trovy uplatňuje, h) poučenie
oprávneného o možnosti a o lehote na podanie námietok proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie
a poučenie o vykonateľnosti podľa § 6 ods. 3.

9. Podľa § 6 ods. 1 ZoUNEK trovy starej exekúcie exekútora pozostávajú z trov exekútora, ktoré si pred
zastavením starej exekúcie z prijatého alebo vymoženého plnenia oprávnene ponechal, a paušálnych
trov vo výške 35 eur; ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty, zvyšuje sa výška paušálnych
trov o daň z pridanej hodnoty, ktorú je exekútor povinný platiť podľa osobitného predpisu. Na úhradu
iných trov starej exekúcie, ako trov uvedených v prvej vete, nemá exekútor nárok.

10. Podľa § 6 ods. 2 ZoUNEK paušálne trovy znáša oprávnený. Exekútor vyzve oprávneného na
zaplatenie paušálnych trov v upovedomení o zastavení starej exekúcie, ak exekútor paušálne trovy
uplatňuje.

11. Podľa § 6 ods. 4 ZoUNEK exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov, ak a) oprávnenému
zaslal upovedomenie o zastavení exekúcie po uplynutí lehoty podľa § 5 ods. 3 alebo b) ide o starú
exekúciu, ktorá nebola zapísaná v centrálnom registri exekúcií.

12. Podľa § 7 ZoUNEK proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, ktoré bolo vydané v rozpore
s týmto zákonom, môže oprávnený podať do 30 dní od jeho doručenia u exekútora námietky. Námietky
proti paušálnym trovám nie sú prípustné. Námietky spolu s upovedomením o zastavení starej exekúcie
predloží exekútor do 30 dní súdu. Ak námietky neboli podané, exekútor do 30 dní od uplynutia
lehoty na podanie námietok doručí súdu upovedomenie o zastavení starej exekúcie. Súd dôvodným



námietkam vyhovie tak, že uznesením upovedomenie o zastavení starej exekúcie zruší. Oneskorené
alebo neprípustné námietky súd uznesením odmietne. Nedôvodné námietky súd uznesením zamietne.
Rozhodnutie o námietkach súd doručí oprávnenému a exekútorovi.

13. V Dôvodovej správe k zákonu č. 233/2019 Z.z. sa uvádza, že strata nároku exekútora na paušálne
trovy je dôsledkom nezapísania starej exekúcie do CRE podľa ustanovení Exekučného poriadku
účinného do 31.3.2017. Z gramatického výkladu ustanovenia § 6 ods. 4 písm. b) citovaného zákona
má súd za to, že podstatným znakom nepriznania trov starej exekúcie je skutočnosť, že stará exekúcia
nebola zapísaná v CRE, pričom pre nepriznanie trov starej exekúcie nie je rozhodujúca „včasnosť“ jeho
zápisu. Z výpisu v CRE súd zistil, že predmetná exekúcia bola v centrálnom registri exekúcií riadne
zapísaná. Túto skutočnosť oprávnený v námietkach nerozporuje, poukazuje len na to, že lustráciu zápisu
nemôže vykonať spätne, a teda nie je zrejmé či zápis exekúcie v centrálnom registri bol vykonaný v
súlade s ustanovením § 243d ods. 3 Exekučného poriadku, t.j. do 30.06.2016. V ustanovení § 211a ods.
1 Exekučného poriadku je taxatívne uvedené, aké údaje sa o každej právoplatne neskončenej exekúcii
do registra zapisujú. Podľa tohto stanovenia sa deň zápisu exekúcie do registra exekúcii nezapisuje.
Nakoľko ustanovenie § 5 ods. 2 zákona č. 233/2019 Z. z. nevyžaduje v upovedomení o zastavení starej
exekúcie preukázanie splnenia podmienky včasnej evidencie starej exekúcie v CRE, táto skutočnosť
nespôsobuje nezákonnosť a nepreskúmateľnosť upovedomenia v časti nároku súdneho exekútora na
paušálne trovy.

14. V rámci rozhodovania o námietkach oprávneného proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie
súd preskúmaním podaných námietok oprávneného, ako aj upovedomenia o zastavení starej exekúcie
a výpisu z CRE dospel k záveru, že námietky oprávneného nie sú dôvodné, nakoľko oprávnený
nepreukázal, že upovedomenie o zastavení starej exekúcie bolo vydané v rozpore so zákonom č.
233/2019 Z.z. Preto súd konštatuje, že súdny exekútor postupoval pri vydaní upovedomenia o
zastavení starej exekúcie v súlade s § 5 zákona č. 233/2019 Z. z., a preto námietky oprávneného proti
upovedomeniu o zastavení starej exekúcie ako nedôvodné zamietol.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu odvolanie nie je prípustné.

Proti uzneseniu súdu prvej inštancie vydanému súdnym úradníkom, ktoré treba doručiť, je prípustná
sťažnosť. Sťažnosť môže podať ten, v koho neprospech bolo uznesenie vydané v lehote 15 dní od
doručenia uznesenia na súde, ktorý napadnuté uznesenie vydal. O sťažnosti rozhoduje súd prvej
inštancie spravidla bez nariadenia pojednávania. Ak nie je sťažnosť dôvodná, súd sťažnosť zamietne.
Ak je sťažnosť dôvodná, súd napadnuté uznesenie zruší alebo zmení; v prípade zrušenia uznesenia je
súdny úradník viazaný právnym názorom súdu.